TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky hry 6.Využití hry pro pedagogickou diagnostiku 7.Hračka 8.Ukázky her (zdroj – literatura, Internet) • 4. Zákonitosti hry •Hra podléhá ve vývoji jedince určitým zákonitostem a stejně jako psychické funkce, se podle určitých stadií vyvíjí. •Znalost těchto stadií usnadňuje sledování a rozbor dětské hry, která se svým obsahem, formou, trváním i sociálním zaměřením liší jednak podle věku a jednak podle individuálních zvláštností každého jednotlivého dítěte. •Mezi ukazatele stupně vývoje hry patří: •Samostatnost •Plánovitost •Soustředěnost •Zastoupení jednotlivých druhů her •Obsahová náplň hry, její bohatost a tvořivost •Ranější nebo pozdější nástup určitého druhu nebo fáze hrové činnosti může být orientačním ukazatelem vyspělosti dítěte a odlišnost může signalizovat vývojové poruchy a zpoždění. SKUPINOVÁ PRÁCE •Rozlišení u 3, 4 a 5(6) letých dětí •Samostatnost •Plánovitost •Soustředěnost •Zastoupení jednotlivých druhů her •Obsahová náplň hry, její bohatost a tvořivost • •K náhodné činnosti pro činnost samu, jako je tomu u batolat, přistupuje postupně v předškolním věku záměr, plán a cíl. •Rozšiřuje se obsah hry. •Podrobně se dělením her z hlediska vývoje dítěte a s tím spojeným typem činnosti zabývá Příhoda (1966). Jednodušší dělení uvádí Duplinský (1993). Dělení her: •Hry manipulační •Konstruktivní •Napodobivé •Námětové •Fantazijní •Kombinační •Duplinský (1993) Vývoj sociálních rolí •monolog při paralelní hře batolat •hra s dětským partnerem •kolem třetího roku se objevuje tzv. hra společná – asociativní, kdy se děti podílejí na společných projektech, poskytují si materiál, pracují společně •v předškolním období jsou již schopné hry kooperativní, rozdělují si role a každé dítě přispívá ke společnému projektu osobitým dílem, takže jde o organizovanou spolupráci •(Langmeier, Krejčířová, 1998)