Sociálně patologické jevy – témata k prezentaci- skupina Slaný 1. Alkoholová závislost, její rizikové faktory, vývoj závislosti na alkoholu, typy alkoholismu, psychické a sociální důsledky závislosti na alkoholu. Alkoholová závislost a (versus) reklama. Alkoholismus v souvislosti s rodinou. Alkohol a agrese. WIMMEROVÁ 2. Prevence alkoholové závislosti (možnosti učitele RV a VZ), Prevence drogové závislosti ŽÁKOVÁ 3. Závislost na nealkoholových drogách, její rizikové faktory, vznik a vývoj závislosti, charakteristické projevy abúzu různých nealkoholových drog, psychické a sociální důsledky drogové závislosti. Drogová závislost v souvislosti s rodinou. Drogy a agrese. 4. Patologické hráčství, rizikové faktory, vznik, vývoj a sociální důsledky hráčské závislosti. Prevence hráčství (možnosti učitele RV a VZ). SMEJKALOVÁ 5. Působení sekt a psychická manipulace, vznik a vývoj závislosti na sektě, techniky psychické manipulace. Odchod ze sekty (výstupové poradenství). Prevence závislosti na sektě (možnosti učitele RV a VZ). HORNÍČKOVÁ 6. Agrese, agresivita, násilné chování, biologické a psychosociální aspekty lidské agrese, náchylnost k agresi (poruchy osobnosti), sociální učení a agrese, vliv médií na agresi, traumatizace násilím a její následky, zvládání agrese. DOUPOVCOVÁ 7. Agresivita v rodině. Asymetrická agrese a její hlubší psychologické souvislosti, typy týrání dětí, děti v rizikovém postavení, sexuální trauma u dětí, syndrom CAN, násilí mezi dospělými členy rodiny. Nebezpečí „označkování“ lidí týraných, zneužívaných, zanedbávaných v dětství, význam reflexe „osobního příběhu“ pro reparaci následků a pro vyrovnání se s traumatem, prevence násilí v rodině (specifické možnosti učitele RV a VZ). 8. Agresivita ve školním prostředí. Šikanování ve školní třídě (event. vrstevnické skupině), zvláštnosti šikanování u dětí a mládeže, psychologické souvislosti a skupinová dynamika šikanování, rizikové osobnostní faktory agresorů, mnohostranné následky šikanování ve třídě (nejen u obětí), zvládání (diagnóza, zásah) a prevence šikanování (specif. možnosti učitele RV a VZ). PODBORSKÁ 9. Xenofobie, intolerance, rasismus, rasové násilí (souvislost se šikanováním), diskriminace, psychologické a pedagogické souvislosti xenofobie, rasismu. Výchova k toleranci a proti rasismu, multikulturní výchova (možnosti učitele RV a VZ). MAZÁKOVÁ 10. Krizové stavy u dětí a mládeže, časté příčiny krizových stavů, krizový stav a fáze krizí. Zásady psychologické první (laické) pomoci v tíživé situaci (možnosti a meze krizové intervence učitele). Odborná pomoc dítěti či mladému člověku v krizi, instituce pomáhající dětem v krizových situacích, možnosti spolupráce učitele s těmito institucemi. KOUBEK 11. Sebevražedné jednání, motivace a varianty sebevražedného jednání, sebevražda v životní dráze člověka, společenské postoje a reakce na sebevraždu, suicidální vývoj jedince a jeho charakteristické znaky, zvláštnosti sebevražedného jednání u nedospělých, varovné signály pro pedagogy a vychovatele, prevence sebevražedného jednání ve školním prostředí. SVĚTLÍKOVÁ 12. jiné téma ……………………………… 13. jiné téma ………………………………