Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz }Co si představíte pod pojmem facilitace? } }Jaké lze použít alternativní termíny pro tento proces? } }facilitace je způsobem vedení skupinových setkání }facilitovat znamená ulehčovat, v kontextu práce se skupinou ulehčovat tak, aby se skupina diskutujících dostala k tomu, k čemu se sešla. }facilitace zohledňuje charakteristiky skupiny, množství času k dispozici, a zvláště cíle a výstupy setkání - }Facilitátor má nástroje, které podporují efektivní diskusi, definování problémů, hledání a zvažování řešení a efektivní rozhodování ve skupině. } }Co je to za „nástroje“? }Otevírací otázka je ta, na kterou se nedá odpovědět jednoslovně „ano“ nebo „ne“. } }Tyto druhy otázek začínají příslovcem „jak, kdy, co, kdo, proč, čím, jaké, které, čí“ } }Příklad: Žáci ve Vaší třídě plnili skupinový úkol. Nyní jste se s nimi sešli a reflektuje proces plnění úkolu. Uveďte několik otevíracích otázek. } } } } }Co je dobré a co se nepovedlo? }Co byste příště udělali jinak? }Jaký je Váš pohled na toto potenciální řešení? }Jak by se to změnilo, kdybyste to udělal jinak? }Co by se mohlo udělat, abychom předešli těmto chybám? }V čem je problém? }Můžete mi o tom říci něco bližšího? } } }vedou k odpovědi ano/ne, nerozvíjí diskusi } }Jaké otázky byste položili na závěr (po vyučovací hodině, po splněném úkolu, po realizované aktivitě…)? }Bylo to srozumitelné/nesrozumitelné? }Máte nějaké otázky? }Napadají vás teď nějaké otázky? }Chcete k tomu ještě něco dodat? }Všimli jste si ještě něčeho dalšího? } }Účastníci často dávají facilitátorovi otázky, kterými si chtějí potvrdit vlastní postřehy nebo nápady } }Pokud facilitátor dojde k přesvědčení, že odpověď na otázku by měla najít skupina, může použít „efekt bumerangu“, tj. vrátit otázku zpět skupině } }Jak hodit „bumerangovou“ otázku? }Co si o tom myslíte vy ostatní? } }Myslím, že to souvisí s tím, co řekla Helena předtím. Heleno, co si o tom myslíš? } } }V určitém stádiu diskuse potřebuje facilitátor udělat shrnutí nebo objasnění týkající se diskutovaného tématu. } }Proto je vhodné v tomto stádiu dávat otázky na objasnění, tj. vlastními slovy zopakujte, jak jste porozuměli tomu, co řekl někdo druhý. Zeptejte se, zda jste význam pochopili správně. Je-li třeba, požádejte o další informace. } 1)Vysvětlete pojem facilitace a uveďte k němu alespoň tři alternativní pojmy. 2)Kdy může učitel facilitaci využít? 3)Charakterizujte otevírající otázky. 4)Uveďte příklad bumerangové otázky. 5)