Smyslová soustava, nervová soustava Literatura: DYLEVSKÝ, I.: Anatomie a fyziologie člověka: učebnice pro zdravotnické školy. Olomouc: Epava, 1998. ISBN: 80-901667-0-9. KOPECKÝ, M.: Somatologie pro učitele. Olomouc: UP, 2005. ISBN: 80-244-1072-9. MACHOVÁ, J.: Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN: 80-7184-867-0. Úkol č. 1: Zakreslete a popište stavbu neuronu Co jsou to glie a jaký je jejich význam? Úkol č. 2: Nakreslete schéma reflexního oblouku a vysvětlete význam jednotlivých složek: Jaký je význam reflexů? Úkol č. 3: Spojte, co k sobě patří. Ve svalech, šlachách a kloubních pouzdrech. Zabezpečují informace o poloze a pohybu těla Exteroreceptory v prostoru. Interoreceptory Přijímají podněty z vnějšího prostředí (receptory pro dotyk, tlak, teplo, bolest, chuť, obraz, zvuk, Proprioreceprory čich). Zachycují podměty z vnitřního prostředí (změny pH, osmotický tlak apod.). Úkol č. 4: Popište následující obrázek; vyhledejte v literatuře funkční význam jednotlivých částí. Úkol č. 5: Vysvětlete pojmy: Barevné vidění – Vidění za tmy – Zorné pole – Binokulární vidění – Úkol č. 6: Popište refrakční vady oka a jejich nápravy: Úkol č. 7: Popište následující obrázek; vyhledejte v literatuře funkční význam jednotlivých částí. Úkol č. 8: Doplňte text popisující funkci ucha jako sluchového analyzátoru: Kmitání ………………………… se přenáší na ………………… kůstky. Třmínek rozkmitá ………………………… okénko a tím se rozechvěje ……………………. Kmity perilymfy se vyrovnají vyklenutím …………………… okénka do ………………… dutiny. Vlnění perilymfy rozkmitá ……………………… a rozechvěje bazální ……………………… v určitém jejím úseku podle výšky tónu. Toto chvění způsobí, že buňky …………………… orgánu narážejí svými vlásky na krycí membránu, a tím se podráždí. Vzniklé vzruchy jsou vedeny ………………………… nervem do jader v prodloužené míše a dále až do centrálního korového analyzátoru. Prostudujte: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/maminko.pdf http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/plakaty/uv_zareni.pdf Úkol č. 9: Doplňte pro rovnovážné (statokinetické) ústrojí: Rovnovážné ústrojí: 1. čidlo statické – pro vnímání ………………………………, 2. čidlo kinetické – pro vnímání ……………………………., Statické čidlo je ve …………………… a …………………… váčku, jsou zde malá políčka s vysokými epitelovými buňkami s jemnými smyslovými vlákny na koncích nad nimiž jsou vápenaté krystalky (statokinie). Při změně ………………… hlavy dráždí krystalky jemné vlákna smyslových buněk. Vzruchy jsou vedeny statickým nervem k vestibulárním jádrům na spodině 4. mozkové komory. Tím je umožněno udržení rovnováhy těla v prostoru a zajištění vzpřímeného postoje. Kinetické čidlo je uloženo v ……………………… polokruhových kanálků. V každé ampule je vyvýšenina s vysokými buňkami opatřenými dlouhými vlásky. Jejich podráždění vyvolává pohyb endolymfy při ……………………… pohybech hlavy. Dále prostudujte: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/nadory_20kuze.pdf http://www.szu.cz/tema/bezpecnost-potravin/jak-pouzivat-kosmeticke-prostredky-s-rozumem Videa: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/smyslove-organy/173-poruchy-sluchu/ http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/smyslove-organy/56-kratkozrakost-a-astigmati smus/ http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/smyslove-organy/9-hluchota/ Kontrola cvičení byla provedena dne: Podpis: