lhaní Section Description Lež má krátké nohy,ale umí se na ně výborně postavit. unknown Dětská lež nemusí být vždycky vadou, může být také příznakem fantazie. Jan Werich Lež vzniká tam, kde se objevuje donucení. Konstantin Alexandrovič Fedin Nepravda je jako sněhová koule: čím déle ji válí, tím je větší. Martin Luther pravda / lež co je to lež? k čemu slouží? (Ondráček 2003) • drobné lži – každodenní realita • aby jejich šiřitelé nevypadali před ostatními (a sami před sebou) hloupě, špatně, neinformovaně... • vědomé i neuvědomované používání • zpravidla se týkají maličkostí, bez většího dopadu • lež je poměrně rozšířený způsob, jak něčeho dosáhnout • vyhnutí se trestu • získání výhody • získání pozornosti okolí • získání soucitu nebo možnosti manipulovat se druhými • vymýšlení a fabulace •účelová záležitost •přibarvování či mírné pozměňování sdělovaných obsahů • multifaktoriální záležitost • problematická zkušenost • nedůvěra • pochybnosti o sobě • toto vše a další je bariérou k pravdě či přiznání odkud se bere? (Ondráček 2003) • malé děti ještě nerozlišují dobře fantazii od skutečnosti, prolínají se • pokud žák na začátku školní docházky obtížně rozlišuje realitu od vlastní fantazie, nelze hovořit o lži • převažuje u něj dětský, tzn. silně fantazijní způsob vnímání sebe i světa • postupně je fantazijně ovlivněné vyjadřování nahrazeno schopností rozpoznat věci a souvislosti reálné od vymyšlených (lze to očekávat v mladším školním věku) • pokud síla fantazie přetrvává i ve vyšších třídách – kontakt odborníka lež u malých dětí (Ondráček 2003, Mertin 2011) „Lhaní u dětí představuje vynikající příklad, na kterém si můžeme uvědomit, jak složité je posuzování dítěte a jeho chování“ (Mertin 2011) • v prvé řadě nepodezírat dítě hned z vědomé lži a z nekalých úmyslů • čím menší dítě, tím opatrnější v soudech buďme • i u staršího dítěte jsme si jisti jen občas • často se malé dítě „jen“ bojí říct pravdu • nemusí se bát výprasku, křiku, trestů • bojí se „pouze“ toho, že dospělé zklame, že budou smutní, že je nebudou mít rádi, je je dají do polepšovny • u starších dětí • poskytnou variantu reality, která oddálí problém lež u malých dětí (Ondráček 2003, Mertin 2011) • lži mají tendenci řetězit se, jedna navazuje na druhou, a dítě pak působí jako rafinovaný lhář • důležité – umožnit dítěti čestný ústup z původní nepravdivé pozice • přeřekl si se, spletl jsi se, nevěděl jsi všecho... • není nutné vyžadovat slib, že už to příště neudělá • pokud se za lež omluví, oceníme tento čin, můžeme je k omluvě povzbudit, nenutit, nepřikazovat • důležité je, aby se dítěti vyplatilo mluvit pravdu lež u malých dětí (Ondráček 2003, Mertin 2011) • drobné nesrovnalosti ještě neznamenají výchovný problém • lež nelze tolerovat tehdy, jde-li o lži • promyšlené • záludné • zaměřené na vyhnutí se zodpovědnosti či následkům chování • zaměřené na ublížení člověku, pomstu nebo zajištění vlastního prospěchu na úkor druhých • posouzení záměru i dopadu, zabývat se jí • za lží je často obava a strach, snaha vzbudit pozitivní dojem • následkem je narušená důvěra co s tím? (ondráček 2003, mertin 2011) • důležitým finálním efektem je pocit převahy nad situací a obelhávanými okolím (učitelem, spolužáky) • vezme-li učitel žákovi tento pocit, sníží se pravděpodobnost opakování • nakolik může chování učitele přispět ke zvýšené potřebě žáka lhát • nespravedlivá kritéria hodnocení žáků • příliš tvrdé postihy za nežádoucí chování • učitelovo vlastní „modelové“ lhaní co s tím? (ondráček 2003, mertin 2011) • při konfrontaci se závažnějšími formami lží dát najevo svůj odmítavý postoj ke lži, ne k žákovi jako osobě • postih za lhaní by měl odpovídat její závažnosti – záměru, následkům, opakovanosti... • nabídnout žákovi možnost participovat na volbě postihu, ale i na rozhodnutí o možnostech jak lži napravit • po provedení postihu a napravení následků by měl žák dostat šanci nového začátku – signalizovat mu ochotu na obnovení důvěry • při morálně závažném a nepřijatelném chování – informovat rodiče, konzultovat s poradenským pracovištěm a dlouhodoběji pracovat se žákem • učitel působí jako model • hodnotí se odvaha přiznat si vlastní chyby, omyly v kontextu své přirozené nedokonalosti jako lidská bytost co s tím? (ondráček 2003, mertin 2011) literatura Čapek, R. 2008. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada Mertin, V. 2011. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou dítěte do 12 let. Praha: Portál Ondráček, P. 2003. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha: ISV nakladatelství pro zajímavost: http://cs.wikipedia.org/wiki/Le%C5%BE