1. Porucha chování v kontextu jejího vývoje, úvod do problematiky PROBLÉMOVÝ ŽÁK ? Současná (česká) škola ve výzkumech - dilemata inkluzivního vzdělávání žáků v riziku vývoje poruch chování Výzkumy tzv. problémových žáků Problémový žák podle učitele Rizika vývoje poruchy chování z perspektivy bariér v učení a výuce (Helus, Pelikán, 1984, Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009) Znevýhodnění, sociální, zdravotní dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, Interakce a vazby na problémové žáky riziko riziko SVP SVP Východiska etopedie  Individualizace výuky  Bio – psycho – sociální model funkčnosti - fungování a postižení chápe jako výsledek interakce (WHO, ICF,2001)  Perspektivní přístup  Životní cesta dítěte Děti bez výraznějších problémů v chování Děti v riziku („At-risk Youth)  Triáda rizikových faktorů ve vývoji poruchy chování  Rizika spojená s osobností dítěte  Rizika spojená s rodinou dítěte  Školní rizika  Rizika spojená se společností  Perspektiva dítěte v riziku (ohrožení) Děti s problémy v chování a poruchami chování  Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování - záměr  Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování – časová dimenze  Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování – náprava Cesta rizikových dětí k dlouhodobým negativním následkům ( Walker, Severson, 2002, in Vojtová, 2008) Rizika výuky z pohledu poruch chování Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? Literatura a zdroje:  VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010