Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz } }Nezastupitelná úloha v sociální komunikaci } }V pedagogickém procesu ji chápeme jako korekční informaci } }Jedná se o informaci pro žáka, díky které se dozvídá, jak probíhá proces jeho učení (Mareš a Křivohlavý, 1995) }regulativní (umožňuje usměrňovat žákovu činnost) } }sociální (utvářejí se vztahy mezi učitelem a žáky } }poznávací (vede žáka k poznání učitele, učiva i sama sebe } }rozvojovou (žák se učí zpětnou vazbu využívat k vlastnímu rozvoji, tj. sebevzdělávání a sebevýchově) } }Zpětná vazba by měla žákovi pomoci, nikoliv ho zastrašit nebo odradit od další činnosti } }Nutné vyhnout se jakékoliv ironii, nadřazenosti či zesměšňování } }Učitel může žákovi poskytnout zpětnou vazbu nejen verbálně formou předávání určitých hodnotících zpráv, ale také nonverbálně }1. Akceptace: jedná se o stručné předání potvrzení správnosti odpovědi (Ano…, Hm…, } Dobře… atp.). }2. Echo: učitel/ka zároveň s akceptací zopakuje správnou odpověď ať doslovně, či ji } parafrázuje. }3. Elaborace: učitel/ka zároveň s akceptací správnou odpověď rozvine o další informace. }4. Pochvala: učitel/ka správnou odpověď žáka/yně vyzdvihne, ocení. } } }1. Detekce: učitel/ka oznámí žákovi/yni, že udělal chybu, nic víc (Ne.). }2. Identifikace: učitel/ka doplňuje reakci o místo určení chyby. }3. Interpretace: učitel/ka doplňuje reakci o příčinu chyby, pomáhá nalézt správnou } odpověď. }4. Korekce: učitel/ka oznámí správnou odpověď }Uveďte k jednotlivým reakcím na správnou a špatnou odpověď příklady z Vašeho oboru