POSUZOVACÍ ŠKÁLA CHOVÁNÍ DĚTÍ 3. – 5. ROČNÍKU ZŠ Jméno dítěte: Škola a třída: Posuzovatel: Datum narození: Datum vyplnění: Každé dítě je jedinečnou osobností. Vyplněním tohoto dotazníku nám pomůžete poznat charakteristiky, zvláštnosti, zájmy a schopnosti (silné stránky) vašich žáků. Přečtěte si prosím pozorně každou otázku (tvrzení) a označte vždy tu odpověď, která dítě nejlépe vystihuje. Ne Spíše ne Spíše ano Ano (Zřídka) (Občas) (Často) (Vždy) 1) Usiluje o co nejpřesnější, fakticky správné odpovědi, používá v nich i cizí slova.. 2) Učení mu/jí jde samo – zvláště v oblastech, které ho/ji zaujmou. 3) Má výbornou paměť, zapamatuje a vybaví si i velmi podrobné detaily. 4) Je schopen/schopna se učit sám/sama z učebnice nebo encyklopedie. 5) Dovede si vyhledat nebo zjistit informace, které potřebuje – například pro řešení úkolu. 6) Rychle nahlédne strukturu úkolu/problému, zejména v (doplňte předmět/y nebo oblast/i) . 7) Je schopen/schopna dobře si vymezit postup činnosti nebo dílčí kroky vedoucí k vyřešení úkolu. 8) Rád/a navrhuje a používá alternativní způsoby řešení úkolů. 9) Pružně adaptuje vlastní způsoby řešení úkolu, například podle nových informací. 10) Stává se, že vynechává některé postupné kroky řešení a úkol řeší tzv. zkráceným způsobem. 11) Postřehne vztahy a souvislosti mezi věcmi, jevy a událostmi, které spolužáci nezaregistrují. Ne Spíše ne Spíše ano Ano (Zřídka) (Občas) (Často) (Vždy) 12) Má rozsáhlé znalosti z různých oblastí (např. historie, politika, zeměpis, elektrotechnika, chemie, vesmír aj.). 13) Své znalosti a vědomosti aplikuje v nových (i mimoškolních) situacích. 14) Klade investigativní (zjišťovací, pátrací, průzkumné) nebo provokativní otázky k učivu a/nebo dění kolem sebe. 15) Při běžném opakování a procvičování učební látky se nudí. 16) Vyžaduje logická zdůvodnění, proč se věci mají dělat daným způsobem. 17) Rád/a řeší různé netradiční a tvořivé úlohy (hlavolamy, hádanky apod.). 18) Baví ho/ji hry, ve kterých je nutné předvídat několik kroků dopředu (např. šachy a jiné deskové hry, různé počítačové strategické hry apod.). 19) Pokud nemá spolupracovníky, kteří jsou na obdobné (mentální) úrovni jako on sám / ona sama, raději pracuje samostatně a vlastním tempem. 20) Preferuje ústní projev před písemným. 21) Těžce nese, když udělá chybu. 22) Vzhledem k věku má neobvyklé zájmy, jako jsou například globalizace, oteplování planety apod. – uveďte jaké: . 23) Dlouhodobě a hluboce se zajímá (zajímal/a) o . 24) Rád/a čte (např. náročnější knihy, časopisy, články na internetu) – uveďte, které žánry preferuje: . 25) Někdy bývá určitými činnostmi natolik pohlcen/a, že nevnímá okolí. 26) Je pro něho/ni typická vytrvalost v činnostech, které ho/ji zaujmou. Ne Spíše ne Spíše ano Ano (Zřídka) (Občas) (Často) (Vždy) 27) Stále něco vytváří – například vlastní povídky, encyklopedie, modely, schémata apod. 28) Má rád/a společnost starších žáků a/nebo dospělých. 29) Je kritický/á k chybám a nedokonalostem ostatních a upozorňuje na ně. 30) Otevřeně projevuje své emoce, například nadšení nebo znechucení. 31) Má silnou potřebu sdělovat svoje vědomosti, poznatky a zkušenosti. 32) Rád/a diskutuje o různých otázkách. 33) Nebojí se vyjádřit vlastní názor před třídou. 34) Dokáže vést ostatní – například při skupinové práci rozdělit mezi spolužáky dílčí úkoly tak, aby byl zadaný úkol efektivně vyřešen. 35) Je velmi citlivý/á až přecitlivělý/á, reaguje například plačtivě nebo impulzivně (na kritiku, některé otázky, ale i na světlo, hluk, pachy apod.) – konkretizujte: . 36) Jeho/její sebedůvěra kolísá podle aktuální míry úspěšnosti v jednotlivých činnostech. 37) V některých oblastech (např. intelektové) je před vrstevníky významně napřed a v jiných vykazuje obvyklý nebo i opožděný vývoj. 38) Má zvýšený smysl pro spravedlnost, morálku a fair play. 39) Ve vztahu k poznávání má velmi mnoho energie a vitality. 40) Má specifický smysl pro humor – uveďte příklad: .