HODNOCENÍ PŘÍNOSU KOMPENZAČNÍCH POMŮCEK A JAZYKOVÉHO VÝVOJE U DÍTĚTE S POSTIŽENÍM SLUCHU Radka HORÁKOVÁ Katedra speciální pedagogiky PdF MU Brno 11. Česko-Slovenský foniatrický kongres v Kurdějově, 20. 9. 2013 Tři klíčové fáze diagnostického procesu a zajištění včasné intervence u dětí se SP podle JCIH (Joint Committee on Infant Hearing) v USA – výbor tvořený multidisciplinárním týmem odborníků z oblasti audiologie, ORL, pediatrie a ošetřovatelství. Středisko rané péče pro sluchově postižené Tamtam – Praha, Olomouc  Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů.  Péče je poskytována rodinám s dětmi se sluchovým postižením či kombinovaným postižením od narození do 7 let věku, příp. neslyšícím rodičům se slyšícími dětmi raného věku v celé ČR.  Jedná se o službu sociální prevence – cílem je sociální integrace rodiny a dítěte. Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené v ČR  Vyhláška č. 116/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.  Poradenské služby jsou poskytovány v oblasti vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami, stejně tak jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům.  Standardní činnosti společné: depistáž žáků se ZP, komplexní diagnostika, včasná intervence, krizová intervence, přímá práce s žákem, metodická činnost, zpracování IVP, kariérové poradenství,…  Standardní činnosti speciální: budování a rozvoj komunikačních dovedností, orální komunikace, vizuálně motorická komunikace, kurzy ČZJ, nácvik odezírání, čtení s porozuměním, sluchová výchova, spolupráce s příslušným zdravot. zařízením, pracov. ORL a klinikou provádějící KI, nácvik činností pro audiometrické vyšetření,…  Výsledky dotazníkového šetření, které bylo realizováno dr. Ivanou Slavíkovou v roce 2008 – 2010. Osloveno bylo 75 SPC, návratnost 47 dotazníků, z toho 7 SPC pro sluchově postižené (http://www.nuv.cz/poradenstvi/studie)  ….„SPC pro sluchově postižené si stěžují na nedostatek diagnostických nástrojů vytvořených specificky pro sluchově postižené a navrhují převést např. Leiterovu škálu (LIPS – The Leither International Performance Scale) určenou k diagnostice intelektu u sluchově postižených od 3 do 18 let. Zároveň uvádějí, že by bylo třeba vytvářet další nástroje pro diagnostiku dětí a dospívajících se sluchovým postižením: Testy k určení poruch učení u sluchově postižených, Testy percepce a porozumění řeči, Testy ke zhodnocení slovní zásoby u sluchově postižených s diagnózou „praktická hluchota“, Úroveň čtenářských dovedností pro sluchově postižené s diagnózou „praktická hluchota“, Schopnost odezírání.“  U řady z užívaných nástrojů nejsou splněna základní kritéria validity (např. zastaralost nástroje, chybějící české normy atd.).  Je různá kvalita vybavenosti adekvátními diagnostickými nástroji (zejména pak v oblasti diagnostiky inteligence, speciálních vzdělávacích potřeb atd.).  Nejsou k dispozici odpovídající diagnostické nástroje pro některé oblasti diagnostiky dětí, žáků a studentů (např. nástroje pro diagnostiku poruch chování, vývojové škály pro děti s různými typy zdravotního postižení, nástroje pro strategie a styly učení atd.).  Je potřebné posílit metodickou a vzdělávací podporu v oblasti diagnostiky a intervence a kontrolní mechanismy u výstupů z diagnostické práce.  Je potřebné zpřesnit kritéria pro diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zřetelem k efektivitě a finanční náročnosti jejich vzdělávání.  Zhodnotit efekt dané kompenzační pomůcky a její přínos v oblasti vnímání mluvené řeči lze zejména u malých dětí poměrně obtížně.  Obvykle se spoléháme na pozorování dítěte a jiné behaviorální metody – VRA, VPA, test Lingových zvuků, či vývojové škály,…  Např. McDONELL, V. Jednotná měřítka vývoje (from Listen and Talk). Czech translation of Integrated Scales of Development from Listen Learn and Talk. N34335F ISS1 APR10 CZ.  Kromě vývojových škál a testů sluchové percepce se nejčastěji jedná o dotazníky vývoje komunikace, které vyplňují rodiče dětí ve spolupráci s odborníky:  ELF - Early Listening Function  LittlEARS Auditory Questionnaire Items  IT-MAIS - Infant Toddler Meaningful Auditory Integration Scale – ukázka 10 otázek (viz níže) 1. Je z chování dítěte patrné, že jeho hlasový projev je ovlivněn nasazením (užíváním) sluchadla nebo KI? Přístup ke zvuku prostřednictvím kompenzační pomůcky je zpočátku u malých dětí patrný zejména v rozvoji řečových dovedností. Četnost a kvalita vokalizace dítěte se může měnit podle toho, zda je pomůcka zapnutá, vypnutá nebo nefunguje správně.  1. Popište vokalizaci ________, když mu/jí na začátku dne nasadíte kompenzační pomůcku. Nechte rodiče vysvětlit (popsat), zda a jakým způsobem se změní hlasový projev dítěte, když se příslušná pomůcka zapne.  2. Pokud zapomenete přístroj ______ zapnout, nebo v případě, že přístroj nefunguje správně, je patrné, že se vokalizace dítěte liší/změnila (např. kvalita, četnost výskytu)?  3. Zkouší (testuje) dítě fungování dané pomůcky po jejím zapnutí vlastním hlasem? Hodnocení: 0= nikdy Není patrný žádný rozdíl ve změně vokalizace dítěte, pokud je nebo není pomůcka zapnutá. 1=výjimečně Po zapnutí pomůcky je patrný mírný nárůst vokalizace dítěte – až o 25% (stejně tak naopak, po vypnutí pomůcky mírný pokles vokalizace dítěte). 2= občas Vokalizace dítěte se během dne zvýší až o 50%, pokud je pomůcka zapnutá. (Stejně tak naopak, při vypnutí pomůcky se objeví výraznější pokles vokalizace dítěte). 3= často Při užívání zapnuté pomůcky je u dítěte patrný znatelný nárůst vokalizace během dne, a to až o 75%. (Stejně tak naopak, při vypnutí pomůcky se objeví výrazný pokles vokalizace dítěte). Rodiče zároveň mohou uvádět, že se objevují změny ve vokalizaci dítěte v prostředí mimo domov a to bez ohledu na to, zda je pomůcka zapnutá či nikoliv. 4= vždy Vokalizace dítěte jednoznačně vzroste na 100% při zapnutí kompenzační pomůcky ve srovnání s tím, když je pomůcka vypnutá. Komentář rodičů:  2. Vyslovuje dítě slabiky (produkuje slabikované zvuky) připomínající řeč?  3. Reaguje dítě v klidné místnosti spontánně na své jméno, aniž by mělo zrakovou kontrolu a očekávalo, že bude zavoláno?  4. Reaguje dítě v hlučném prostředí spontánně na své jméno, aniž by mělo zrakovou kontrolu?  5. Reaguje dítě spontánně na přirozené zvuky doma/ve známém prostředí, aniž by na to bylo upozorňováno?  6. Upozorňuje dítě spontánně na přirozené zvuky v novém prostředí?  7. Rozlišuje dítě spontánně zvuky, které jsou součástí jeho každodenních činností?  8. Je dítě schopno spontánně rozlišit mezi dvěma mluvícími osobami pouze sluchem?  9. Rozezná dítě pouze sluchem rozdíl mezi řečí a ostatními zvuky?  10. Vnímá dítě pouze sluchem citové zabarvení/tón hlasu (hněv, rozrušení, úzkost)? Lékař - foniatr, audiolog, akustik / protetik, speciální pedagog - surdoped, logoped, poradce rané péče, psycholog, zástupce komunity Neslyšících a další... Rodiče Dítě se sluchovým postižením Kontinuální hodnocení jeho pokroku v oblasti komunikace, oblasti sociální a emocionální, i v oblasti vzdělávání. Poskytování informací a zajištění servisu, konzultace a podpora rodin s dětmi se sluchovým postižením, vzájemná spolupráce a sdílení informací v týmu. Vznik pediatrických audiologických center? Rozhodnutí založená na získaných informacích od odborníků, vlastních hodnotách a vnitřním potenciálu. DĚKUJI ZA POZORNOST. Zdroje obrázků: http://contradica.blogspot.cz/2008/05/childrens-cochlear-implant-books.html http://www.jcih.org/ExecSummFINAL.pdf http://ehdimeeting.org/2012/Schedule.cfm http://www.thinkstockphotos.com/image/stock-photo-tin-can-phone/154997148/