Kód kurzu: SP7MP_MTO2 Metodologie 2 Číslo úkolu: Závěrečný projekt Jméno autora: Veronika Foglová, 350 916 1) Téma, problém, otázka, úvod a cíle výzkumu. Formulujte téma, problém, otázku svého výzkumu. Napište úvod (nejméně 1 odstavec), v němž představíte téma, vysvětlíte, co chcete zkoumat a proč je to zajímavé (přínosné). V dalším odstavci formulujte cíle vašeho výzkumu. Téma: Problematika[u1] sociálně patologických jevů. Problém: Kouření jako patologický jev u žáků 8. a 9. tříd. Otázka: V jaké míře se vyskytuje kouření u žáků 8. a 9. tříd vybraných základních škol?[u2] V současné době se pozornost společnosti stále více zaměřuje na drogovou scénu. [u3] Každým rokem přibývá množství lidí závislých na návykových látkách a současně se také každoročně zvyšuje počet úmrtí v důsledku jejich nadměrného užívání. Drogová problematika už není otázkou pouze dospělých. Věková hranice prvního užití drogy se neustále snižuje. Již na základní škole se děti dostávají do blízkého kontaktu s omamnými látkami. Nebezpečí tabáku bývá často podceňováno. Jedním z důvodů je, že se jedná o drogu legální. [u4] Na základě výzkumného šetření bych ráda seznámila učitele s informovaností žáků o zmíněném patologickým jevu a o výskytu tohoto fenoménu u žáků na jejich škole. Výsledky výzkumu budou užitečné při tvorbě preventivního programu a také při práci s žáky. Cílem mé práce bude zmapovat současnou situaci výskytu kouření u žáků 8. a 9. tříd vybraných základních škol. Dílčím cílem bude zjistit, zda jsou žáci dostatečně informováni o této látce a o jejích důsledcích a také jaké jsou příčiny kouření u žáků. Dále mě bude zajímat, kdy žáci poprvé zkusili tuto látku, kde si ji shánějí a také jaký názor mají vrstevníci, na to že jejich spolužák, kamarád kouří[u5] . 2) Hlavní výzkumná otázka (1) a vedlejší výzkumné otázky (maximálně 5). Hlavní výzkumná otázka: · V jaké míře se vyskytuje kouření u žáků 8. a 9. tříd vybraných základních škol? Vedlejší výzkumné otázky: · Kde nejčastěji nezletilí žáci získávají cigarety? · Jak jsou vnímáni žáci, kteří kouří, mezi svými vrstevníky? · Jaké jsou důvody žáků k užívání této látky? 3) Uveďte, zda jste si vybrali kvalitativní nebo kvantitativní výzkumnou strategii a proč jste se tak rozhodli (souvislý text, 1 odstavec). Pro získání informací využiji kvantitativního šetření. Jako výzkumnou metodu jsem si zvolila dotazník z důvodu velkého počtu respondentů. Pro vytvoření bezpečného prostředí a pro větší otevřenost žáků bude dotazník anonymní. 4) Hypotézy (minimálně 3). H1: Většina nezletilých žáků, která kouří cigarety, si je obstarává u starších kamarádů. H2: Kouření rodičů ovlivňuje, zda žák kouří. H3: Kouření je častější u žáků ve městě než u žáků na vesnici. H4: Většina žáků poprvé zkusila cigaretu ve věku 12 – 13 let.[u6] 5) Seznam všech používaných konceptů a jejich definice (konceptualizace) a seznam indikátorů (operacionalizace). 1) Kouření - Kouření je činnost, při které je skrze spalování tabáku uvolňován a následně vdechován kouř, který je produktem spalování. Ø aktivní kuřák Ø pasivní kuřák 2) Starší kamarád – věkově starší než daný respondent. 3) Frekvence užívání cigaret – počet vykouřených cigaret za den. 4) Město – počet obyvatel je vyšší než 2000. 5) Vesnice – počet obyvatel je nižší než 1999. 6) Návrh metody sběru dat, výzkumné populace a vzorku. Jak budete sbírat data? Co/kdo bude vaší výzkumnou jednotkou? Kdo bude vaší populací a vzorkem (máte-li ve výzkumu populaci a vzorek)? Jak je vyberete a kontaktujete? Od kolika výzkumných jednotek plánujete sbírat data? Souvislý text. Jako nejvhodnější metoda sběru dat pro můj výzkum se mi jeví metoda dotazníku. Výzkumnou jednotkou budou žáci 8. – 9. tříd městských i vesnických základních škol. Mým cílem není závěry z výzkumu zevšeobecňovat na jiné školy, proto jsem si zvolila dostupný výběr výzkumných jednotek. Po domluvě s řediteli škol budu dotazníky ve školách distribuovat sama. Ředitele škol budu kontaktovat e-mailem, pokud bude potřeba i osobně. Mám v plánu sbírat data od cca 150 – 250 výzkumných jednotek (z toho by měla být přibližně polovinu žáků vesnických škol a polovina žáků městských škol). 7) Úryvek z připravovaného nástroje sběru dat – z dotazníku nebo scénáře rozhovoru (včetně úvodu dotazníku, minimálně deset otázek i s variantami odpovědí), případně popis designu experimentu, pozorovacího schématu atd. U všech metod sběru dat doporučuji provést před odevzdáním předvýzkum, podstatně to zvýší jejich kvalitu a použitelnost v plánovaném výzkumu. Dotazník k diplomové práci Milí žáci, ráda bych Vás poprosila o vyplnění následujícího dotazníku, který se stane zdrojem informací pro moji diplomovou práci na téma Kouření jako patologický jev u žáků na 2. stupni základních škol. Dotazník je zcela anonymní, proto Vás prosím o pravdivé zodpovězení všech otázek. Děkuji Vám za vyplnění dotazníku. Veronika Foglová, studentka Pedagogické fakulty MU Jak vyplnit dotazník Pozorně si přečti každou otázku a zakroužkuj podle pokynů jednu, nebo více odpovědí, případně doplň další informace, budeš-li o to požádán. Také bych Tě chtěla poprosit o vyplnění všech otázek. Věk: Třída: 1. Jsi: a) dívka b) chlapec[u7] 2. Je podle tebe kouření nebezpečné? a) ano b) spíše ano c) nevím d) spíše ne e) ne 3. Myslíš si, že je kouření návykové? a) ano b) spíše ano c) nevím d) spíše ne e) ne 4. Myslíš si, že jsi byl/a ve škole dostatečně informována o účincích a rizicích kouření? a) ano b) spíše ano c) nevím d) spíše ne e) ne 5. Povídali jste si někdy doma o účincích a rizicích kouření? a) ano b) spíše ano c) nevím d) spíše ne e) ne 6. Co si myslíš o kouření? --------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------- 7. Kouří tvoje matka?[u8] a) ano b) ne 8. Kouří tvůj otec? a) ano b) ne 9. Kouří někdo z tvých sourozenců? a) ano b) ne 10. Zkoušel/a jsi někdy ty kouřit? a) ano b) ne 11. V kolika letech si poprvé zkoušel/a kouřit cigarety? -------------------- 12. Pokud kouříš, vědí to tvoji rodiče? a) ano b) ne c) nevím 13. Kolik cigaret vykouříš za den? a) 0 b) 1 – 5 c) 6- 10 d) 11 a více atd. Ještě jednou Ti děkuji za ochotu a čas, který si věnoval vyplnění tohoto dotazníku. 8) Zamyšlení se nad možnými praktickými a etickými problémy při výzkumu (souvislý text, minimálně 1 odstavec). Jaké praktické a etické problémy budete ve výzkumu pravděpodobně řešit? Máte představu o tom, jak? Je možné, že narazím na problémy, kdy žáci nebudou ochotni vyplnit dotazník, nebudou mi věřit a tím pádem se budou bát pravdivě odpovídat, nebo se jim otázky budou jevit moc osobní (např. co se týče otázek ohledně rodičů a sourozenců žáka). Riziko vidím také ve srozumitelnosti otázek. Patrně se setkám i s problémem, kdy mi ředitelé škol neumožní, abych dotazníky distribuovala sama. Výše popsané problémy budu řešit ujišťováním respondentů, že všechny údaje v dotazníku jsou anonymní a že s těmito údaji budu pracovat pouze já. Zda jsou otázky pro žáky srozumitelné, si ověřím v předvýzkumu. Pokud se setkám s problémem ohledně distribuce dotazníků, myslím si, že by odpovědi mohly být zkresleny, a proto bych trvala na osobní realizaci. 9) Seznam relevantní literatury (minimálně 10 položek) dle platné citační normy. ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2000, 377 s. ISBN 8072390600. DI GIOVANNI, Giuseppe. Nicotine addiction: prevention, health effects and treatment options. [Hauppauge] N.Y.: Nova Science Publishers, Inc., 2012, x, 283 p. FRENK, Hanan a Reuven DAR. A critique of nicotine addiction. Boston: Kluwer Academic Publishers, c2000, viii, 244 p. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 9788073151850. MEČÍŘ, Jan. Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1989, 156 s. NEŠPOR, Karel a Ladislav CSÉMY. Alkohol, drogy a vaše děti: jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. 3. rozš. vyd. Praha: Sportpropag, 1995, 160 s. NEŠPOR, Karel a Ladislav CSÉMY. Léčba a prevence závislostí: příručka pro praxi. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1996, 199 s. ISBN 8085121522. NEŠPOR, Karel, Ladislav CSÉMY a Hana PERNICOVÁ. Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách: příručka pro pedagogy. Praha: Sportpropag, 1996, 156 s. POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky r.s., 2002, 194 s. ISBN 8086568024. ŘEHULKA, Evžen. Prevence závislostí ve škole. Brno: MSD, 2008, 105 s. ISBN 9788073920777. SKÁLA, Jaroslav a Jaroslav BLAHOŠ. Alkohol a jiné (psychotropní) drogy: abuzus a závislost. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986, 90 s. THOMBS, Dennis L. Introduction to addictive behaviors. 3rd ed. New York: Guilford Press, c2006, xiii, 322 p. ISBN 1593852789. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 8071783080. Před realizací výzkumu doporučuji téma prohloubit, zatím se pohybujete na velmi popisné a povrchní úrovni. K prohloubení by pomohla formulace hypotéz, které by předpokládaly nějaký vztah mezi proměnnými, nebo obecněji úvaha o tom, zda nelze vztah žáků ke kouření studovat citlivějšími metodami, než je velmi jednoduchý a málo promyšlený dotazník, na který většina z nich odpoví stejně tak, jak předpokládají, že se čeká. Čísla sesbíraná na vašem vzorku (například kolik % žáků kouří) nebudou mít velkou vypovídající hodnotu, jednak kvůli zkreslení danému dotazníkem, a pak kvůli malému počtu respondentů a jejich výběru. ________________________________ [u1]Když je tématem „problematika“, zní to trochu vtipně. Nešlo by se bez tohoto slovíčka obejít? [u2]Není to příliš jednoduchá otázka, když na ni jde odpovědět jedním číslem? [u3]Velmi obecné, nevím, co konkrétního si představit pod pojmem „společnost“, „zaměřuje“, ani „drogová scéna“. [u4]Téma „tabáku“ tu vyskakuje zčista jasna, dokonce mu nevěnujete ani nový odstavec. Vaše tvrzení by chtěla doložit nějakými čísly. [u5]Ještě by bylo vhodné zdůraznit, čím bude váš výzkum prospěšný pro studovaný obor. [u6]Toto nejsou hypotézy. [u7]Tyto údaje dáváme na konec dotazníku. [u8]Co odpověď nevím? Jsou děti, které nežijí či nejsou v konaktu s jedním z rodičů.