TERAPIE VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE •terapie = léčba •Pozitivní působení na jedince, který má problém a já mu chci pomoci ho řešit • •rozdíl mezi terapií a výchovou : u obojího se jedná o záměrné působení, avšak u výchovy je nejdůležitější výsledek, zatímco u terapie je směrodatný průběh • •výtvarná výchova x arteterapie • - u Vv hodnotím výsledek práce, u arteterapie nás zajímá průběh (prožívání…) • CANISTERAPIE •= terapie za pomoci psa •zabývá se uplatněním psů v psychoterapii dospělých, dětí, seniorů, lidí s postižením, epileptiků, vězňů… •dochází k působení psa na člověka •Vztah pes- člověk : pozitivní sociální a emocionální terapeutické efekty- zlepšení stavu •oblast socializačních kompetencí, emocí, komunikace, empatie, uspokojování potřeby bezpečí •působí na somatickou oblast (polohy, uvolnění) i na psychiku •psi : vodící, asistenční, terapeutičtí •pes musí být speciálně vycvičen • Dělení animoterapií: •AAA – animal asistent activities = aktivity za přítomnosti zvířete – lechtání, házení míčku, krmení… • •AAT – animal asisted therapy = terapie za přítomnosti zvířete – hl. u těžce postižených, polohování (často felinoterapie, hyprehabilitace, canisterapie) • •AAE – animal asisted education – vzdělávání za přítomnosti zvířete, dítě se naučí kde má pejsek očička, uši, kolik má zubů (hypoterapie, canisterapie) • Podmínky canisterapie : •Dítě nesmí být alergické •Souhlas rodičů •Pokud dítě nechce, nemusí •Pes musí mít canisterapeutické zkoušky (2x do roka přes canist.společnost) • canisterapie-a-geriatrie.jpg canisterapie-07.jpg canisterapie-01.jpg 1b3721acaf886af6ba0d1d8efc411675.jpg •= terapie pomocí koně •nejčastěji kombinované vady, mentálně handicapovaní, tělesně handicapovaní, nevidomí, neslyšící, ADHD •Kůň - terapeutický prostředek díky trojrozměrnému pohybu těla (frontální, sagitální, horizontální) - dochází k neustálému střídání napětí a uvolňování těla pacienta, který je tak nucen se neustále přizpůsobovat pohybové sinusoidě koňského hřbetu a to i při své naprosté pasivitě. •dochází k pokusu o soulad pohybu koně a pacienta •jediná možnost umožňující postiženému jedinci „projít se“ ve vzpřímené poloze • HIPOTERAPIE Základní dělení: •Hiporehabilitace •jde o rehabilitaci, působící na tělo – MO, těl. postiž. •speciálně vycvičený kůň •bez sedla, na koni jen deka, dítě nejčastěji položeno tak, aby vnímalo celým tělem změny polohy těla koně a jeho pohyby • •Pedagogicko-psychologické ježdění •vliv koně na psychiku člověka, edukace, komunikace, vztah se zvířetem - mentálně postižení, psychicky nemocní (deprese, neurózy) • •Sport pro handicapované •sport, ježdění • hipoterapie-6.jpg Hippo-Therapy.jpg hippo_therapy_200_wide.jpg ARTETERAPIE •= terapie spojená s výtvarným uměním a VV •má usnadnit vyjádření pocitů klientů •uvolnění a proces tvorby (léčba uměním) •slouží k zjištění : mentální úrovně, prožívání a psychického stavu, pozornosti, abstrakce, fantazie, představivosti, motoriky, koordinace, relaxace, JM a HM, vzpomínek, senzomotoriky, laterality, zkušeností •aktivity: malířské (kresebné, grafické), sochařské (modelování) a užité (keramika, fotografie, ruční práce…) • Metody a techniky arteterapie •Volný výtvarný projev •volné čmárání •volná kresba •volná malba •Tématický výtvarný projev – dítě tvoří na nějaké zadané téma (začarovaná rodina, autoportrét…) •Výtvarný projev při hudbě –volná tvorba nebo přepis zvukových rytmů •Skupinové výtvarné činnosti •„Štafetová“ kresba a malba •Společné tvoření terapeuta s klientem • cinnosti_arteterapie_web_small.jpg 0008.jpg akryl 100x120.jpg arteterapie.jpg MUZIKOTERAPIE •= terapie pomocí hudby •prvky se mohu používat i ve VV a arteterapii •specifická forma psychoterapie • •Základní dělení: •Receptivní – poslouchání hudby, pasivně přijímá •Aktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus, podle vlastní fantazie a citu, podle předlohy, paměti…) • • • • Prostředky aktivní muzikoterapie : lidské tělo – dechové techniky, hra na tělo hlas - hlasová improvizace, melodizace říkadel, zpěv písní a melodií hudební nástroje – klavír, kytara, Orffův instrumentář, vyrobené hud. nástroje, etnické •rozvíjí: smyslové vnímání, estetické cítění, pohybovou činnost, pozornost, paměť a fantazii, sebevyjádření, seberealizaci, komunikaci, vztahy • muzikoterapie7.JPG muzikoterapie.jpg clip_image002.jpg 07.jpg SNOEZELEN •= PSYCHORELAXAČNÍ MÍSTNOST • •těžce MR, těl.post, kombi vady – uklidnění, stimulace, vnímání, sebepojetí •spojit s bazální stimulací •podněty pro všechny smysly – doteky, barvy, zvuky, vůně, čich •nutné prostředí, v němž nejsou zaměstnávány smysly společně i samostatně (na rozdíl od běž.života) • • snoezelen.jpg orangeGrove4.jpg DSCN1195.JPG BAZÁLNÍ STIMULACE •= komunikační, interakční a vývoj podporující stimulační technika, která se orientuje na všechny oblasti lidských potřeb •uvedení jedince do reality zprostředkováním zkušeností a vjemů pomocí těla • •oblasti podnětů : •somatické - tělo, kůže, kontakt se světem, dotyk, •čichové (aromaterapie) •chuťové •sluchové •zrakové •emocionální •vibrační - pocit v nosných částech (klouby, kosti) jako při běhu, chůzi •vestibulární - tělo v prostoru, držení těla, kolébání, na míči, houpání, .. • • • snoezel_0_big.jpg masaze_deti_a_kojencu_normal.jpg 747-3.JPG foto_jaro010_0035.jpg ERGOTERAPIE •= terapie prací •spolupracuje s fyzioterapií •individuálně - ve skupinách •cílené činnosti a postupy, které zvyšují svalovou funkci, koordinaci a rozsah pohybu, nácvik denních činností, sebeobsluhy, radosti z fyzické aktivity, relaxace •Ergoterapeut - odborně vzdělaný pracovník, který pracuje na základě lékařské indikace, stanovuje plán ergoterapie v návaznosti na komplexní rehabilitaci, poskytuje poradenské služby, dokumentuje průběh, spolupracuje při navrhování kompenzačních pomůcek • •3 pravidla •Každá zadaná práce musí mít smysl. •Práce musí být rozvržena tak, aby ji klient mohl dokončit. •Práce musí klienta bavit. • • Prostředky ergoterapie: - Diagnostické - Terapeutické - Preventivní • •Hlavní oblasti ergoterapie : Kondiční ergoterapie (k naplnění volného času a zlepšení celkové kondice) Ergoterapie cílená na postiženou oblast Ergoterapie zaměřená na pracovní začlenění (předpracovní rehabilitace) Ergoterapie zaměřená na výchovu k soběstačnosti home_ergoterapie_4.jpg ergo2.jpg 000744_05_003683.jpg 1251956179-big.jpg DRAMATERAPIE •spojení s dramatickou výchovou •pomocí dramatu se snažím klienta někam dovést (cvičení rolí, rozvoj paměti, seberealizace a vyjadřování se, komunikace, uvolnění, improvizace, emocí, prožívání, vnímání, myšlení, tvořivosti)... • •Druhy dramaterapie • •plánovaná - předem ví jakou roli, v jaké situaci… •neplánovaná – zná příběh, rozhoduje se, zda do role vstoupí či ne a jak •nepřipravená – je vtáhnut nečekaně do příběhu, nemusí zpočátku vědět že jde o terapii • • 15_dramaterapie.jpg dramaterapie-486x422.jpg pic 2a.jpg default.jpeg PSYCHOMOTORIKA (psychomotorická terapie) •= působení na psychiku pomocí motorických cvičení, výchova pohybem, prožitek z pohybu •nenáročná motorická cvičení: př. přetlačování, jeden udělá most a jiný se musí přes něj převalit, padání do náruče partnera… • •Cíle psychomotoriky •snaha naučit děti vnímat své vlastní tělo,rozumět mu a přijmout ho •bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry, z tělesných cvičení •vyrovnání biologických a duševních potřeb člověka •dokázat spolupracovat s druhými • obmena_pendlu.JPG 2-30-0.jpg HERNÍ TERAPIE •= terapie hrou •hra je důležitá (výborný diagnostický prvek) •používá se hlavně ve školách při nemocnicích a zdravotnických zařízeních •panáci Petr a Petruška – dají se z nich snímat jednotlivé orgány – připraví to tak děti na zákrok •titul herního specialisty • 21043536464bda7825ea47a_-var-www-vhosts-ceskydomov-cz-httpdocs-uploads-temp-20453160214bda7825e8ac6 -terapie-web-jpg.jpg • = terapie tancem a pohybem •taneční terapie je formou psychoterapie. •lidé vyjadřují smutek, radost, hněv a jiné silné emoce pohyby těla za podpory hudby, rytmu •především pro jedince s lehkou a středně těžkou mentální retardací •propojení s dramaterapií •gesto na základě vlastního prožitku nebo volné zrcadlení projevu protějšku •na prvním místě - kvalita prožitku, ne estetičnost tance • • TANEČNÍ TERAPIE pt_cviceni101311_denik_clanek_solo.jpg foto.jpg