PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SEMINÁŘ 4 Emocionální stránka komunikace OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ 1. Jaké jsou emocionální potřeby žáka? 2. N. A. Flanders nazval středoškolské třídy „citovými pouštěmi“. Jak této metafoře rozumíte? 3. Vzpomeňte si na učitele, jehož pedagogická komunikace a) postrádala emocionální složku, b) byla emocionálně pozitivní, c) byla emocionálně negativní. Empatie - vychází z učitelova zájmu o žáka - učitel by si měl klást otázku, jak se žák cítí, co prožívá v konkrétní vyučovací situaci - je předpokladem pozitivního vztahu žáka k učiteli - žák by měl mít pocit: On (učitel) mi rozumí, sympatizuje se mnou. - Akceptace – korektní , taktní, nepodezřívavý vztah učitele k žákům; Konkrétní projevy akceptace: učitel - nechá žáky dokončit práci, kterou vykonávají se zájmem - nechá žáka domluvit, neskáče mu do řeči - povzbuzuje žáka (i jeho nedokonalé pokusy) - oceňuje hodnotné nápady žáka - je k žákovi zdvořilý - vyjadřuje sympatie ke všem žákům, nedává najevo lhostejnost či antipatii - dodržuje pravidla, na nichž se se žáky dohodli Entuziasmus - je nakažlivý, infikuje žáky, je důležitou složkou motivace žáků - učitel může sdělovat své osobní zkušenosti a zážitky - nelze si představit zájem žáků o předmět, nemá-li ho sám učitel Aktivní naslouchání - poslech (fyziologická činnost) X naslouchání (psychologický proces) - je pro něj důležitý respekt k tomu, s nímž hovoříme - riziko „zaškatulkování“ (pasivní, pečlivý) - problém dialogu učitel – žák: lpění na očekávané odpovědi žáka Humor - zlepšuje vztahy mezi učitelem a žáky, ale i mezi žáky navzájem - humorné situace mohou být připravené i spontánní - riziko: ironie a sarkasmus (v rukou učitele velice silná zbraň) Zdroj: Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SEMINÁŘ 5 – náhrada za zrušenou výuku Pro zamýšlení se nad následujícími otázkami je potřeba zhlédnout následující virtuální hospitaci. http://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/8179/VIRTUALNI-HOSPITACE---GEOGRAFIE-HYDROGEOGRAFIE.html/#video_hos pitace OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ 1. Zhodnoťte, kolik času je v hodině určeno pro práci učitele, kolik pro práci žáků. 2. Jakých chyb v komunikaci se vyučující dopouští? Své stanovisko zdůvodněte. 3. Jací jsou podle vás žáci? Jak byste je, na základě zhlédnuté hodiny, charakterizovali? 4. Co lze odvodit ze situace, která vzniká o přestávce, po skončení hodiny (diskuse u mapy)? 5. Jak byste hodnotili projev vyučujícího? Využijte hodnoticí arch (Mareš, Křivohlavý, 2009).