Zadání úkolů pro kurz Globální rozvojové vzdělávání, eva.malirova@nazemi.cz Termín odevzdání 28. 3. Úkol č. 1: REALIZACE LEKCE Cíle úkolu: * Udělat si představu jaké zdroje ke GRV existují * Promyslet, připravit a realizovat lekci s globální dimenzí a na základě reflexe odvodit naučené pro další praxi. 1. Na základě četby zdrojů si ujasněte svoji představu o tom, co je GRV, co sleduje, jaké okruhy témat pokrývá. Zdroje: NaZemi (2013): Infolist o globálním rozvojovém vzdělávání. Ke stažení. Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. Ke stažení. MZV ČR: Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání ČR pro 2011-2015. Ke stažení 2. Udělejte si představu o existujících metodikách GRV v češtině na stránkách: www.globalnirozvojovevzdelavani.cz. Řada materiálů je ke stažení na těchto stránkách. Konkrétní lekce najdete i na http://www.nazemi.cz/dokumenty/aktivity. 3. Listujte, nechejte se inspirovat a vyberte lekci pro svoji cílovou skupinu. Můžete vytvořit svou, upravit či použít již existující. 4. Připravte se. Pro vedení lekce s globální tématikou je důležité, aby si učitel sám prošel myšlenkové cesty, které se nad tématem nabízejí, aby si sám promyslel otázky, které chce klást. Je to důležitější než pamatovat si fakta k tématu. Využijte pro tuto fázi příslušnou část dotazníku. Pomůže vám urovnat si myšlenky k lekci. 5. Po realizaci vyplňte reflexi i s přípravou nechejte v úschovně nejpozději do 23. 3. PŘÍPRAVA 1. Proč považuji tuto lekci za významnou? Proč jsem si ji vybral/a? 2. Čeho chci dosáhnout u studentů? (Co konkrétního se naučí, čemu porozumí?) 3. Jak poznám, že se mi to podařilo? (Jaké důkazy o tom, že se studenti něčemu naučili, můžeme získat?) 4. Jaký smysl to bude mít pro studenty? (Jak studenti naloží s tím, co se naučí či pochopí, k čemu konkrétně jim to bude?) 5. Co si chci vyzkoušet? 6. Na co chci zaměřit pozornost? 7. Jak vyvolám a zjistím jejich dosavadní představy o tématu? 8. Jakým způsobem budou studenti zkoumat téma hodiny, její obsah? (jakou metodou? Jak dlouho?) 9. Jak povedu studenty k tomu, aby uvažovali o tom, co nového se dozvěděli? (jakou metodou? Jak dlouho? Jaké otázky jsou klíčové? PO REALIZACI 1. Jaké byly tvé první dojmy a pocity z proběhlé hodiny? 2. Co pro tebe bylo nejvíce obtížné? 3. Z hodiny se ti nejvíce líbilo: 4. Co nového ses dozvěděl/a o svých studentech? 5. Co bylo pro studenty bylo obtížné … 6. Byla hodina podle tebe přínosná pro studenty? Proč ano/ne? (Co si z hodiny studenti odnesli?) 7. Po skončení hodiny ti vrtá hlavou. 8. Udělal/a bys příště hodinu na dané téma stejně? Pokud ne, co bys změnil/a? 9. Jakou svoji dovednost bys chtěl/a zlepšit? 10. Další komentáře: Úkol č. 2: CESTA OTÁZEK Tato část úkolu navazuje na naše diskuze na posledním setkání. Připomínám, že jsme se dotkli témat chudoby a nerovnosti, pracovali jsme s komplexním tématem obchod s květinami a s jeho důsledky pro různé lidi, vytvářeli jsme strom problémů s jejich příčinami, důsledky a řešeními. Bavili jsme se o tom, jak chceme věci zlepšovat, přispívat druhým. Zvu vás na dobrodružnou cestu přemýšlení, její osou je téma hledání řešení na komplexní problémy kolem nás. Aby cesta fungovala, je potřeba, abyste jí prošli ideálně v kuse. Zabere vám asi dvě hodiny. Berte to jako hru, nečtěte dál, pokud neukončíte předchozí krok. Své myšlenky a odpovědi hned zapisujte. Může vám to usnadnit vědomí, že žádná odpověď není definitivní J Část I: Podívejte se na krátké video: Radi-aid Co je sdělení filmu? Na jaký problém poukazuje? Část II.: Krok 1: Přečtěte si metaforu: Když skupina lidí uvidí topit se v proudy řeky množství dětí, bude jejich prvým impulzem pravděpodobně snaha je zachránit, nebo vyhledat pomoc. Ale co když by se podívali nahoru proti proudu řeky a uviděli by množství lodí, které vyhazují další a další děti a lodí stále přibývá? Jaké různé kroky by bylo nutné podniknout k tomu, aby zastavili lodě a zabránili jim v jejich konání? Krok 2: Jaké různé kroky je třeba udělat pro záchranu dětí? Zkuste najít aspoň 3. NEČTĚTE DÁLE, DOKUD NEODPOVÍTE Krok 3: Dočtěte text a navrhované možnosti Vanessou Andreotti. · Zachránit děti z vody · Zabránit tomu, aby byly další děti vyhazovány z lodí · Jít se podívat do vesnic, odkud pochází posádky, abychom porozuměli tomu, proč se to děje. · Posbírat těla mrtvých, uctít jejich smrt a upozornit na to, co se stalo. Jaké úkoly vás vůbec nenapadly? Krok 4: Co vám tato metafora říká o vzdělávání? Jaké inspirace pro vzdělávání si z toho berete? Část III.: Krok 6: Jak rozumíte tvrzení: Každé vědění je zároveň neznalostí. Krok 7: Než odpovíte na následující otázky, přeformulujte každou svými slovy, jak jí rozumíte, potom odpovězte. Možná se vám bude lépe odpovídat, když to vztáhněte k něčemu konkrétnímu. Za tímto účelem použijte stromy problému, které jsme vytvářeli na setkání. Co je stínem vědění, které nám nabízí západní model vzdělávání? Jaké nevědomosti (stín) mohou blokovat naše představy o řešeních? Mohou některá řešení přispívat k prohloubení problému nerovnosti? Jak se právě cítíte u odpovídání na tyto otázky? Jak ten pocit vzniká? Část IV: Krok 8: Podívejte se na filmy (Druhý film má titulky, první ne. V případě, že je pro vás angličtina obtížná, nevzdávejte se a zkuste chytit co nejvíce, co se vám podaří.) a) Story worth remembering – Botswana Jaké je pro vás nejdůležitější sdělení filmu a proč? Jaké myšlenky ve vás film vzbudil? b) Story of solutions Jaké je pro vás nejdůležitější sdělení filmu a proč? Jaké myšlenky ve vás film vzbudil? Krok 9: Jaký druh vzdělávání by umožnil vznik etických vztahů mezi těmi, kteří v minulosti utlačovali a těmi, kteří byli marginalizovaní; vznik vztahů, které by se mohly posunout za vinu, hněv, spasitelství, paternalismus a sebestřednost? Přeformulujte vlastními slovy, jak otázce rozumíte. Odpovězte na ni za sebe. Krok 10: Jaký druh vzdělávání by nám mohl pomoci najít spokojenost a naději v pozici, kdy nemám absolutně jasné odpovědi a kdy jsme často konfrontováni s odlišností? Přeformulujte svými slovy, jak otázce rozumíte. Odpovězte na ni za sebe. Krok 11: Přečtěte si po sobě, co jste všechno napsali. Co vám tento proces přinesl? Jaké poznatky z toho pro vás plynou? Jaké otázky vám vznikly? On-line zdroje: Radi-aid - https://www.youtube.com/watch?v=oJLqyuxm96k Story of Stuff http://storyofstuff.org/movies/story-of-stuff/ Story of solutions http://storyofstuff.org/movies/the-story-of-solutions/ Lets save Africa + http://www.africafornorway.no/why https://www.youtube.com/watch?v=xtCg73NAm5k Story worth remembering - Botswana http://vimeo.com/30482538 Chris Garner - Transforming the Teacher in Indigenous Education http://www.youtube.com/watch?v=bMfBeotD8gc Danger of the single story http://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story.html