Základy genetiky Proč jsme podobní rodičům? A jak k tomu vlastně může dojít? Johann Gregor Mendel • •O jeho životě • •byl mnich, zakladatel genetiky a opat augustiniánského kláštera v Brně •studium na Filozofické fakultě v Olomouci, Vídeňské univerzitě •1856–1863 věnoval křížení hrachu • a sledování potomstva •formulace pravidel – • Mendelovy zákony dědičnosti. (1822 –1884) Genetika = věda o dědičnosti a proměnlivosti ( 1865 – vytištěná práce Mendela -jeho práce však byla plně doceněna až po jeho smrti. Dědičnost: Ø schopnost rodičů předávat potomkům všechny znaky, které určují příslušnost k určitému druhu Ø schopnost potomstva opakovat vlastnosti rodičů a předchozích generací Ø přenos genetické informace z rodičů na potomstvo a realizace této informace v určitých podmínkách Ø Proměnlivost : = variabilita individuální druhová Základ evoluční potence druhu Genetika •molekulární •buněk •organismů •populací • • • • Dědičnost na úrovni nukleových kyselin Předávání vloh z buňky na buňku Předávání vlastností mezi jednotlivci Dědičnost znaků na úrovni populací Základní pojmy •Znaky = vlastnosti organismů • morfologické – dané tvarem a velikostí • morfé = podoba • funkční – schopnost vykonávat určité funkce • psychické – u člověka • (nadání, inteligence, temperament) sídlo dědičnosti Kde je vlastně sídlo dědičnosti? buňka jádro buňky chromozom Lidská buňka jich má 46 (23 párů) Kyselina deoxyribonukleová, zkráceně DNA Tvar dvojité šroubovice Stavební kameny DNA – nukleotidy, obsahující nukleové báze (adenin, tymin, cytosin, guanin (RNA - uracil) A T C G obr. autor Replikace DNA mateřská dvoušroubovice DNA narušení vodíkových můstků a rozpletení mateřské DNA nové doplněné vlákno nové doplněné vlákno C:\Documents and Settings\Magda\Plocha\image006.jpg Genetický kód •po řadě pokusů bylo dokázáno, že genetický kód je tripletový, to znamená, že každá trojice bází kóduje jednu aminokyselinu •tyto trojúseky na mRNA se nazývají kodony •celkem jsou 4 báze, takže pro kombinaci máme celkem 4x4x4=64 možností •důležitý je triplet AUG, neboť jde o triplet iniciační a triplety UAA, UAG a UGA, které jsou označovány jako triplety terminační, neboli beze smyslu codon Tabulka genetického kódu • Tabulka genetického kódu DNA je složená z úseků (GENŮ), nesoucích informaci o určitém znaku (např. barva očí, tvar ušního lalůčku). Stejný gen (např. pro barvu očí) ale může mít různé varianty = ALELY (např. hnědá barva očí, modrá barva očí) A B C A a DNA Stejný GEN, určující barvu očí Různé ALELY stejného genu (A - hnědé oči, a - modré oči) Gen •základem genetické informace DNA •pořadí bází na DNA je vzorem pro pořadí aminokyselin v bílkovinách (triplety) •gen = úsek DNA, podle kterého vzniká jedna nebo více bílkovin (nebo RNA) •genom = soubor všech genů v jádře • •geny umístěny na chromozomech •prokaryotní buňky mají jeden chromozom (=jádro) •eukaryotní buňky mají obvykle několik chromozomů Chromozom •chromozomy jsou pentlicovité útvary z DNA (+ dalších látek, hlavně bílkovin – histonů) v jádře •chromozomy jsou v interfázi (v době, kdy se buňka nedělí) rozpletené (dekondenzované), nelze je běžným způsobem v jádře rozlišit, mají vzhled chromatinu •Počet chromozomů v jádře •haploidní (n) – každý chromozom, tedy i každý gen je v jádře jednou - bakterie, někteří prvoci, řasy, pohlavní buňky •diploidní (2n) – v buňce je n párů homologických chromozomů, každý gen je v jádře 2x Alela •některé geny mohou existovat v několika odlišných formách - alelách •Tj. existují geny, které mají •jednu alelu (těch je většina) •dvě alely (obvykle se označují velkým/malým písmenem A/a) •tři nebo více alel (obvykle se označují indexem) •U haploidních buněk se vždy projeví přítomná alela •U diploidních buněk jsou vždy dvě alely, pokud jsou různé, může se projevit znak podmíněný jen jednou z nich (=dominantní alela) Genotyp a fenotyp •genotyp = genetický základ (alely) •fenotyp = znak (projev alel) • •Úplná a neúplná dominance •nejjednodušší vztahy mezi dvěma alelami •rozlišují se dva typy alel – dominantní (A), recesivní (a) •diploidní organismus může mít dvě stejné alely nebo každou alelu jinou • AA – dominantní homozygot • Aa – heterozygot • aa – recesivní homozygot TYPY DOMINANCE Pokud jeden znak převáží = úplná dominance Pokud žádný znak nepřeváží ( oba geny jsou stejně silné ) = neúplná dominance x x Úplná a neúplná dominance A je úplně dominantní nad a, sledovaný znak je barva květu A je alela pro červenou barvu, a je alela pro bílou barvu Genotyp Fenotyp AA | Aa | aa { Genotyp Fenotyp AA | Aa | aa { Úplná dominance Neúplná dominance Mendelovy zákony •Johann Gregor Mendel (1822 – 1884) •narodil se na Moravě u Nového Jičína •působil v Brně •opat augustiniánského kláštera, učitel •pokusy s různými rostlinami (např. s hrachem), statistické analýzy výsledků •bez znalosti molekulární biologie (objev DNA v roce 1953 – o 100 let později) dospěl k základním pravidlům dědičnosti, která platí dodnes C:\Documents and Settings\Tester\My Documents\Biologie\Prezentace\Prezentace_projekt\Genetika\mendel_0.jpg C:\Documents and Settings\Tester\My Documents\Biologie\Prezentace\Prezentace_projekt\Obrázky - podklady\Hrách.jpg http://imagecache2.allposters.com/ 1. Mendelův zákon •křížení monohybrida (tj. sledujeme jeden znak) P: AA x aa | x { F1: Aa | P: aa x AA { x | F1: Aa | •Zákon o identitě reciprokých křížení a stejnorodosti generace F1 P F 1 ŽŽ zz Žz Při křížení 2 homozygotů ( jeden dominantní, jeden recesivní ) Ø vzniká heterozygot ØVšichni potomci jsou uniformní a fenotypově stejní jako dominantní rodič x 2. Mendelův zákon •křížení dvou heterozygotů F1: Aa x Aa | x | •Zákon čistoty alel a štěpení A a A AA | Aa | a Aa | aa { F2: Genotypový štěpný poměr Fenotypový štěpný poměr 1 : 2 : 1 AA : Aa : aa 3 : 1 | : { 3. Mendelův zákon •dědičnost dvou párových znaků •každý z nich musí být na jiném páru chromozomů •P: AABB x aabb nebo Aabb x aaBB •F1: AaBb •F1 x F1: AaBb x AaBb •F2: 16 možností (některé z nich se vícekrát opakují) C:\Documents and Settings\Tester\My Documents\Biologie\Prezentace\Prezentace_projekt\Genetika\Meióza_2a.jpg Výchozí buňka AaBb možné gamety: AB, Ab, aB, ab AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb Ab AABb AAbb AaBb Aabb aB AaBB AaBb aaBB aaBb ab AaBb Aabb aaBb aabb Fenotypový štěpný poměr: 9 : 3 : 3 : 1 •úhlopříčka homozygotů • • •úhlopříčka heterozygotů • • •šlechtitelské novinky • • ŽzKs ŽzKs ŽK zK Žs zs ŽK ŽŽKK ŽzKK ŽŽKs ŽzKs zK ŽzKK zzKK zŽKs zzKs Žs ŽŽKs ŽzKs ŽŽss Žzss zs ŽzKs zzKs Žzss zzss 9 3 3 1 x P x F 1 9 : 3 : 3 : 1 Základní pojmy klasické genetiky Klasická = na úrovni buněk, organizmů a populací ( 1865 – 1940 ) Molekulární Znak = vlastnost buněk nebo organizmů ZNAKY funkční morfologické psychické + = FENOTYP Proměnlivost = variabilita organizmů Schopnost proměnlivosti = progresivní vývojový faktor Modifikace = nedědičná proměnlivost Mutace = dědičná proměnlivost Vliv prostředí, např. tepelné nebo půdní podmínky, podnož při roubování Vliv prostředí působící změny v genech, např. chemická činidla, záření, tepelné šoky Řada mutací nevýhodných, ztrátových Kladné mutace Dovedeme mutace vyvolávat, ale ne řídit Projev často v dalších generacích MUTACE •náhodné nevratné změny genetické informace •návrat do původního stavu je možný jen další (zpětnou) mutací •jediný zdroj nových alel •ostatní zdroje variability (meióza, crossing-over, oplození) kombinují změny vzniklé mutacemi •mutace jsou předpokladem evoluce • •Přirozené – vzácnější ( např. kosmické záření, UV záření, vlivy prostředí ) • •Umělé – vyvolané člověkem • • • Náhodnost mutací • Mutace z principu náhodné – tj. není předem určeno, jaký úsek genomu zmutuje a jakým způsobem • •Ale: •Některé úseky DNA náchylnější k mutacím •V určitých (obvykle nepříznivých podmínkách) jsou mutace četnější – buňka sníží účinnost opravných systémů •Zvláštní případ jsou geny pro bílkoviny zajišťující imunitu Příčiny mutací •Spontánní •vznikají bez působení vnějšího činitele •četnost přibližně 1:105 •Indukované –vyvolané vnějšími příčinami •fyzikální mutageny – záření, radioaktivita, … •chemické mutageny – aflatoxiny, organická rozpouštědla, DDT, … •biologické mutageny – viry (začlení se genomu ’ přerušení genu) • Účinky mutací •silně pozitivní – velmi vzácné •mírně pozitivní – méně časté •neutrální – běžné •mírně negativní – běžné •silně negativní – časté •letální – časté Rozsah mutací •bodové – jeden nukleotid (báze) na DNA •řetězcové – několik nukleotidů (jednotky – stovky) •chromozómové (aberace) – změna struktury chromozomů •genomové - změna počtu chromozomů oaneuploidie (2n+1, 2n-1, …) opolyploidie (3n, 4n, …) Bodová mutace (vzniká odlišná aminokyselina – změna bílkoviny) Základní řetězec: DNA TAC GTG ATA CCA AAG TAG ACT mRNA AUG CAC UAU GGU UUC AUC UGA AA met his tyr gly phe ile (stop) Mutace bez změny aminokyseliny DNA TAC GTG ATA CCG AAG TAG ACT mRNA AUG CAC UAU GGC UUC AUC UGA AA met his tyr gly phe ile (stop) Mutace s nepodstatnou změnou aminokyseliny DNA TAC GTG ATA CGA AAG TAG ACT mRNA AUG CAC UAU GCU UUC AUC UGA AA met his tyr ala phe ile (stop) Mutace s podstatnou změnou aminokyseliny DNA TAC GTG ATA GCA AAG TAG ACT mRNA AUG CAC UAU CGU UUC AUC UGA AA met his tyr arg phe ile (stop) 15-13-ChromAlterations-L Chromozómové aberace Aneuploidie •počet chromozomů se zvětší nebo zmenší o jeden (výjimečně i o více) •některé aneuploidie letální, jiné aneuploidie jsou příčinou genetických vad •u člověka např.: oDownův syndrom (trisomie 21. chromozomu) oEdwardsův syndrom (trisomie 18. chromozomu), oPatauův syndrom (trisomie 13. ch.) – těžké postižení oKlinefelterův syndrom (pohlavní chromozomy XXY) oTurnerův syndrom (chybí jeden pohlavní chromozom, přítomen jen X) o Trisomické syndromy •Downův syndrom, Edwardsův syndrom a Patauův syndrom jsou Valná většina trisomií je letální a takový plod je v brzkém stádiu těhotenství potracen jako tzv. časná těhotenská ztráta. •Většina žen si toho ani nevšimne, jen se podiví, že se jim zpozdila menstruace. •Trisomie, které mají naději na donošení jsou právě Downův, Edwardsův a Patauův syndrom. •U všech těchto syndromů je významným rizikovým faktorem vysoký věk matky. U Downova syndromu od třicátého věku ženy strmě roste riziko z běžného 1 na 800, v pětatřiceti letech je to již 1 na 385, ve čtyřiceti 1 na 100. Podobně je to i s nárůstem rizik Edwardsova a Patauova syndromu. Při výskytu těchto syndromů v rodině je také vyšší pravděpodobnost postižení. • Nebyl prokázán vliv věku otce. Downův syndrom •Pokud není vada diagnostikována ještě před porodem, lze ji velmi snadno poznat i v prvních dnech života novorozence. Po fyzické stránce patří s mezi hlavní příznaky svalová hypotonie novorozence, stav, kdy se projeví snížené napětí ve svalech. Na pohled má dítě malou postavu, „krátkou“ lebku, ploché záhlaví, níže postavené ušní boltce nepřirozeného tvaru, kulatý obličej a krátký krk s jakoby přebývající kůží. V očích jsou na okraji duhovky pozorovatelné tzv. Brushfieldovy skvrny – malé bílé nebo žluté tečky. U nemocných s Downovým syndromem se také vyvine nápadně velký jazyk, který se mnohdy nevejde do úst a způsobuje, že nemocní mají ústa často pootevřená. Mezi vnitřním koutkem a kořenem nosu se táhne typická kožní řasa, vyvolávající dojem šikmých očí a mongoloidního vzhledu. Postižení Downovým syndromem je také pravděpodobně nejčastější příčinou mentálních retardací. Inteligenční kvocient těchto pacientů je snížen na hodnoty 30 – 60 bodů, psychomotorický vývoj jedince je proto oproti zdravým dětem opožděný. Charakteristická je pro jejich vývoj i hyperaktivita, projevující se roztěkaností, výbušností, nesoustředěností, neklidností a přehnanou aktivitou. Pacienti s Downovým syndromem mohou trpět i dalšími vrozenými vadami, např. srdce. Variabilita projevů však může být u různých jedinců vysoká. • Edwardsův syndrom •Výskyt Edwardsova syndromu je asi 1 na 7500 porodů. Po narození nemá Edwardsův syndrom naději na přežití kojeneckého věku. Průměrně se miminka dožívají asi 3 měsíců. V 80% jsou mezi narozenými děvčata, což je dáno obecně vyšším přežitím dívčích plodů. •Děti, které se narodí s Edwardsovým syndromem, mají viditelné příznaky: •nízkou porodní hmotnost, malou, dozadu protaženou hlavu, široko od sebe položené oči, častokrát rozštěpy rtů a patra, nízko položené drobné uši, malou spodní čelist a malá ústa. •Prsty mají křečovitě sevřené, někdy nemají vyvinutý nebo vůbec chybí palec, nemají vyvinuté nehty. Chlapci mají nesestouplá varlata. Dalším příznakem Edwardsova syndromu jsou závažné srdeční vady (na ty velmi často děti umírají). •Děti postižené Edwardsovým syndromem nejsou většinou schopny přijmat potravu (nepolykají), musejí být krmeny žaludeční sondou. Viditelné vady typické pro Edwardsův syndrom jsou patrny i na nohách: zkrácené šlachy a svaly končetiny kroutí do nepřirozené polohy. U některých jedinců mohou srůstat prsty na nohou. Onemocnění provází mentální retardace. I když se některé děti dožijí i věku počítatelného na roky, jejich intelekt je na úrovni kojence, nemluví, někdy se ani hlasově neprojevují. •. Patauův syndrom •Patauův syndrom se objevuje frekvencí 1 na 20000–25000 porodů. Polovina narozených dětí umírá v průběhu prvního měsíce života. •Patauův syndrom (trisomie 13) je genetické onemocnění vyvolané přítomností třetího chromozomu 13 v tělních buňkách. Syndrom se vyskytuje s frekvencí 1 : 5000 novorozenců. Místo obvyklých 46 chromozomů (uspořádaných ve 23 párech) jich jedinci s Patauovým syndromem mají 47 (22 párů a jednu trojici chromozomu 13). Projevuje se mikrocefalií (malá hlava), holoprozencefalií (vývojová vada, kdy nedochází k rozdělení mozku na dvě párové hemisféry), mikroftalmií (malé oči), popřípadě anoftalmií (chybění očí), kyklopií (přítomnost jediného, centrálně uloženého oka) nebo hypotelorismem (oči jsou velmi blízko u sebe), rozštěpem rtu a patra, mikrognacií (velmi malá dolní čelist) Na dlaních je jedna výrazná „opičí“ rýha, bývá polydaktylie (přítomnost nadpočetného prstu), chodidla jsou ve tvaru „houpacího křesla“. Dále bývá kryptorchismus (nesestouplá varlata) a srdeční vada. Průměrná doba přežití činí asi 2 měsíce, 50 % pacientů umírá během prvního měsíce života. Turnerův syndrom •Americký Alékař Herny Turner si v roce 1938 všiml, že sedm jeho pacientek spojují některé společné charakteristické rysy: malá postava, chybějící pubertální vývoj, kožní řasa na krku ("pterygium colli"), nižší vlasová hranice vzadu na krku a omezená schopnost natáhnout paže v loketních kloubech do přímky ("cubiti valgi"). Uveřejnil svoje pozorování ve známém lékařském časopisu a na jeho počest se poté pro tento soubor příznaků vžilo označení "Turnerův syndrom". Mnohem později, v šedesátých letech, kdy již bylo možné spolehlivě vyšetřit karyotyp, bylo toto vyšetření u jedné z někdejších pacientek Henry Turnera skutečně provedeno a byl nalezen karyotyp 45,X. V Německu se Turnerův syndrom označuje jako syndrom "Ullrichův-Turnerův" na počest německého lékaře dr. Ullricha, který si všiml poprvé podobného souboru příznaků u německé dívky. V Rusku se mu z podobných důvodů říká "syndrom Turner-Šereševskij". Klinefelterův syndrom •Klinefelterův syndrom je vrozené geneticky podmíněné onemocnění. Není až tak vzácné, vyskytuje se cca u 1 z 500-1,000 nově narozených dětí mužského pohlaví. Pro svou častou nenápadnost může tato porucha zůstat poměrně dlouho nediagnostikována. • V principu obdobnou poruchou je Turnerův syndrom, při němž má postižená osoba pouze jeden chromozom X. •Syndrom se ne na první pohled nemusí projevovat nijak výrazně a může být relativně náhodným nálezem. Jisté odlišnosti mohou být v postavě. Nositelé Klinefelterova syndromu bývají vyšší a mají dlouhé končetiny. Varlata jsou přítomna, ale jsou menší a mají narušenou funkci - nemocní muži jsou neplodní a hladiny testosteronu bývají výrazně nižší. Z toho důvodu mají postižení méně mužné rysy, méně svalové hmoty, u některých se objevuje zvětšení prsních žláz (zvětšená prsa u muže se označují jako gynekomastie), ženský typ pubického ochlupení, vyšší hlas a ukládání tuku v oblasti boků. Inteligence postižených bývá relativně normální, někdy se však u nich vyskytují poruchy učení. • • • Polyploidie •počet chromozomů se násobí (3n, 4n, …) •u rostlin běžné, vznikají tak často nové druhy (sudé násobky, u lichých chyby v meióze) •u živočichů a člověka obvykle letální (složitější řízení a vyladění vývoje zárodku, při polyploidii zkolabuje regulace vývoje a zárodek zahyne) •v genomu živočichů jsou doklady, že některé evoluční linie vznikly polyploidií (tj. polyploidní jedinci mohou vzácně přežít a mohou být zakladateli nové vývojové linie Závěr: •Proč jsme tedy podobní rodičům? oProtože celé naše tělo je vytvořeno podle stavebního plánu zakódovaného v molekule DNA, umístěné v chromozomech v jádře každé naší buňky. Chromozomů jsou v tělních buňkách dvě sady – jedna pochází od otce a druhá od matky. o •A jak k tomu může dojít? oPohlavní buňky našich rodičů (vajíčko a spermie) obsahují každá jednu sadu chromozomů s kompletní DNA. Při oplození vajíčka dojde ke zdvojení sad chromozómů a vzniku embrya, které se nadále vyvíjí s genetickou informací od obou rodičů. o