Jak vypadá emoce…

Úkol pro Vás: Zavřete oči a představte si, kdy jste naposled prožili silnou emoci. Instrukce se zavřením očí není náhodná. Emoce jsou psychické stavy, které mají vliv na paměť, citově podbarvené zážitky zanechaly v naší mysli stopu poměrně detailní, tyto detaily si nejlépe vybavíte, když se zadíváte dovnitř. Zkuste to, představte si tu situaci co nejpodrobněji, zkuste si znovu vybavit, jak vám bylo - pak otevřete oči a odpovězte na otázky?

Pokud jste oči otevřeli, zkuste si odpovědět na tyto otázky, než budete pokračovat:

Popište okolnosti, situaci…

Co se stalo? Jaký byl spouštěč emoce?

Co se přitom dělo s Vámi uvnitř? Popište to…

Co mohli vidět svědci – co se dělo navenek?

Jak vše skončilo? Jak emoční stav skončil? Proč?

Odpověděli jste? Pak máte pravděpodobně první část definice emocí za sebou.  Pokud jste přišli na to, že vybavit si emoci a celou situaci je mnohem snazší než ji potom popsat, máte pravdu a zjistili jste velmi důležitou věc. Nyní já jdu s kůží, tedy se svým zážitkem, na trh a vy si kontrolujte:

Popište okolnosti, situaci…

Šla jsem do výuky psychologie osobnosti. Po cestě mě několik lidí o něco žádalo, takže jsem šla pozdě. Byla jsem nervózní. Ve třídě se mi nedařilo navíc spustit projektor s filmem, ani osvětlení.

Okolnosti vzniku emocí skrývají  individuální faktory emoce, které ostatní nemohou vidět, znát.

Co se stalo? Jaký byl spouštěč emoce?

Studenti mi oznámili, že nepřijdou příště do výuky, protože jedou na exkurzi.

Podnět (poděty) vyvolávajcí emoci, tzv. emociogenní, někdy ji zjevný podnět vyvolává jen zdánlivě

Co se přitom dělo s Vámi uvnitř? Popište to…

Dostlala jsem vztek, měla jsem pocit, že se já se o něco snažím a nikdo to neocení. 

Vnitřní prožitek, fenomén emoce, pocit. Uvnitř probíhající fyziologické stavy, taktéž ovlivňují co, cítíme.

Co mohli vidět svědci – co se dělo navenek…

Myslím, že studenti jasně zaznamenali mou jinou dikci a tón hlasu (dost jsem křičela) a pochopili, že se mě to dotklo. Taky jsem řekla, že mi situaci oznamují pozdě a že celá věc nepadá v úvahu.

Navenek je vidět vaše mimika eventuálně gestika , spontánní chování, které emoci doprovází – výrazová stránka emoce. Některé fyziologické projevy, jako pocení, jsou též pozorovatelné.

Jak vše skončilo?  Co se stalo? Jak emoční stav skončil? Proč?

Došlo mi, že jsem se naštvala ani ne tak na studenty a jejich exkurzi, ale na to, že mám pocit, že se mi nic nedaří, a nic nestíhám. Víceméně jsem se zklidnila a řekla jsem studentům, ať se mi ozve ten, kdo exkurzi vede, že se domluvíme.

Vznik emoce je často provázen nějako, kterou emoce vyvolala. Někdy ale emoce prostě vyvane, opadne sama po nějakém čase. Konec emoce může být urychlen sebeopanováním osoby, která získá kognitivní a volní kontrolu nad situací.