SEMINÁŘ „PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI“ Úvodem… Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤mares@ped.muni.cz ¤konzultační hodiny: npondělí 14:50-15:35 na KPsych PedF MU; njindy pouze po předchozí domluvě n (Katedra psychologie, Poříčí 31, Brno) ¤Prosím, uvádějte v předmětu zprávy kód předmětu (SZ7MK_PsSP) a v textu mailu své učo a kód předmětu (SZ7MK_PsSP)! nVýuka So 22. 2. 18:30--20:10 učebna 50, So 10. 5. 18:30--20:10 učebna 50 n „Psychologie ve školní praxi“ ¨Požadavky (dle sylabu): ¨aktivní účast (80% minimum v sylabu – 50% realizovatelné s ohledem na rozvrh - So 22. 2. 18:30--20:10 učebna 50, So 10. 5. 18:30--20:10 učebna 50) ¨seminární práce schválená vyučujícím (odevzdat do Isu), ¤Formální náležitosti pro zpracování seminární práce viz nový dokument na stránkách KPsych http://www.ped.muni.cz/wpsy/ ¤Min. 1.5 normostrany (2700 znaků s mezerami) ¤Odevzdat do 30.3. 2014 do Odevzdávárny v Isu ¤Aktuální téma dle vlastního výběru týkající se psychologie ve školní praxi (reformy, aktivity MŠMT, vlastní praxe, reflexe zkušenosti žáka / rodiče / studenta / učitele atp. v pedagogicko-psychologické perspektivě) ¨zápočtový test (70% minimum) (1. termín už 10.5. na začátku semináře; další ve zkouškovém období) „Psychologie ve školní praxi“ ¤Kurs je věnován vybraným teoretickým, metodologickým a praktickým otázkám výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie a některým speciálním tématům pedagogické a školní psychologie ¤Navazuje na přednášky „Psychologie vyučování a výchovy“ „Psychologie ve školní praxi“ ¨Doporučená literatura ¤ Fontana, D.: Psychologie ve skolní praxi. Prirucka pro ucitele. Praha: Portál, 1997. ¤ Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál 2013. ¤ Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X ¤ Šeďová, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. ¤ Fisher, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 2011. ¤ (…) ¤ Mareš, Jiří, Gavora, P.: Anglicko-český pedagogický slovník – English-Czech Educational Dictionary. Praha, Portál 1999. ¤ Odborná periodika (česky a slovensky) ¤Pedagogika; Orbis Scholae; Studia Paedagogica; Pedagogická orientace; e-pedagogium; Čs. Psychologie; Psychológia a pato psychológia dieťaťa; Pedagogika.sk atp. ¨Populární periodika ¤Moderní vyučování; Učitelské noviny (...) „Psychologie ve školní praxi“ ¨Internetové zdroje ¤Ebrary education - http://site.ebrary.com/lib/masaryk/ ¤Elektronické zdroje na MU i na PedF MU nhttp://library.muni.cz/ezdroje/ nDatabáze (ERIC, JSTOR) ¤Stránky nMŠMT www.msmt.cz nDále např. www.ceskaskola.cz; www.studovna.cz; www.rvp.cz atd. ¤Svépomocné skupiny (www.nadanedeti.cz/, ¤Internetové prezentace škol (ŠVP, výroční zprávy atp.) ¤Denní tisk (informace o školství) ¨ Okruhy ¨1. Psychologie výchovy a vyučování. ¨2. Vývoj psychologie v pedagogické praxi. ¨3. Teoretické koncepce a směry. ¨4. Metody psychologie. ¨5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování. ¨6. Učení a jeho druhy . Přeučení. Transfer a interference. ¨7. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky; kompetence). ¨8. Vyučování z hlediska psychologie. ¨9. Příčiny školní úspěšnosti a neúspěšnosti. ¨10. Zkoušení žáků. ¨11. Typy výchovy. ¨12. Osobnost žáka současné školy. ¨13. Formativní vlivy působící na žáka. ¨14. Osobnost učitele. ¨15. Vztahy mezi učitelem a žákem. ¨16. Klima školní třídy a školy. ¨17. Závady (dificility) a poruchy chování ve škole. ¨18. Tvořivost. ¨19. Sebevýchova. ¨20. Psychohygiena, poradenství, psychoterapie. ¨