SC4MK_MRVP Metodika řešení výchovných problémů Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · Mgr. Jarmila Matochová Konzultace: via e-mail (případně podle osobní domluvy) Anotace Předmět se zabývá intervencí a poradenstvím u dětí s poruchami chování. Studenti se naučí strukturovaně zpracovávat případovou studii, analyzovat biografii dítěte; plánovat a rozvíjet strategie diagnostického pozorování a intervenční podpory dětí s poruchami chování. Předmět je vychází z inkluzivních přístupů a z konceptu resilienčních teorií; reflektuje posilování copingových strategií dětí s poruchami chování. Osnova kurzu · Případová práce · Model 3P Intervence · Poradenství a intervence se zaměřením na děti v riziku_ sociálně vyloučené lokality, institucionální výchova, absence klíčové osoby · Případová konference · Podpora a provázení dítěte v riziku, příprava na odchod do života z ÚV, OV · Komunikace jako specifický nástroj poradenství, poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata · Vedení případového záznamu · Mezioborová spolupráce · Práce s rodinou dítěte s poruchou chování Literatura ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VODÁČKOVÁ, D. (ed.). Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) Křivohlavý, J.Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání / 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2013 ISBN 978-80-247-4436-0 VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6022-7. ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Výstupy předmětu (1) zpráva ze stáže v poradenském zařízení – SVP, PPP, jiné...zaměřená na podporu a provázení dětí s PCH a jejich rodin; 1 strana (2) zpracování seminární práce (cca 4 strany) odborného tématu případové konference podle principů a strategií z publikace Bechyňová, Věra. Případová konference. Praha,: Portál, 2012. S oporou a z perspektiv publikací: VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6022-7. ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. a) Představení dítěte – silné a slabé stránky b) Místo, účastníci, téma případové konference a. Jak a kdo svolává – příklady c) Průběh – témata – participace odborníků, úkoly pro účastníky, d) Návrhy dalších postupů, dlouhodobé cíle e) Dohoda a závěr případové konference Práci pojměte konkrétně jako popis praktického příkladu, m Termín odevzdání: Ad (1) vložit do isu do 20.5.2014. Ad (2) vložit do Isu do 20.5.2014. Parametry pro tvorbu (i hodnocení) seminárních prací: (a) Struktura: V úvodu jasně stručně stanovte vámi pojednávanou speciálněped problematiku, jádrem textu bude rozebrání problematiky se zaměřením na intervenční podporu dětí s rizikovým chováním spolu s argumentací, v závěru pak přehledně shrňte své hlavní myšlenky. (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení nejlépe podepírejte odkazy na literaturu, resp. na další zdroje. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (normou pro citování je ČSN ISO 690). (d) Rozsah: dle zadání (1 normostrana odpovídá 1800 znakům včetně mezer) včetně pozná mek pod čarou a literatury; tedy 5 400 až 9 000 znaků. Odevzdávárna IS (po přihlášení do IS vyberete v nabídce odkaz STUDENT, následně STUDIJNÍ MATERIÁLY, název předmětu, ODEVZDÁVÁRNY, v OPERACÍCH možnost NAHRÁT SOUBOR Z POČÍTAČE a dále postupujete tak, jako když připojujete přílohu k mailu). Nevyhovující práce, ať již po formální (nedostatečné citace, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), budou vráceny k přepracování.