Specializace 2e Oftalmopedie
Týden 9 - Žáci a studenti se zrakovým postižením - příprava na budoucí povolání, Prostorová orientace
Vhodné aktivity v jednotlivých fázích vývoje
Kojenecký věk
- Aktivizace dítěte
- Povzbuzování v pohybu
- Důraz na samostatnost poznávání (různé druhy terénu)
Předškolní období
- Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek)
- Běh s průvodcem (jiný pohyb)
- Potřeba neustálého popisu okolí
- Potřeba upozornit na zvuky a jejich původce
Školní věk
- Samostatný pohyb po známém prostoru
- Chůze po schodech
- Překážky a jejich překonávání
- Lokalizace směru zvuku
Mladší školní věk - vhodná forma vzdělávání
- speciální škola
- odlišnost školy, děti s podobným postižením, internát
- integrace
- izolace ve skupině, úroveň kompetencí odlišná od intaktních spolužáků, sebeprosazení
Starší školní věk
sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity
ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů
začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání
puberta pro ZP náročnější – nedostatek kompetencí, revolta, trvalost handicapu
vzdělávání v integraci – dobrý prospěch X špatný prospěch
Adolescence
Období vlastní identity a fáze přípravy na povolání
Poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu
- vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity)
- vazba na skupinu intaktních (sociální strategie pro uspokojující vztahy)
Hlediska pro výběr vzdělávání
- složky školní zralosti
- osobnostní rysy dítěte
- vybavení školy (materiální i personální)
- umístění školy
- akceptace vady dítětem a rodinou
Vzdělávání osob se zrakovým postižením na základní škole (ZŠ)
- druh a stupeň vady zraku
- rámcový vzdělávací program pro základní školy
- klíčové kompetence (k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní)
- specifické kompetence (práce s pomůckami, POSP, atd.)
Základní škola pro zrakově postižené
- Učební plán základní školy pro zrakově postižené – speciální podpora
- předměty speciální péče
- zraková stimulace
- speciální příprava psaní a čtení bodového písma
- práce s kompenzačními pomůckami
- předměty psaní na počítači a práce na počítači
- volitelné předměty
- nepovinné předměty
- předměty speciální péče
Integrované vzdělávání
- podpora speciálně pedagogického centra
- faktory úspěšné integrace
- týmová práce učitelů
- žák s postižením
- spolužáci
- rodiče
- ostatní odborníci
Podpora a specifika při výuce žáka se ZP
- informovanost učitele a spolužáků o problému postižení, sdělení samotného žáka
- podmínky pro vypracování úkolů
- správné osvětlení a optimální pracovní místo
- začlenění do aktivit třídy, využití dramatu a dalších alternativních výukových metod
- názornost, úprava textů, změna požadavků na zrakovou práci
- Specifika výuky předmětů ...
Prostorová orientace
Specifika výuky předmětů
Prostorová orientace a samostatný pohyb
1 – 3 ročník (1hod/týden) – nácvik základních dovedností:
- Chůze v přímém směru (15 metrů)
- Odhad vzdálenosti chůze (1 m, 5 m, 10 m, 20 m)
- Odhad úhlů (90° / 180° - VPRAVO / VLEVO)
- Nácvik orientace ve třídě včetně nejbližšího okolí => metoda: trailling
- Nácvik základního pohybu po budově školy
- Cvičí se prostorová paměť a prostorová představivost
- Pohybová a smyslová příprava
4 – 5 ročník (1 hodina/týden)
- Zvládnutí techniky bílé hole
- Metoda: Kluzná, Kyvadlová, Trojbodová
- Držení hole: Horní, Boční, Tužkové
- Důraz na správné užívání hole ve vztahu k pohybu
- Orientace v budově
- Rozvoj smyslů
- Dopravní, výtvarná, rozumová a morální výchova
6 – 7 ročník (2 x 2 hodiny/měsíc)
Příprava na zvládnutí orientace na obtížné trase
Důraz je kladen na:
Tělesnou výchovu
Zvýšení kondice a tělesného pohybu
Trénink svalové relaxace
Motivaci k samostatnému pohybu
Práce s tyflografickými pomůckami
Bezpečnost v silničním provozu
Údržba hole, výběr oblečení
Psychohygiena, ohleduplnost k okolí
8 – 9 ročník (2 x 2 hodiny/měsíc)
Orientace na složité trase
Nácvik až 5 tras různých délek a náročnosti
Nácvik orientace v neznámém terénu za použití speciálních pomůcek, městské hromadné dopravy …
Nácvik pohybu v neznámých budovách
Opakování všeho předešlého z minulých let