Co je projekt Stop Dropout? Proč je projekt důležitý? Stop Dropout! je evropský projekt, který je realizován v rámci programu celoživotního vzdělávání (Lifelong Learning Programme). Jeho cílem je snížit počet žáků, kteří předčasně ukončují své vzdělávání na střední škole. Náš komplexní přístup se nejprve zaměřuje na identifikaci jedinců, u nichž je riziko předčasného odchodu ze školy. Poté jsou zjišťovány a vyhodnocovány jejich potřeby a nakonec je jim nabídnuta taková pomoc, která těmto potřebám odpovídá. Stop Dropout! pomáhá učitelům, lektorům a školitelům: • identifikovat žáky, kterým hrozí předčasný odchod ze školy, a dostatečně dopředu rozpoznat rizikové faktory • pracovat s žáky, pod pórovat jejich sebepoznánía rozvoj dovedností, aby bylo možné předčasnému odchodu zamezit • zlepšovat efektivitu systémů odborného vzdělávání ProjektStop Dropout! umožňuje rozšíření ověřených postupů, které jsou úspěšně používány v Norsku a na Islandu, do systémů odborného vzdělávání v Rakousku, Německu, České republice a Slovinsku. j^top dropout Každý šestý člověk v Evropě ve věku 18 až 24 let opouští vzdělávací systém pouze s ukončeným základním vzděláním a poté už se žádného typu vzdělávání neúčastní. V dnešní společnosti založené na vědomostech jsou však mladí lidé, kteří mají pouze základní vzdělání, výrazně znevýhodněni, a to zejména na trhu práce. Jejich další osobní a společenský rozvoj je ohrožen a mohou se tak snáze stát obětí chudoby a sociálního vyloučení. Je také méně pravděpodobné, že se budou celoživotně vzdělávat tak, jak to dělají ostatní mladí lidé, čírjdžse výše uvedená rizika budou nadále jen /šovat. Více o Stop Dropout! naleznete na naší webové stránce: http://www.stop-dropout.eu Detektor rizika je interaktivní elektronický nástroj sloužící školním výchovným poradcům k identifikaci žáků, u nichž je riziko výukového selhání a odchodu ze školy. Tento nástroj vyhodnotí všechny faktory, jež mohou ze strany studenta (např. špatné zkušenosti se školou) a ze strany jeho okolí (např. nízká podpora rodičů) zvyšovat riziko výukového selhání. Takto konkrétní obraz o žákově situaci navíc umožní poskytnutí přesně takové pomoci, kterou žák potřebuje. Osobní profil Výchovný poradce pracuje se žákem formou strukturovaného rozhovoru, systematicky vyhodnocuje silné a slabé stránky žáka a jeho prostředí tak, aby bylo možné definovat potřeby žáka s cílem usnadnit mu plnění jeho vzdělávacích a osobních cílů. Vytvořená struktura rozhovoru je založena na teoriích z oblastí kariérního a skupinového poradenství. Systém individualizované prevence a podpory je komplexní přístup, jež má u mladých lidí předcházet ukončení studia a jež pomáhá těm, kteří již studium opustili. Systém vychází z individuálních potřeb každého žáka a nabízí možnosti, jak žákům pomoci. To se děje zejména prostřednictvím spolupráce více subjektů, které mohou být pro další rozvoj žáka důležité (rodiče, škola, úřady práce atd.) Tři hlavní produkty projektu Stop Dropout! Partneři v projektu http://stop-dropout.eu Partnerské organizace, které spolupracují na adaptaci produktů a jejich rozšíření: Blickpunkt Identität, Rakousko (koordinátor projektu) http://www.blickpunkt-identitaet.eu BHAK Federal Economic School and High School, Rakousko http://www.bhakwien 10.at VAK Association forWorkand Culture, Německo http://www. ku Itu r-u nd-a rbeit.de L4L Learning for Life Organisation, Česká republika http://learning4life.eu BEAN soukromá SOS a SOU Praha, Česká republika http://www. bea n.cz INTEGRA Human Resource Developing Institute, Slovinsko http://www.eu-integra.eu KOVIVIS Koroska Centre for Adult Education, Slovinsko http://www.ko-vivis.si Partnerské organizace, které vyvinuly tyto metody v rámci projektu Leonardo da Vinci (projekt PPS1) University of Iceland http://lhi.is Iceland Acedemy of Arts http://hi.is Vennesla High School, Norsko http://www.vennesla.vgs.no Více informací: Learning4Life, Česká republika Kontaktní osoba: Mgr. Beáta Holá Web: http://www.learning4life.eu E-mail: office(at)learning4life.eu Tel.: +420 774 616 229 Learning 4 Life Učící (se) organizace Další informace o projektu Vám rádi poskytnou i partnerské organizace v Německu, Rakousku, Slovinsku, Norsku a na Islandu. j~top anopout Education and Culture DG Lifelong Learning Programme This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. "7* Čík