Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková Věda •a) soubor utříděných poznatků o určité oblasti •a současně •b) proces vytváření těchto poznatků podle určitých pravidel. • •Odlišnost vědy od jiných metod poznání, věda vs. zdravý rozum • Věda jako sociální aktivita •„Kritéria rozlišující to, co je a co není věda, se utvářejí uvnitř jednotlivých společenství vědců.“ (Hendl, 2005, s. 31). • •" ... věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru.“ (Disman, 1993, s. 13) • Věda jako metoda zkoumání a vytváření znalostí (věda x zdravý rozum) 1.Věda přijímá autoritu empirických dat - otázky ve vědě zodpovídáme pomocí dat a její představy jsou prostřednictvím dat testovány. 2.Pro vysvětlení dat věda vytváří teorii, kterou testuje pomocí dalších dat. 3. Teorie •"Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definicí a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, •s cílem vysvětlit a předpovědět tyto jevy." (Kerlinger, 1972, s. 2) Vědecké zkoumání je •Empirické •Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie •…………………………….. •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) •Otevřené kontrole •Kumulativní • Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • •Deterministické závěry x pravděpodobnostní závěry •Univerzální platnost závěrů x omezená platnost závěrů •Kauzalita x obtížné nalezení důkazů o kauzalitě • (3 podmínky kauzality) • (Disman, 1998:15) Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem •Korelace = statistický vztah mezi proměnnými •Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými Zkreslení •Značka vozu ovlivňuje sex! Řidiči vozů Porsche mají sex častěji než řidiči vozů Škoda. •Zavedení uniforem ve školách zlepšuje morálku dětí – půl roku po zavedení uniforem ve škole xy klesla absence o 47 % a snížil se počet násilných incidentů o 71 %. •Manželství tlumí deprese – lidé žijící v manželství mají o 48 % méně depresivních stavů než singles. •Děti, které navštěvovaly jeden ročník přípravné třídy mají horší skóre v testu zralosti než děti, které navštěvovaly dva ročníky – přípravná třída zlepšuje školní zralost. • Proč? •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách (mnoho faktorů, různé typy zkreslení) •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle (subjektivita aktéra) •Výzkumník jako součást zkoumaného světa (subjektivita výzkumníka) •Většinu jevů nelze zkoumat přímo, ale zprostředkovaně • Co z toho vyplývá? • •Nelze dosáhnout úplně popsaného přirozeného systému, pracujeme vždy s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek) •