Jak vypadá emoce…
Úkol pro Vás: Zavřete oči a představte si, kdy jste naposled prožili silnou emoci. Instrukce se zavřením očí není náhodná. Emoce jsou psychické stavy, které mají vliv na paměť, citově podbarvené zážitky zanechaly v naší mysli stopu poměrně detailní, tyto detaily si nejlépe vybavíte, když se zadíváte dovnitř. Zkuste to, představte si tu situaci co nejpodrobněji, zkuste si znovu vybavit, jak vám bylo - pak otevřete oči a odpovězte na otázky?
Pokud jste oči otevřeli, zkuste si odpovědět na tyto otázky, než budete pokračovat:
Popište okolnosti, situaci…
Co se stalo? Jaký byl spouštěč emoce?
Co se přitom dělo s Vámi uvnitř? Popište to…
Co mohli vidět svědci – co se dělo navenek?
Jak vše skončilo? Jak emoční stav skončil? Proč?
Odpověděli jste? Pak máte pravděpodobně první část definice emocí za sebou. Pokud jste přišli na to, že vybavit si emoci a celou situaci je mnohem snazší než ji potom popsat, máte pravdu a zjistili jste velmi důležitou věc. Nyní já jdu s kůží, tedy se svým zážitkem, na trh a vy si kontrolujte:
Popište okolnosti, situaci… |
Šla jsem do výuky psychologie osobnosti. Po cestě mě několik lidí o něco žádalo, takže jsem šla pozdě. Byla jsem nervózní. Ve třídě se mi nedařilo navíc spustit projektor s filmem, ani osvětlení. |
Okolnosti vzniku emocí skrývají individuální faktory emoce, které ostatní nemohou vidět, znát. |
Co se stalo? Jaký byl spouštěč emoce? |
Studenti mi oznámili, že nepřijdou příště do výuky, protože jedou na exkurzi. |
Podnět (poděty) vyvolávajcí emoci, tzv. emociogenní, někdy ji zjevný podnět vyvolává jen zdánlivě |
Co se přitom dělo s Vámi uvnitř? Popište to… |
Dostlala jsem vztek, měla jsem pocit, že se já se o něco snažím a nikdo to neocení. |
Vnitřní prožitek, fenomén emoce, pocit. Uvnitř probíhající fyziologické stavy, taktéž ovlivňují co, cítíme. |
Co mohli vidět svědci – co se dělo navenek… |
Myslím, že studenti jasně zaznamenali mou jinou dikci a tón hlasu (dost jsem křičela) a pochopili, že se mě to dotklo. Taky jsem řekla, že mi situaci oznamují pozdě a že celá věc nepadá v úvahu. |
Navenek je vidět vaše mimika eventuálně gestika , spontánní chování, které emoci doprovází – výrazová stránka emoce. Některé fyziologické projevy, jako pocení, jsou též pozorovatelné. |
Jak vše skončilo? Co se stalo? Jak emoční stav skončil? Proč? |
Došlo mi, že jsem se naštvala ani ne tak na studenty a jejich exkurzi, ale na to, že mám pocit, že se mi nic nedaří, a nic nestíhám. Víceméně jsem se zklidnila a řekla jsem studentům, ať se mi ozve ten, kdo exkurzi vede, že se domluvíme. |
Vznik emoce je často provázen nějako, kterou emoce vyvolala. Někdy ale emoce prostě vyvane, opadne sama po nějakém čase. Konec emoce může být urychlen sebeopanováním osoby, která získá kognitivní a volní kontrolu nad situací. |