Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zvládnutí testu. PS SPSPC_ZSP6 Základy speciální pedagogiky 6 Etopedie Osnova 11.4. ETOPEDIE • vědní disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy – jako samostatná vědní disciplína se vyvíjí od konce 60. let 20.století – navazuje na vývoj v obecné pedagogice – reflektuje hodnotové a normativní postoje společnosti ve vztahu k očekávanému chování • v popředí osobnost jedince v kontextu jeho životní perspektivy (Vojtová, 2004) – naplnění potenciality každého žáka - žáci s PCH jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu – perspektivní přístup • příležitost k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností • podpora dítěte s dispozicemi k PCH v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál – životní cesta dítěte • respektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte • využití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí BIO-PSYCHO-SOCIÁLNÍ MODEL!!! Cílová skupina etopedie 1) Děti bez výraznějších problémů 2) Děti v riziku 3) Děti s problémy v chování 4) Děti s poruchami emocí a chování Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zvládnutí testu. PS : - rizika spojená s osobností, s rodinou, se školou, se společnostíDítě v riziku Problém v chování x porucha chování Záměr chování PROBLÉMY V CHOVÁNÍ • o problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit • normy chování neporušuje úmyslně • porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami dítěte • nálepkou problémového dítěte trpí a vyvolává v něm negativní emocionální zážitek PORUCHY CHOVÁNÍ • není s danými normami v konfliktu • nepřijímá je, popř. je ignoruje • zpravidla nepociťuje vinu ve vztahu k důsledkům vlastního jednání Časová dimenze PROBLÉMEMY V CHOVÁNÍ • problémy bývají krátkodobé • popřípadě se objevují v určitých periodách • mívají vývojové souvislosti • bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím PORUCHY CHOVÁNÍ • porušuje normy dlouhodobě • vývojová specifika morálního vývoje způsoby nežádoucího chování prohlubují Náprava, reedukace PROBLÉMY V CHOVÁNÍ • cílená pedagogická opatření • speciálně pedagogické metody kompenzují nežádoucí chování, způsoby jinými, které by mu současně umožňovali přiměřené naplňování jeho potřeb Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zvládnutí testu. PS PORUCHY CHOVÁNÍ • náprava vyžaduje speciální péči • směřuje k převádění způsobů a cílů chování společensky nepřijatelného k chování, které je přijatelné Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání 1992) Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka: • Liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem • Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně je toto postižení • Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí • Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou • Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu 5 charakteristik poruch chování podle Bowera 1) Neschopnost učit se 2) Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy 3) Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách 4) Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese 5) Tendence vyvolávat somatické symptomy RIZIKOVÉ FAKTORY X PROTEKTIVNÍ FAKTORY (např. zájmy, …) - teorie resilience NÁLEPKOVÁNÍ/ETIKETIZACE/LABELLING – vliv na sebeobraz – vliv na socializaci - předcházení nálepkování – soft přístupy Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zvládnutí testu. PS Doporučená literattura • VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010 • VOJTOVÁ V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. • VOJTOVÁ V. Úvod do etopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. • VOJTOVÁ V. Kapitoly z etopedie. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6 • ŠOLCOVÁ I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. • BENDL S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. • OAKLANDER V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003. • LABÁTH, Vladimír, Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež: možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001 • Helus, Zděnek. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. 2009.  PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, c2008, 380 s. ISBN 9788073674274.  ELLIOT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 8024701820.  ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 170 s. ISBN 8086642186.