PŘEDŠKOLNÍ VĚK TESTY INTELIGENCE SON - R (P. J. Tellegen, J. A. Laros, D. Heider, Testcentrum) Věkové určení: 2;5 – 7 let Administrace: psycholog Čas potřebný k administraci: 50 – 60 minut Aktuálnost nástroje: Popis testu: Je to neverbální test, který je složen z 5 – ti subtestů (Mozaiky, Kategorie, Skládanky, Analogie, Situace, Vzory), rozdělených do dvou škál: performační a úsudkové. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: IV. revize S-B testu (THORNDIKE, HAGENOVÁ, SATTER, USA, 1986, české vydání SMÉKAL, Psychodiagnostika, T-35, 1995) Věkové určení: od 2 v praxi spíše od 3 let do dospělosti Administrace: psycholog Čas potřebný k administraci: 45 – 60 minut, u zkrácených forem kratší dobu Aktuálnost nástroje: jedná se o materiál, který byl sice u nás vydán oficiálně, ale je s původními zahraničními normami, autoři by jej doporučovali ke standardizaci Popis testu: Test obsahuje 15 homogenních subtestů s položkami stoupající obtížnosti: Slovník, Paměť na korálky, Počty, Paměť na věty, Analýza vzorů, Chápání, Absurdnost, Paměť na čísla, Napodobování, Paměť na předměty, Matice, Číselné řady, Skládání a stříhání papíru, Verbální vztahy a Tvoření rovnic. Ze získaného skóre subtestu je možné vypočítat nejen celkové IQ (všeobecný – g faktor) a IQ jednotlivých subtestů (specifické faktory), ale i skóre ze čtyř širších oblastí: Verbální myšlení, Abstraktně-vizuální myšlení, Kvantitativní myšlení a Krátkodobá paměť. Úkoly v subtestech jsou uspořádány podle obtížnosti. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: Pomáhá odlišit mentálně retardované od žáků se specifickými poruchami v učení, umožňuje psychologovi a učiteli porozumět příčinám těžkostí konkrétního žáka v učení, pomáhá identifikovat nadané žáky. TESTY SPECIÁLNÍCH SCHOPNOSTÍ A ZNALOSTÍ TESTY A ZKOUŠKY ŘEČI, JAZYKA, FONOLOGIE A SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ Zkouška sluchové diferenciace WM (WEPMAN, 1960, in MATĚJČEK, H+H, 1993) Věkové určení: od 5 let, u školáků starších 8 let při podezření na SPU Administrace: speciální pedagog Čas potřebný k administraci: několik minut Aktuálnost nástroje: nestandardizovaný nástroj, využívá se kvalitativního či klinického přístupu k hodnocení Popis testu: Slouží k posouzení schopností sluchově rozlišovat zvuky mluvené řeči Doporučené užití a specifika dle typu postižení: jako součást testové baterie v poradenské a klinické praxi, při diagnostice SPU Zkouška sluchové analýzy a syntézy (MOSELEY, česká modifikace MATĚJČEK, 1976, in MATĚJČEK, H+H, 1993) Věkové určení: od 5 let, u školáků starších 8 let při podezření na nějakou percepční poruchu Administrace: speciální pedagog Čas potřebný k administraci: 10 minut Aktuálnost nástroje: nestandardizovaný nástroj, využívá se kvalitativního či klinického přístupu k hodnocení Popis testu: Určený k hodnocení úrovně schopnosti rozkládat slova na hlásky a naopak, z hlásek skládat slova. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: Určený k diagnostice poruch čtení a psaní. Artikulační neobratnost a specifické asimilace (in MATĚJČEK, Dyslexie – specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H, 1993) Administrace: speciální pedagog Věkové určení: předškolní a školní věk Aktuálnost nástroje: nestandardizovaný nástroj, využívá se kvalitativního či klinického přístupu Popis testu: Test zjišťuje obratnost mluvidel při vyslovování koartikulačně náročných slov. ZRAKOVÁ PERCEPCE MOTORICKÉ SCHOPNOSTI, HRUBÁ A JEMNÁ MOTORIKA, GRAFOMOTORIKA A VIZUOMOTORIKA Zouška laterality (MATĚJČEK, ŽLAB, Psychodiagnostika, T-116) Věkové určení: od předškolního věku, též pro dospělé Administrace: speciální pedagog, psycholog Čas potřebný k administraci: 15 min.; vyhodnocení a interpretace 3. min Aktuálnost nástroje: nevyhodnocuje se na základě statistické normy, ale zařazením probanda na pravo-levé kontinuum; je dobré volit moderní a aktuální pomůcky pro realizaci zkoušky Popis testu: Zkouška je zaměřena na zjišťování laterální preference a dominance horních i dolních končetin, oka a ucha. Užívá se zejména v předškolním věku. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: Využívá se i k posouzení školní zralosti, při podezření na SPU, ale i pro posouzení funkčního stavu u dětí s různým neurologickým postižení (např. DMO). Možno použít i u ostatních typů postižení s přihlédnutím k jejich specifikům. Vhodný pro diferenciální diagnostiku SPU, ADD/ADHD Orientační test dynamické praxe (MÍKA, Psychodiagnostika, 1982, T-50 – v současnosti není v nabídce) Věkové určení: předškolní věk Administrace: speciální pedagog Aktuálnost nástroje: standardizovaný Popis testu: Screeningový test zaměřený na děti s komplexním opožděním. Zaměřuje se na pohyby rukou, nohou a jazyka. Navazuje na testy motorického vývoje. Je jednou z metod vyšetření školní zralosti, je možné z něj vycházet při stanovení následné intervence. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: Vhodný zejména pro děti s vývojovým opožděním. Vhodný pro diferenciální diagnostiku SPU Test hvězd a vln (AVÉ-LALLEMANT, česká úprava: Kucharská, Šturma, IPPP ČR, 1997; nebo Kucharská, Májová (ed.), PedF UK, 2005) Věkové určení: od 3 let, pro předškolní věk Administrace: psycholog – projekce může interpretovat jen psycholog; případně i speciální pedagog Aktuálnost nástroje: Přínosný nástroj, ale zatím neoficiální překladová verze zahraničního vydání. Obsahuje orientační normy pro českou populaci na základě výzkumů PedF UK z 90. let. Popis testu: Poskytuje orientační výpověď o celkovém stupni vývoje dítěte, dále obsahuje vypracovaný systém pro hodnocení školní zralosti. Vhodný pro diferenciální diagnostiku SPU, ADD/ADHD HODNOCENÍ PAMĚTI Rey-Osterriethova komplexní figura (KOŠČ, NOVÁK, Psychodiagnostika, T – 65, 1997) Věkové určení: 5,6 – 17, 5 let Administrace: psycholog Čas potřebný k administraci: 10 – 15 minut Aktuálnost nástroje: test je standardizován pro českou populaci, má k dispozici přesné instrukce, aktuální normy Popis testu: Patří mezi testy neverbální paměti, hodnotí vizuální percepci, senzomotorické dovednosti, pozornost a paměť. Posuzuje úroveň vnímání a zapamatování různých detailů i jejich prostorových vztahů. Vhodné využití při diferenciální diagnostice dysgrafie, užívá se také při diagnostice vývojových dyskalkulií. DIAGNOSTIKA PŘEDŠKOLNÍCH A ŠKOLNÍCH SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ Test rizika poruch čtení a psaní (ŠVANCAROVÁ, KUCHARSKÁ, 2001) Administrace: speciální pedagog Čas potřebný k administraci: Aktuálnost nástroje: normy vznikly na základě dlouhodobé standardizace a jsou určeny pro období vstupu do 1. třídy. Popis testu: cca 70% testu se vztahuje k oblasti řečově – fonologické. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: Cílem testu je umožnit včasnou depistáž dětí, u kterých se mohou vyskytnout problémy ve čtení a psaní, ať už souvisí s různými vlivy a nastavit cílená opatření pro práci s dítětem. Prediktivní baterie čtení A. Inizana (LAZAROVÁ, IPPP ČR, 1999) Věkové určení: předškolní věk Administrace: speciální pedagog Aktuálnost nástroje: standardizovaný Popis testu: Testová baterie je zaměřena na zhodnocení připravenosti dětí k učení čtení. Skládá se ze dvou hlavních oddílů, z nichž první je zjišťuje verbální a druhá neverbální dovednosti. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: Použitelný nejen pro odhalení školní zralosti, poruch učení či jejich rizika, ale je využitelný i pro diagnostiku dětí s poruchami řeči. Vhodný pro diferenciální diagnostiku SPU, ADD/ADHD Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní (SVOBODOVÁ, SPC Teplice, 1995; IPPP ČR, 1998) Věkové určení: zejména předškolní věk Administrace: speciální pedagog Aktuálnost nástroje: nástroj využívající kriteriální, kvalitativní či klinický přístup k vyhodnocení Popis testu: Zaměřen na jemnou motoriku ruky a grafomotoriku. Obsahuje i soubor námětů pro práci s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami. Diagnostický nástroj „Co už umím?“ podává přehledný pohled na grafomotorické dovednosti a zkušenosti dítěte. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: Zejména vhodné pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vhodný pro diferenciální diagnostiku SPU RODINNÉ ZÁZEMÍ A VZTAHY Test rodinného zázemí (M. J. HERBERT, autor české úpravy: Š. Portešová, Psychodiagnostika, T-101) Věkové určení: předškolní věk – adolescence Administrace: psycholog, speciální pedagog, ale i sociální pracovník či učitel Čas potřebný k administraci: bez omezení Aktuálnost nástroje: Popis testu: Nástroj poskytne informace a zhodnocení kvality rodičovské, případně opatrovnické péče a také upozorní na případné s ní spojené problémy. Nástroj poskytuje odpověď na následující tři otázky: Jaké jsou problémy vzhledem k péči o dítě, jeho bezpečnost, chování a vývoj? Proč tyto problémy vznikly a proč přetrvávají? Jak je možné je zmírnit nebo odstranit a předejít jejich opakovanému výskytu? Test umožňuje i longitudinální sledování rodiny jakožto systému. Doporučené užití a specifika dle typu postižení: Diagnostika rodiny, zejména rodinných vztahů je důležitá pro posouzení možného pozitivního či naopak negativního vlivu prostředí na školní úspěšnost dítěte. Test rodinných vztahů (E. MÁDROVÁ, Psychodiagnostika, T-210) Věkové určení: 3 – 14 let Administrace: psycholog Čas potřebný k administraci: 20 – 30 min; vyhodnocení a interpretace cca 20 min. Aktuálnost nástroje: Popis testu: Jedná se o semiprojektivní test. Autorka testu vyšla z metodiky J. E. Antonyho a E. Beneové, test se zaměřuje na zjišťování kladných a záporných postojů vůči dítěti u jednotlivých členů rodiny a postojů dítěte vůči nim. Test postihuje konstelaci citových vazeb uvnitř rodiny z pohledu, vnímání a cítění dítěte. Informační zdroje, doporučená literatura: Psychodiagnostika, s. r. o., Brno; http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_testy.asp?Kateg=1 Testcentrum HOGREFE, Praha; http://www.testcentrum.com/testy KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech, IPPP ČR, Praha 2007, ISBN 978-80-86856-42-1. ZAPLETALOVÁ, J. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogickopsychologických poradnách, IPPP ČR, Praha 2006, ISBN 80-86856-29-1.