Úvod do školní didaktiky SZ7BP_SDi1 2013-2014 katedra pedagogiky PdF MU PaedDr. Jan Šťáva, CSc. nUkončení: Zkouška n nPísemný test nebo ústní zkouška nObsah Zk: nvysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky Pojmy n aktivita (jako pedagogický pojem), algoritmus, audiovizuální metoda, autodidakce, brainstorming, cíl vyučování (výuky), cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, demonstrace, dialog, didaktická hra, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, didaktika obecná, d. oborová, d. školní, dílna (workshop), dovednost, e-learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, instruktáž, klima školy, k. třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, k. klíčové, k. žáka, komunikace neverbální, verbální, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, k. formální, k. neformální, k. skryté; k. zamýšlené, k. realizované, nk. dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, psychodidaktika, skupina heterogenní, homogenní, škola alternativní, inkluzivní, inovativní, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, u. autentické, u. bezděčné, u. činnostní, u. intencionální, u. kooperativní, u. mechanické, u. motorické, u. sociální, u. verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, výklad, vyučovací metoda, vyučování, v. bilingvní (bilingvální), v. blokové, v. diferencované, v. frontální, v. integrované, v. rozšířené, v. skupinové, v. týmové, vzdělání, v. materiální, v. formativní; v. humanitní, v. reálné; v. všeobecné, v. odborné, vzdělávací program, vzdělávání, v. formální, v. informální, v. neformální, znalost deklarativní, kontextová, procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem). n Témata přednášek n n n19. 2. 2014 Šťáva nVýchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika. Vzdělávání – charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED. Vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání. n26. 2. 2014 Šťáva nVyučování (výuka) – charakteristika. Učení, druhy učení. Vyučování a učení. n5. 3. 2014 Kubiatko nVědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. n n12. 3. 2014 Neužilová nCíle základního vzdělávání stanovené RVP ZV. n19. 3. 2014 Kubiatko nObsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum. Učebnice - funkce, druhy, práce s učebnicí učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. n 26. 3. 2014 Neužilová nKlíčové kompetence stanovené RVP ZV. n2. 4. 2014 Šťáva nVzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP ZV. n n9. 4. 2014 Kubiatko nDidaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. n16. 4. 2014 Neužilová nPedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. n23. 4. 2014 Neužilová nOtázka - její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. n30. 4. 2014 Kubiatko nTypy výuky. Metody výuky - charakteristika, celkový přehled. metody slovní - charakteristika, metody názorné a pracovní - charakteristika, rozdělení. n n n7. 5. 2014 Neužilová nHodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy). n14. 5. 2014 Šťáva n Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. n 21. 5. 2014 Šťáva nPředtermín – písemný test Literatura nŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy . Brno: MSD, 2005. 140 s. ISBN 80-86633-33-0. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál 2004. 322 s. ISBN 80-7178-772-8 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dostupné např. http://www.vup.cz nebo http://www.rvp.cz/sekce/51. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Institut sociálních vztahů, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.