seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA ( historický předmět) do předmětu MSBP/BK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO:425915 jméno: Sylvie Muchová akademický rok 2013/2014 -------------------------------------------------------------------------------------------------- 1) Název a fotografie pomůcky: VINNÝ LIS 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Lis je nástroj k získávání šťávy z hroznů révy vinné. Hlavním lisovacím ústrojím jsou dvě klády, z nichž vrchní má délku přes osm metrů a na řezu rozměry 50krát 50 centimetrů. Na volném konci klády je v mohutné dřevěné matce dubový šroub, na kterém visí kamenné závaží o průměru osmdesát centimetrů a váze jeden a půl tuny. Otáčením šroubu prostrčenou tyčí bylo možno kládu zvedat a spouštět. Mísa na hrozny (okřín) má rozměry 2,2krát 1,8 metrů a je zhruba třicet centimetrů hluboká. Technika lisování hroznů na kládovém lisu je zcela jednoduchá. U primitivnější verze se závažím je ke kameni stojícímu na podlaze přitahována pohyblivá horní kláda. Ta se přibližuje k pevné spodní kládě a spolu s vahou závaží vytváří silný a vytrvalý tlak, díky němuž jsou lisovány hrozny. Vinařské lisy se vyráběly z kvalitního dubového dřeva velkých stromů, které předtím muselo několik let vysychat. 3) Definice pojmu vhodná pro děti: Lis je nástroj, do kterého se nasypou hrozny, a pomocí silných kusů dřeva, kterými se na hrozny tlačí, z nich vytéká šťáva. 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: Pocházím z vinařské obce Mutěnice a výroba vína je nedílnou součástí místního folklóru. V obci je vystaveno několik historických lisů a děti se vždy zajímají, k čemu ten „dřevěný nástroj“ lidé používali. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: 5.1 Pozorování - Prohlídka lisu jako součást dopolední procházky - Popis jednotlivých součástí lisu a jejich hovorové pojmenování Otázky pro děti: - Jak si myslíte, že lis pracuje? - Jak se šťáva vylisuje? - Které části bychom mohli říkat stojka, hinšt, klada? - Proč se lis otáčí? - Z jakého materiálu je tento stroj vyroben? - Je starý, nebo nový? Jak jste to poznali? - Do které části lisu se dávají hrozny? (Skládá se ze dvou silných sloupů, zvaných klanice, stojky nebo slubice, které jsou postaveny kolmo a udávají výšku celého lisu. Do klanic jsou zapuštěny tři silné klády, jedna nahoře, dvě dole. Horní trám se nazývá hinšt. Dolní trámy se nazývají klada, skříň nebo grunt. Klanice, hinšt a dolní klády vytvářejí rám lisu. V horní kládě je vydlabán otvor se závity (vinty), jimiž dříve prochází silný šroub, který je na konci zakončen hlavou (huava, otec) 5.2 Seznámení dětí i s jiným využitím lisů - potravinářství - získávání šťávy z ovoce a zeleniny - strojírenství - tváření různých strojírenských výrobků pomocí lisování ve formě - odpadovém hospodářství - stlačování různých objemných materiálů (rostliny, autovraky, apod.) - polygrafii - tisk novin, knih, časopisů (obecně výroba tiskovin) - textilní průmysl - výroba speciálního textilu, potisk látek různými vzory - výroba CD či DVD disků 5.3 Seznámení dětí s révou Pozorování a pojmenování pomůcky: · Během celoročních vycházek navštěvujeme vinohrad – pravidelné pořizování fotografií · Na podzim sběr hroznů a jejich ochutnávka · Po sběru hroznů se podíváme na lisování a poté ochutnávka čerstvé hroznové šťávy · Společná prohlídka fotografií, seřazení fotografií podle toho, jak byly v průběhu roku pořizovány – děti samy popisují, jak se vinný keř postupně měnil. Otázky pro děti: Kvete vinohrad? Jakou barvu mají jeho květy? Opadává listí? Jak se lidé o révu starají? Jak se nazývají plody vinné révy? Jakou mají barvu? Jak se hrozny dostanou z keře? (odstřihnou/uřežou se) Jak chutnají hrozny? Jsou hrozny ovoce nebo zelenina? 5.4 Hudební činnost - písnička Morava, krásná zem Morava krásná zem, kde jsem byl já zrozen, kde jsem byl vychován, od matky pěstován. Ta lnula mě k svému srdci mateřskému, té byl můj život věnován. |:Ta jižní Morava je přece krásná zem osázená vinným keřem. Ta jižní Morava je přece krásná zem, osázená vinohradem.:| Tam kde řeka Dyje k vlahým břehům spěje, tam kde se Morava libé písně pěje. Tam dívky krásné jsou, něžné jak květiny, tam je můj domov jediný. |:Ta jižní Morava je přece krásná zem osázená vinným keřem. Ta jižní Morava je přece krásná zem, osázená vinohradem.: 5.5 Pohybová činnost - naučíme se s dětmi jednoduché folklórní tanečky - kluci mohou zkusit cifrovat, holky zase zkusí tzv. „kolečko“ 5.6 Lisování ovocné šťávy - do hodiny přineseme ovoce, které lze snadno vymačkat např. citrusy (pomeranč, citron, limeta) - ovoce rozkrojíme na půl a na malém odšťavňovači krouživým pohybem vylisujeme ovocnou šťávu. 5.7 Kresba - děti si zkusí nakreslit hrozny, nebo jakékoliv ovoce 6) Použitá literatura a informační zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Lis www.encyklopedie-vina.cz www.mutenice.cz