Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Pozorování, rozhovor Kristýna Balátová Pozorování ¨- Nejznámější a nejstarší způsob, jakým se člověk dozvídá o světě kolem sebe -Patří k základním poznávacím metodám -Užívá se jako pracovní metoda v různých oborech- medicína, psychologie, fyzika atd., ale i laici v životě ¨ - -Vždy selektivní = vybíráme co budeme pozorovat ¨ -Krátkodobé, jednorázové, nebo dlouhodobé ¨ ¨ ¨- Extraspekce – pozorování druhých ¨- Introspekce – pozorování sebe sama ¨ ¨- Zkoumání malých segmentů chování = molekulární přístup, zaznamenává pouze to, co vidí ¨- Větší celky chování zkoumá molární přístup ¨ ¨Přesně víme co registrovat již od začátku pozorování (tzv. strukturované pozorování) ¨ Záznamový arch – př. Mapa třídy, Arch na záznam činnosti učitele a žáka ¨Pozorovací systémy: komplexní nástroje –popis pozorovaných jevů + způsob identifikace, záznamu a vyhodnocování (v dobře kontrolovatelném, organizovaném prostoru) ¨ ¨Co pozorujeme: ¨A) pozorované kategorie (kategorie jevů)- př. Učitel chválí…, kárá…; ¨Kategorie: 1. dle charakteru- kognitivního, afektivního, psychomotorického ¨2. dle obtížnosti určování pozorovaných kategorií: a) s nízkým stupněm vyvozování- lépe se odhalují ¨b) s vysokým stupněm vyvozování – hlubší dešifrování událostí ¨Pozorování: A) Přímé (osobně) ¨B) Nepřímé (ze záznamu) ¨-Záznam: a) trvání jevu ¨b) výskytu jevu (intervalové kódování- každý předem určený časový interval- záznam všech kategorií kódem; přirozené kódování- kódování přirozeně se vyskytujících kategorií) ¨Vyhodnocování: frekvence (četnost výskytu), sekvence (sled); ¨Nutný zácvik pozorovatele předem ¨Poznámka: přepis nahrávky pozorování do verbální podoby se nazývá protokol ¨ ¨Při pozorování sledujeme: -Chování – reakce kladné, záporné, potlačené, ambivalentní -Komunikace: ¨ verbální – řeč – (vnější, vnitřní), hlas, tempo řeči, melodie řeči, artikulace… ¨ neverbální (tzv.„řeč těla“)– proxemika, mimika, gestika, posturika, haptika, kinezika, dále např. oblečení, péče o vzhled atd. ¨ ¨ ¨ /- paraverbální- styl verbálního sdělení, to znamená hlasitost řeči, tón, rychlost sdělování, frázování, malodie hlasu apod./ Rozhovor ¨Kvalitativní i kvantitativní ¨Interview- kontakt tváří v tvář (někdy i telefonické interview) ¨Oproti dotazníku- časově náročný ¨Nutné zvážit prostor, kde rozhovor vést ¨Náročné na zaznamenávání, ne každý schválí nahrávání (zapisovat hned po interview- během si dělat poznámky) ¨Raport = navázání přátelského vztahu a vytvoření otevřené atmosféry ¨ ¨Umožňuje zachytit fakta + motivy a postoje respondenta (skrze sledování jeho reakcí)- usměrňovat tok rozhovoru ¨Lze pružně reagovat- přeformulovat otázky ¨Přednost před dotazníkem u důvěrných, intimních a citlivých odpovědí (bezprostřední) ¨Přednost u osob s problémy ve psaní, čtení- tělesné postižení, zrakové postižení, SPU, starší lidé, malé děti … ¨Dobré pro zmapování problematiky ¨ Typy rozhovoru ¨Standardizovaný (strukturovaný) ¤promyšlený sled, připravené otázky ¤ ¨Polostandardizovaný (polostrukturovaný) ¤část otázek připravených, zbytek podle vývoje rozhovoru dotvářen ¤velmi aktivní ¤ ¨Nestandardizovaný (nestrukturovaný) ¤ ¨ Dotazník X rozhovor ¨ ¨Rozhovor: ¨ ¤-Umožňuje větší volnost a pružnost (spíše otevřené otázky než uzavřené) ¤-V průběhu rozhovoru lze otázku přeformulovat ¤-Respondent (vyšetřovaný) může požádat o vysvětlení otázky, (administrátor) vyšetřující o vysvětlení odpovědi ¨ ¤-Kontakt tváří v tvář by měl být zárukou pravdivých a dostatečných informací ¤ ¨ Prostředí pro rozhovor: ¨Klidné, tiché, izolované od vnějšího dění ¨ ¨Nutný nácvik interview (určité dovednosti)- raport, pružné reakce (flexibilita administrátora) ¨ Průběh rozhovoru: vstupní část (navození raportu), řadit otázky do obsahových celků, ¨ ¨Pozor na sugestivní otázky! (naznačují odpověď dle přání administrátora) ¨Nutné výrazy porozumění ¨Krátké vyčkávací pauzy (2-3s) ¨Neutrálně laděné žádosti o dodatečné info (Jak to myslíte? Ještě něco jiného? Apod.) ¨Opakování respondentových slov (parafráze, tzv. echo) ¨Shrnutí, reflexe respondentových výrazů ¨ ¨Žádost o dodatečné info ¨Žádost o vysvětlení ¨Zopakování původní otázky ¨ ¨Záznam: zvukový, obrazový, slovní zápis (1. průběžné zapisování odpovědí- zkratky, symboly …; 2. zapisování odpovědi po jejím doznění; 3. zapisuje pomocník- PC)- datovat, kódovat, vyhodnotit (interpretovat) ¨ Analýza produktů lidských činností ¨Analýza spontánní verbálních (např. souvislých písemných) i neverbálních projevů jako speciální metoda ¨Analýza textů a hodnocení obsahu písemných textů ¨Lze uskutečňovat nekvantitativním (kvalitativním) /=jednoduché rozbory textu- hluboké interpretace a vysvětlení/ či kvantitativním způsobem (explicitně vyčleněné kategorie jevů, zpracovávané numericky) ¨Kvantitativní- převádíme obsah textu (kvalitu) na kvantitativní míru ¨ Literatura ¨DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-1620-6. (strany: 28-40) ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-706-0. ¨SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. ¨URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-836-4. (strany: 13- 151, 204- 255) ¨VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. ¨Tyto materiály nejsou určeny k publikaci ani k dalšímu šíření bez souhlasu autora. Slouží jako učební pomůcky pro studenty Diagnostických metod!!! ¨ ¨