Edukace dítěte s problémem v chování/ s poruchou chování v hlavním proudu vzdělávání Škola jako prostředí podpory a inkluze Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, USA, 1992) Charakteristiky poruch chování (Bower in Vojtova, 2008) Pochopení chování Principy práce s protektivními faktory Perspektiva a posilování edukačních příležitostí x nálepka u dítěte s PCHE Nálepkování/ etiketizace/labelling Negativní vlivy nálepkování na osobnost žáka Relativita posuzování chování - faktory ■ Interaktivní vlivy ■ Soci okul turní standarty ■ Sociální kontext životní situace jedince Předcházení nálepkování - „soft" přístupy Potíže s chováním, Problémy s chováním, Behavioral Difficulties Provokující žák, Challenging pupil Nápadné chování, Verhaltensauffálligkeiten Dispozice k poruchám chování Syndrom školního neúspěchu(Stuchlíková) Škola jako prostředí podpory pro žáky s problémem v chování/ s poruchou chování v hlavním proudu vzdělávání Výchovné působení školy - strategie školy ■ Vymezení žádoucích způsobů ■ Výuka žádoucích způsobů chování ■ Hodnotit a adaptovat kázeňskou politiku týmem ■ Podporovat pracovníky školy Podporovat individuálního studenta Zásady efektivní politiky kázně (Gushee) ■ Flexibilita ■ Komunikace ■ Důsledné uplatňování Kázeňská politika jako nástroj Základní strategie práce ve třídě s žáky s problémy v chování Proč a jak řídit chování ve třídě? Žáci s problémy v chování = Provokující žáci Příčiny „provokace" Prevence Čtyři základní strategie práce s incidentem ■ aktuálně při konfliktu ve třídě ■ následně při pohovoru s žákem, studentem Doplňující strategie Kontakt s rodiči Opora uvnitř školy Čtyři základní strategie zamezení vývoji problémového chování při výuce Video Klíč k dětské duši, Před půlnocí (ČT, 2011) - dětský psychiatr Dr. Pavel Theiner http ://www.ceskatelevize.cz/ivvsilani/l 0095690193 -pred-pulnoci/311281381940077/titulky/ Rodina, škola a já . Mám poruchu chování (ČT, 2008) http://www.ceskatelevize.cz/poradv/1128654162-rodina-a-ia/207562230640032-rodina-skola-a-ja/ Literatura k tématu ■ DREIKURS, R.,GREY, L.. Logické důsledky.Vyd. 1. Nové Zámky, Dunajská Streda: ATRUS, 1997. ■ DINKMEYER, D. MCKAY, G.Step: Efektivní výchova krok za krokem. Praha:Portál, 1996. ■ HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. 286 s. ISBN 9788073676285. ■ STUCHLÍKOVÁ, Iva. Zvládání emočních problémů školáků. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. 170 s. ISBN 8071785342. ■ OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš : Drvoštěp, 2003. 261 s. ISBN 8090330606. ■ VISER, J. Managing Behaviour in Classrooms. London : David Fulton Publishers, 2000 ■ VOJTOVA, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010