PORADENSTVÍ Podpora, posilování, provázení 1 VZTAH KLIENT (POTŘEBNÁ OSOBA) 2 Kontinuální podpora Aktivita Facilitace Reflexe Pasivita Konzumace Slepá poslušnost ROLE PORADCE „Pomáhá“ na vědomé cestě ke změně Nabízí možné směry, strategie, cesty PP_2011 PdF_Voj 3 ZDROJE PORADCE Sebereflexe Limity Znalosti 4 ON SÁM INVENTÁŘ VLASTNOSTÍ PORADCE 1) Napište 20 důležitých vlastností a charakteristik, které by  mít měl a nebo naopak neměl 2) Seřaďte je od té nejdůležitější po nejméně důležitou 3) Individuálně - nebude se zveřejňovat  vyberte 10 svých pozitivních i negativních charakteristik a zakreslete je do „koláče“, přičemž velikost jednotlivých výsečí bude představovat poměr dané vlastnosti v rámci vaší osobnosti 5 PODPORA, POSILOVÁNÍ, PROVÁZENÍ PROSTUPUJE INTERVENCI • Zásah • Změna možná • Nabídka • Rozhodnutí Podpora • Aktualizace potencialit • Náhled na sebe • Rozhodnutí Posilování • Rozhodnutí • Sebepodpora • Zvládání • Zpětná vazba Provázení 6 PŘÍPADOVÁ PRÁCE V PORADENDSTVÍ Navázání vztahu poskytnutí psychické podpory, vyjádření zájmu Shromáždění informací Specped Diagnostika identifikace (pojmenování a popis) problému a jeho zhodnocení, rozlišení podstatného od nepodstatného, reflexe souvislostí, začlenění problému do kontextu: důsledky (osobního vývoje, jednání na rodinné vztahy a okolí), šíře problému (aktivní pole problému) Intervence přímá práce na změně chování nové porozumění, nové perspektivy (jiného úhlu pohledu), zprostředkováním jiné služby, plánováním: tvorba individuálního plánu služeb, intervence trénování 7 Komunikace Komunikace Pozorování Analýza PRINCIPY V PŘÍSTUPECH K VEDENÍ PŘÍPADU Aktivace potřebné osoby informovanost individualizace akceptace diskrétnost neutralita sebeurčení prožívání 8 PRINCIPY 1. individualizace – individuální přístup bez stereotypů a předsudků, uznání jedinečnosti, životní biografie, scénář 2. prožívání– prostor pro + i − emoce, hranice emočních reakcí 3. akceptace – vnímat cílovou osobu takovou, jaká je, podporovat sebeuvědomění (vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti), odmítnutí intervence 4. nehodnotící postoj – zachovávat vnitřní neutralitu, nehodnotit osobnost (pouze jeho jednání, postoje), nemoralizovat, nevnucovat 5. sebeurčení – respektovat právo jedince svobodně se rozhodovat, nabízet možnosti cest změny, nesmí být návody a příkazy 6. diskrétnost – důvěrnost sdělení je základním závazkem poradce a právem klienta (ač není absolutní), ale i základem efektivní práce s klientem 7. aktivace dítěte – zodpovědnost za svá rozhodování, následky 9 FÁZE PORADENSKÉHO PROCESU OTEVÍRÁ PROSTOR PRO INTERVENCI Orientace • Poznání chování – modely chování, situační stereotypy (čas, místo, lidé, klíčová osoba) , • Účinky vlastního chování, Sociálně akceptované chování • Analýza, komparace, vyhodnocení Plánování • Podpora - imaginace • Alternativy - výběr • Posloupnost kroků • Perspektiva – životní scénáře Rozhodnutí • Aktivní přístup • Změna jako výzva • Kontrola a ovlivnitelnost • Autoevaluace Posilujeme schopnost uvědoměle se rozhodnout a zvolit cestu řešení vlastního problému. ZÁKLADNÍ FORMY PRÁCE Diagnostika Analýza  Dokumenty, záznamy  Vyšetření  Práce dítěte Pozorování  Dítěte  Rodiny  Situace  Podmínek Rozhovor  Dítě  Rodiče  Významné osoby  Odborníci Reflexe  Rozhovoru  Práce s dítětem  Závěrů 11 Vedení záznamy – evidence případové práce ZÁZNAMY MINIMÁLNĚ 4 DOMÉNY + PŘÍLOHY ZÁZNAMŮ O PRŮBĚŽNÉ INTERVENČNÍ PRÁCI S DÍTĚTEM Biografická studie - sociální, edukační, anamnestická • Kritické a významné životní události, anamnestické údaje, edukace history • Sociální ukotvení, attachement – vazby, vrstevnické vztahy, významné osoby • Biodromální history Speciálněpedagogická diagnostika – 3 základní stupně 1. Vymezení základního problému 2. Analýza dysfunkčního (problémového) chování v souvislostech situačních a sociálních 3. Analýza funkčního chování – úroveň dovednostní a kompetenční Intervenční plán změny • Poradenský rozhovor • Dohoda: cíle, podmínky, osoby, odpovědnost, čas, místo, ukončení • Strategie, formy a metody intervence – přehled zdrojů pro úspěšnou intervenci Vyhodnocení efektivity intervence Průběžně Závěrečné 12 BIOGRAFICKÁ STUDIE 13 Osobní • Zdraví • Porod • Rizika • Postižení • Nemoc Sociální • Rodina • Klíčová osoba • Osoby významné • Ukotvení • Vrstevnické vztahy Edukační • ŠD • Vyloučení • Úspěšnost • Vzdělávací potřeby Krizové • Ze všech oblastí • Ztráty • Traumata • Krize • Ohrožení • Nebezpečí ZPRACUJTE PŘÍPADOVOU STUDII – SKUPINOVÁ PRÁCE Osobní Sociální Edukační Krizové David Karel Jana Radim 14 SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA Analýza funkčního chování Jak Schopnosti, dovednosti, kompetence Kdy, Kde, Kdo Analýza dysfunkčního chování Jak Nenaučené, nedoučené, špatně naučené chování Kdy, Kde, Kdo Vymezení základního problému Je to vůbec PCH Základní popis 15 SPD_1. VYMEZENÍ ZÁKLADNÍHO PROBLÉMU a) je? není? b) A,B,C – spouštěč, chování, důsledek 16 Spouštěč A Chování a jeho projevy B Následek Chování C Co Kdo, kdy Jak Co se dělo pak Zisk, ztráta Zapomenutý úkol Lež, vyhýbání se odpovědnosti Zatloukání před rodiči Útěk z domu Záškoláctví Násilí od spolužáka Záškoláctví Účast na rvačkách Nuda, vazba na děti na ulici, uzavřenost Agresivní modely chování…. VYTVOŘTE ABC TABULKU PŘÍPADOVÁ STUDIE – SKUPINOVÁ PRÁCE A B C David Karel Jana Radim 17 SPD_2 a 3 ANALÝZA CHOVÁNÍ Funkční chování Dysfunkční chování 18 Bariéry Vzorce Schopnosti Dovednosti Kompetence Kontext osobnostní Kontext situační Kontext sociální VYTVOŘTE TABULKU FUNKČNÍHO CHOVÁNÍ PŘÍPADOVÁ STUDIE – SKUPINOVÁ PRÁCE Funkční Dysfunkční K_osobnos t K_sociální K_situační David Karel Jana Radim 19 INTERVENČNÍ PLÁN ZMĚNY INDIVIDUALIZACE PŘÍPADOVÉ PRÁCE 20 CÍLE Dlouhodobé Postupné DOHODY Čas Pravidla Odpovědnost Reflexe DIAGNOSTIKA Osobní Sociální situační PLÁN INTERVENCE Formy Metody Strategie Specific Measurable Achievable Relevant Time-limited Specifické Měřitelné Akceptovatelné Relevantní Termínované VYTVOŘTE SMART TABULKU PŘÍPADOVÁ STUDIE – SKUPINOVÁ PRÁCE Cíle dlouhodob é Cíle postupné Dohoda Intervence Formy, Metody Intervence Strategie David Karel Jana Radim 21 Způsob vnímání světa – vnímání vztahu Lidé nemají rovnou hodnotu (hodnotu jedince určuje role a status) Lidé si jsou rovni (přijetí jedinečnosti druhých) Vztah je založen na principu dominance a podřízenosti Vztah je založen na partnerství a rovnocennosti Role a status splývají s identitou (role implikuje sílu a dominanci nebopodřízenost) Role a status jsou oddělené entity Mocnad druhými lidmi vyvolává izolaci, strach, odsouzenía nedůvěru Rovnostdává prostor pocitům lásky, moci nad sebou samým, respektu, svoboděse vyjadřovat Způsob vnímání světa – vnímání osobnosti Každý musí poslouchat a přizpůsobovatse Každý je individualita a může se definovat z pozice vnitřního zdrojesíly a validace Lidé se rodí puzeni ke zlu (patologizace osobnosti) Člověk se může pozitivně vyvíjet, na základě aktivizace vnitřních zdrojů, podpory sebeúcty,sebepřijetí, zodpovědnostiza sebe aj. Očekávání,že všichni by měli být stejní a pak svět bude dobrý Očekávání,že různorodostmůže být pozitivním faktorem utvářejícím společnost Lidé znehodnocujía popírají své pocity a svou odlišnost Lidé vyjadřujísvé pocity a akceptují svou odlišnost Způsob vnímání světa – vnímání a výklad událostí Zjednodušený vzorecvnímání chování jedince z pohledu následků (vzorec „akce vyvoláváreakci“) Cirkulárnívnímání událostí ve své kontinualitě a s vědomím proměnných veličin v životní linii dítěte („akce-reakce-interakce“) Ten kdo má moc nejlépe ví, co je dobré (existuje jeden jediný správný způsob) Je mnoho cest, kterými se můžeme vydat (poskytujemožnost použít vlastní kritéria pro výběr, volbu) Černobílévnímání světa vytváří prostor pro manipulaci, omezuje objevovánía kreativitu, vede k poslušnosti Systémový přístup a kontinuální vnímání chování dítěte generují informovanost, objevování,kreativitu,důvěru,pořádek Postoj ke změně Bezpečí znamená zachování statu quo Bezpečí roste z jistoty v procesu změny a růstu Změna není možná. Je vnímána jako nežádoucí, nemožná a nenormální, je odmítána (a to i přes zjevné nepohodlía bolest) Změna je VŽDY možná, je vnímána jako dosažitelná a žádoucí Strach ze změny, tj. z neznáma, z nového Přijetí rizika a zodpovědnostiza svůj život TERAPEUTICKÝ A KRIZOVÝ SCÉNÁŘ MODELU RŮSTU Prevence nežádoucího vývoje práce s následky PCH terapeutické Nové modely chování Směřujeme k budoucnosti krizové tady a teď zabránit eskalaci problémů