Specializace 2e Oftalmopedie

Týden 7 - Osobnost člověka se zrakovým postižením

Úvod

Pro prohloubení vědomostí doporučuji:

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257.

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X

 

V RÁMCI TÉTO KAPITOLY SE BUDEME VĚNOVAT VLIVU ZRAKOVÉHO POSTIŽENÍ NA OSOBNOST JEDINCE V DĚTSKÉM VĚKU A OSOBNOST SENIORA PO ZÍSKANÉ ZRAKOVÉM POSTIŽENÍ

Zrakové postižení má vliv na:

  • celou osobnost jedince
  • psychomotorický vývoj dítěte – vývoj pohybu
  • sociální vývoj a komunikaci (zpomalený vývoj verbální komunikace)
  • vnímání a vytváření pojmů

 

Osobnost jedince ovlivňují dvě složky:

  • PRIMÁRNÍ: důsledky plynoucí z přítomnosti samotného senzorického postižení
  • SEKUNDÁRNÍ ZMĚNY: senzorická deprivace

 

Míra vlivu zrakového postižení na osobnost jedince závisí na:

  • Diagnóze
  • Závažnosti postižení – stupeň vady
  • Době vzniku postižení – etiologie vzniku vady; život ovlivňuje fakt, v jaké míře byly získány představy o okolním světě

 

Akceptace zrakového postižení:

akceptaci ovlivňuje: sobnost člověka a její rysy, bezprostřední okolí - rodina, kompenzační schopnosti, kvalita života

 

Časté problémy:

Nonakceptace ztráty zraku: Dílčí X Celková

Extrémní reakce: POPÍRÁNÍ X ZVELIČOVÁNÍ – syndrom naučené bezmoci

Pocit méněcennosti

Častý důvod problémů: NEDOSTATEČNÁ INFORMOVANOST

Vliv zrakové postižení na děti

ovlivnění důležitého psychomotorického vývoje

- 3 složky: Kognitivní vývojSociální vývojPohybový vývoj

Dokument: https://www.youtube.com/watch?v=6rbHOAtBNew

Rodina a narození dítěte se zrakovým postižením

Narození – pro rodinu znamená narození trauma

Fáze přijetí – z pozice rodiče:

  • Šok a popření
  • Postupná akceptace a vyrovnání se s problémem
  • Fáze realismu
  • Plná akceptace

Senioři a získané zrakové postižení

  • Záleží na době vzniku a možnosti přípravy na období ztráty zraku
  • Záleží na způsobu vzniku – pozvolný / náhlý
  • Trauma – nevratná ztráta kompetencí

 

Problematika:

Odlišná rychlost zpracování informací

Velké riziko REZIGNACE

Velké riziko SOCIÁLNÍ IZOLACE