Intervence ve škole • Rozlišení problém v chování x porucha chování • Včasná intervence - analýza problému (analýza chování, spouštěče, ABC tabulka) • Strategie intervence – plán, cíle • Prostředky intervence – tabulka, kontrakt, sankce, ocenění (žetony, nálepky), deník chování, sebehodnocení ABC tabulka Prevence/ Intervence • Předcházet konfliktu • Mapovat provokující chování (co?, kdo?, jak? – záznam může pomoci problém řešit) • Plánovat dopředu své reakce (ty nepromyšlené jsou často instinktivní, emotivní, pod vlivem stresu a žákovy provokace ještě posílí) • Oceňovat správné chování (nevšímat si pouze toho negativního) • Nesnižovat/ nezvyšovat nároky učiva • Oslovit odborníka (ŠPP, PPP, SVP) Podpůrné prostředky/principy • Posilování – pozitivní x negativní • Příležitost – úspěch, „umím být dobrý“ • Identifikace silných a slabých stránek ČAS ANTECEDENTS předpoklad podmínka BEHAVIOUR chování CONSEQUENCES důsledky Učitel křičí na žáka Žák křičí na učitele Ostatní žáci se smějí • Odejmutí pozornosti • Odpovědnost za sebe a za své chování Souhrn intervence – základní postupy v práci učitele • Identifikace problému (včasná intervence) – záznamy o chování žáka, jak kdy, co, kdo • Plánování intervence – poradenství – spolupráce systémů • Realizace – strategie (cíle a prostředky), podpůrné prostředky – posilování sociálních dovedností, trénink, udržitelnost chování ŠKOLA - RODINA Překážky komunikace mezi školou a rodiči žáka s PCHE Požadavky na komunikaci pedagog - rodina • Intervence ve spolupráci s poradenským pracovištěm Středisko výchovné péče (SVP) • odstranění či zmírnění PCHE, eliminace prohlubování negativního dopadu na sociální vztahy • intervence speciálního pedagoga – etopeda a psychologa  rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení atd. • spolupráce se školou, spolupráce s rodinou • cílový klient  3 – 26 let  děti a mládež v riziku či s projevy PCHE a negativními jevy v sociálním vývoji Formy činnosti SVP • poradenské, speciálně pedagogické, psychoterapeutické, výchovné • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH • přímá preventivně výchovná péče – forma ambulantní, stacionární, internátní (8týdenní pobyt) – forma individuální, skupinová – přímo práce s klientem ve středisku ADHD sy ADHD se projevuje jak poruchou pozornosti, tak hyperaktivitou a impulzivitou – tzv. hyperaktivní děti sy ADD s převahou narušení pozornosti, deficit pozornosti (v oblasti selektivní pozornosti i problémy s distribucí a nedostatečnou flexibilitou - denní snění, „vypnutí“) – tzv. hypoaktivní děti Jak poznáme dítě s ADHD? • dítě nevydrží v klidu, vrtí se na židli, hraje s rukama apod. • často vstává ze židle, nevydrží sedět dlouho v klidu • často bezcílně pobíhá nebo po něčem/někom leze v době, kdy je to nevhodné • ve svém volném čase si nedokáže v klidu hrát nebo se věnovat nějaké činnosti • je stále aktivní, nedokáže vypnout • často příliš mluví • často odpovídá dřív, než vyslechne celou otázku • často nedokáže počkat, až na něj dojde řada • často ruší a obtěžuje ostatní děti Intervence a edukace žáků s ADHD • modifikace chování - orientace na žádoucí chování; motivace k žádoucímu chování – dostupnost cíle (věci, odměny) • strategie posilování - metody k posilování – hospodaření s žetony, penále za reakci, metoda vylučování; smlouva mezi U a Ž; ocenění, odměna • trénink kognitivních strategií - kognitivně behaviorální intervence - sebeinstrukční trénink; t. strategií řešení problémů (struktura pro plánování školního chování a práce; t. sebeposilování s cílem být nezávislý na odměnách; t. zvládání problémových situací a chybných rozhodnutí • strukturace - prostředí, času a pracovních postupů; opora řízení chování Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy • diagnostický ústav • dětský domov • dětský domov se školou • výchovný ústav • děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let • poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření • zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let Diagnostický ústav (DÚ) • děti a mládež s nařízenou ÚV nebo OV, nařízeným předběžným opatřením nebo na žádost rodičů či jejich zákonných zástupců ( důvodem poruchy chování) • délka pobytu zpravidla 8 týdnů - diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění, která vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu úkoly • diagnostické • vzdělávací • terapeutické • výchovné a sociální • organizační • koordinační Dětský domov (DD) • zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování ve věku od 3 do 18 let ( do 26 let) • děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 6-8 dětí, 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku Legislativa  Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance  Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení  Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví  Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2009-2012  Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení Literatura a zdroje • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010 • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido – edice pedagogické literatury, 2008 • RIEF S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha: Portál, 2010 • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů