Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. } }obousměrná komunikace mezi učitelem a žákem }založeno na přímé mezilidské komunikaci, jeden učitel se věnuje jednomu žákovi }využívá se ve speciálních případech }v místnosti může být učitel sám se žákem nebo nezávisle na něm pracuje vedle sebe několik žáků } } Dnes Michala čeká dějepis. Petra pracuje se sešitem a učebnicí. „První, o kom se budeme bavit, je…“, otevírá téma hodiny Petra. „Přemysl Otakar IV., začíná Michal z legrace. „Ale“, usměrňuje ho Petra. „Přemysl Otakar I., říká už vážně Michal. Petra vede Michala učivem kladením otázek: } Petra: „Když si ho představíš, co tě napadne?“ } Michal: „Vládl.“ } Petra: „Ano, a…?“ } Michal: „Zlatá bula sicilská.“ } Petra: Kdy byla vydaná? } Michal: „1212“ } Petra ukazuje v učebnici, jak Zlatá bula sicilská vypadala a vysvětluje, co znamenala. Když docházejí k tomu, že králem bude prvorozený syn, Michal se zaraduje: „To bych byl já“. Jenže Petra ví, že Michal má staršího bratra. Michal tedy uznává, že je Pepa starší a králem by byl on. } } Komenský 138/4 }učitele se žákem }učitele s rodičem žáka } }Dovednosti vedení rozhovoru }ovlivňování }dotazování }aktivní naslouchání }Přesvědčování }Argumentování }Paradoxní příkazy }Paradoxní emocionální ladění }Anticipování námitek }Vyhýbání se negativním formulacím } }Řečnické otázky }Sugestivní otázky }Paralingvistické projevy }Faulující otázky }Uzavřené otázky }Otevřené otázky }Pokyn x výzva/nabídka } } }významné v rozhovorech „typu pomoc“ } }aktivita naslouchajícího, který nejen registruje, co a jak sděluje komunikační partner, nýbrž také na rozhovoru participuje kognitivně, emočně i akčně. Snaží se nejen vyprávějícímu porozumět, ale i se do něj vciťovat. Verbálně i neverbálně dává vcítění najevo } }charakteristiky aktivního naslouchání }Rozhovor učitele a rodiče žáka Martina }Uveďte alespoň 5 charakteristik odlišujících komunikaci učitele a žáka v hromadném a individuálním vyučování. }Jak byste zahájili rozhovor s rodičem, kterého jste do školy pozvali z důvodu řešení kázeňských problémů žáka? }Vysvětlete význam aktivního naslouchání v rozhovoru „typu moc“ } } }