Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz ¨ ¨Základní pojmy: ¨Sociální interakce – vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí; jeden subjekt vyvolává svým jednáním změnu v jednání druhého subjektu (Hartl, 1994) ¨Sociální komunikace – Sdělování, tj. výměna informací (Mareš, Křivohlavý, 1995) ¨Pedagogická interakce – vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu ¨Pedagogická komunikace – Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům (Gavora, 1988) ¨ ¨Funkce pedagogické komunikace ve v-v procesu: ¨zprostředkovává společnou činnost účastníků nebo jednotlivých pracovních skupin; ¨zprostředkovává vzájemné působení účastníků v nejširším smyslu včetně výměny informací, zkušeností, ale i motivů, postojů, emocí; ¨zprostředkovává osobní i neosobní vztahy; ¨formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména pak osobnost žáků; ¨je prostředkem k uskutečňování výchovy a vzdělávání, neboť cíl, učivo, metody atd. nemohou vystupovat v pedagogickém procesu přímo, ale ve slovní či mimoslovní podobě; ¨konstituuje každý výchovně vzdělávací systém, neboť tvoří jednu z jeho hlavních složek, zajišťuje jeho fungování, vnáší do něj pohyb, vývoj, dynamiku, udržuje jeho stabilitu. ¨ } } }Takhle ne! }Vyzkoušet si různé komunikační situace ve školní třídě, reflektovat vlastní působení v pedagogické komunikaci a rozvíjet svoje komunikační kompetence } }Obsah semináře }Nastudování vybraného tématu z pedagogické komunikace }Ukázka pedagogické komunikace: vystoupení v rozsahu cca 10 minut }Zpětná vazba od kolegů }Vlastní sebereflexe na základě videonahrávky }Aktivní účast na seminářích } }1) Úvod, základní pojmy }2) Stimulace posluchačů, atmosféra }3) Komunikace v kontextu hromadného vyučování }4) Komunikace v kontextu skupinového vyučován, komunikace v práci se skupinou }5) Komunikace v kontextu individuálního vyučování a rozhovoru. Aktivní naslouchání a empatie. }6) Verbální komunikace – kladení otázek nižší a vyšší kognitivní náročnosti, otevřené a uzavřené otázky } }7) Verbální komunikace – facilitační otázky }8) Verbální komunikace – zpětná vazba }9) Neverbální komunikace – gestika, mimika }10) Neverbální komunikace – proxemika, využití prostoru v pedagogické komunikaci }11) Paralingvistické projevy }12) Prezentační dovednosti – powerpoint }13) Problémové komunikační situace - nekázeň } }Sociální interakce } - vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí }Pedagogická interakce } -vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu }Sociální komunikace } - sdělování, tj. výměna informací }Pedagogická komunikace } - Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům }pedagogická komunikace }X }výuková komunikace }výměna informací mezi učitelem a žáky v rámci vyučovací jednotky }prezentace obsahu vzdělávání }naplňování cílů výchovy a vzdělávání }řízení třídy }utváření vztahů mezi učitelem a žáky či mezi žáky vzájemně }utváření klimatu ve třídě }GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. }MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1989. 164 s. ISBN 80-04-21854-7. }MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. }Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy-dovednosti-poruchy. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 146 s. ISBN 8024708582 }ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. 296 s. } }Facilitace }http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/2801/facilitace.pdf