ÚVODNÍ INFORMACE PhDr. Lenka Gajzlerová ZS7MK_SP2P Speciální pedagogika 2 jaro 2014 Kontakty ¨PhDr. Lenka Gajzlerová ¤gajzlerova@ped.muni.cz ¤konzultační hodiny n dle individuální domluvy Informace o absolvování - ZKOUŠKA ¨4 kredity ¨forma – scanovací testy / on-line testy ¨termíny – budou v IS ¨pro absolvování – nutná 70 % správných odpovědí ¨okruhy – v IS ¨SP7BP_ISPD Integrativní speciální pedagogika (podzim 2011), ¤https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2011/SP7BP_ISPD/index.qwarp ¨PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. ¨ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2996-X ¨CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 182 s. ISBN 80-7367-013-5. ¨MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice :teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 295 s. ISBN 80-244-1075-3. ¨Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jaroslav Jeřábek - Jan Tupý. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. 126, 92 s. ISBN 8087000021. ¨Vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ¨Vyhláška č. 147/2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných 2006_pipekova_02.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\_2013_jaro\uvod do zakladu spec ped.png Literatura Přehled témat ¨Základní pojmy, integrace, inkluze ¤Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa, RVP pro základní vzdělávání ¨Tělesné postižení - Edukace žáků s tělesným postižením ¤charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání; Mozková obrna ¨Zrakové postižení - Edukace žáků se zrakovým postižením ¤charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání; komunikace se zrakově postiženými ¨Sluchové postižení - Edukace žáků se sluchovým postižením ¤charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání; sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými ¨ Označení odlišnosti ¡žák s postižením, znevýhodněním ¡dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami §dle zákona č.561/2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný §vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních §vyhláška č. 147/2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ¡východisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových f-cí, inteligence, emocionality ¡projev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním ¡často v kombinaci ¤http://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod Budu chodit do stejné školy… Inkluze inkluzivní škola / inkluzivní vzdělávání ¨Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 1 ¤http://www.youtube.com/watch?v=b0BG4KUa7ik&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod ¤0:40-1:40; 3:30-3:50 ¨Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 2 ¤http://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod ¤0:50-1:30 ¤ Možnosti integrace inkluze v současných podmínkách ¨definuje vyhláška č. 73/2005 ve znění vyhlášky č. 147/2011 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ¨§ 3 Formy speciálního vzdělávání ž. se zdravotním postižením ¤Individuální integrace nv běžné škole, nebo nve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení ¤Skupinová integrace nVzdělávání ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se ZP v běžné škole nebo ve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdrav. postižení Videa, spoty a zajímavosti z internetu ¨ Principy inkluzivního vzdělávání ¨http://www.inkluze.cz/clanek-491/principy-inkluzivniho-vzdelavani ¨ inkluzivní vzdělávání ¨Inkluzivní vzdělávání není sci-fi ¤http://www.youtube.com/watch?v=vwUjF-Qgm8w&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=3 ¤liga lidských práv – www.llp.cz nhttp://llp.cz/publikace/jak-se-stat-ferovou-skolou-ii/ nhttp://llp.cz/publikace/jak-se-stat-ferovou-skolou-i/ ¨Čím chci být ¤http://www.youtube.com/watch?v=-GWzgbF3QBU&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod 2006_pipekova_02.jpg 321094.jpg Zákon ¨Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zákona č. 472/2011 Sb.) ¤ve znění pozdější předpisů ¤zákon č. 49/2009 a zákon č. 472/2011 nplatná od 1.1.2012 ¤§ 116 Školská poradenská zařízení Vyhlášky ¨Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. ¤Poskytování poradenských služeb ¤Účel poradenských služeb ¤Školská poradenská zařízení nPedagogicko-psychologická poradna (PPP) nSpeciálně pedagogické centrum (SPC) ¤příloha č. 1-3 ¨Vyhláška č. 73/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 147/2011 Sb. ¤definují stupně podpůrných opatření, vyrovnávacích opatření ¤Mimořádně nadaní ¤Speciální vzdělávání ¤Individuální vzdělávací plán (IVP) ¤Asistent pedagoga Rámcové vzdělávací programy ¨RVP pro základní vzdělávání ¨část D; kapitola 8 ¤vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nžáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním nžáků se sociálním znevýhodněním ¨část D; kapitola 9 ¤vzdělávání žáků mimořádně nadaných ¨definují podmínky vzdělávání ¨ ¨RVP pro ZV s přílohou LMP ¨vzdělávají žáky s lehkým mentálním postižením ¨ ¨RVP pro základní školu speciální ¨vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. www.chodicilide.cz ¨Videa a spoty ¨ ¨Překážka http://www.chodicilide.cz/images/obrazky/logo-chodicilide-cz.png http://www.saak-os.cz/stranka-pomucky-k-vyzkouseni-32 26 615 583 576 75 146 94 532 lorm_abc_small david_tadoma_m FOTOBOX6_44 sff_prst_m prstová abeceda Lormova abeceda znakový jazyk Video – Klíč – nevidomí a slabozrací ¨http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/211562221700001/video ¨ ¨http://www.converter.cz/tabulky/hluk.htm Příklady zvuků (intenzita hluku) Komunikační formy SP ¨Český znakový jazyk + znakovaná čeština = znaková řeč. ¨Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb.à novela zákon č. 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob ¤úplné znění z. 155/1998 ve znění změn z. č. 384/2008 (v úplném znění vyhlášen pod č. 423/2008) kapesní sluchadlo http://www.interton.cz/~/media/Images/Interton/740x210-product-banner/bodyWornl-clr.png?mh=500&mw=9 92 http://www.audionika.cz/stranka/kapesni-sluchadla http://www.naslouchatko-do-usi.cz/1265-nova-naslouchatka-na-ceskem-trhu Indukční smyčka C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\_2012_podzim\prednasky\neslysici-schema_slink.jpg http://shop.widex.cz/Indukcni-smycky.html,kat,12 Usnadňující vnímání mluvené řeči - neslyšící ¨kochleární implantát ¤www.ckid.cz - Centrum kochleárních implantací u dětí ¤http://kochlear.cz/index.php?text=3-kochlearni-implantat-recovy-procesor ¤http://www.novinky.cz/zena/deti/209362-sance-na-ziskani-noveho-pristroje-pro-neslysici-u-andreje-r ostou.html ¤http://www.tvmedicina.cz/kategorie/logopedie - 5:18 min Kmenový implantát ¨rozdíl mezi CI a ABI (http://kochlear.cz/index.php?text=6-rozdil-mezi-implantaty-kochlearnim-a-kmenovym-abi) Další literatura ¨HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0. http://ruce.cz/modules/news/images/1490/1.jpg