Individuální vzdělávání a jeho varianta domácí vzdělávání (DV) Co je to domácí vzdělávání ovzdělávací proces, realizovaný mimo školu ovzděláván bývá jeden žák nebo více žáků, zpravidla sourozenců ovzdělavatelem bývá nejčastěji jeden z rodičů či prarodičů, popřípadě domácí učitel ožák studuje kurikulem dané učivo Co je to domácí vzdělávání ov určených časových intervalech se dostavuje ke zkouškám do školy opokud v nich obstojí, získává vysvědčení oDV je jednou z možností, jedním z typů vzdělávání opřed jeho zahájením je nutno pečlivě zvážit všechny faktory, rizika, schopnosti dítěte pro tento typ studia, schopnosti rodičů vést jeho studium atd. Důvody pro DV ozdravotní stav dětí opůsobení rodičů v zahraničí (bez přiměřené možnosti vzdělávat děti) ov roce 1997 přibyla v ČR možnost DV dětí navštěvujících 1.-5.ročník ZŠ bez udání důvodu oskupina rodičů, kteří volí DV ze světonázorových důvodů (tzv.“ideologové“) oskupina rodičů, která se domnívá, že bude své děti vzdělávat lépe než škola (tzv.“pedagogové“) Nástin vývoje situace s DV v ČR ood šk. roku 1998/1999 pokusné ověřování domácího vzdělávání ohledání funkčního modelu spolupráce rodin s kmenovými školami opravidelné hodnocení výsledků DV jednou za půl roku onabídka nepovinných konzultací rodinám prostřednictvím čtyř kontaktních ZŠ zařazených do experimentu opočet dětí v DV se stabilizoval na asi 350 ojen v několika případech rodiče DV nezvládli nebo zanedbávali. Školský zákon č. 561/2004 Sb. § 41 oo povolení individuálního vzdělávání (DV) žáka rozhoduje ředitel školy, do které byl žák přijat k plnění povinné školní docházky opísemná žádost zákonného zástupce žáka opouze pro 1. stupeň ZŠ opovinnost skládání pololetních zkoušek z příslušného učiva na kmenové škole oředitel školy může za určitých podmínek zrušit individuální vzdělávání žáka ovýdaje spojené s individuálním vzděláváním hradí zákonný zástupce žáka s výjimkou učebnic, základních školních potřeb a kompenzačních pomůcek opro jedince musí být vytvořen IVP (individuální vzdělávací plán), který vychází co se kompetencí a očekávaných výstupů ze ŠVP Argumenty pro DV okaždé dítě je jedinečné a vyžaduje individuální a specifický přístup oDV je pro dítě přirozenější než školní vzdělávání opro DV je charakteristická výrazná osobní angažovanost učitele-rodiče opro DV je typický pozitivní vztah k dítěti ocelou řadu vzdělávacích dovedností (zejména trivium) nelze rozvinout bez angažovaného rodinného prostředí oškola neefektivně hospodaří s časem pro žáky ( má velké časové ztráty) oDV umožňuje vyšší a trvalejší vzdělávací angažovanost dítěte Argumenty pro DV oškola je odtržena od života více než rodina (vzdělávací dekontextualizace) oDV umožňuje aplikaci autentické diagnostiky (portfolio,činnostní a kurikulární prvky-učitel nepotřebuje jednoho nebo dva své žáky zkoušet) oškolní zkoušková diagnostika je silným stresorem ovýrazný školní neúspěch znamená propadání, propadání znamená opakování téhož ove škole jsou zpravidla úspěšní žáci ještě úspěšnějšími a neúspěšní trvaleji neúspěšnými oza nejdůležitější podmínky DV je považována pevná citová vazba mezi rodičem a dítětem, vřelá a akceptující atmosféra a bezprostřední pomoc a podpora, které se dítěti dostává Argumenty ve prospěch školního vzdělávání odůvody ekonomické opřirozená novověká (moderní) tradice okvalifikovanost učitelů (specifická odborná, pedagogicko- psychologická a osobnostní kultivace) oriziko problémové rodiny při DV o„skleníkové podmínky“ v rodině (limitovaný prostor pro rozvoj komunikativních, kooperativních a dalších sociálních dovedností) odítě se potřebuje naučit jednat a vycházet také s jinými dospělými než s rodiči omusí umět přijímat a respektovat pravidla sociálního soužití (škola umožňuje pocity společného sdílení, společných zážitků) Argumenty ve prospěch školního vzdělávání oškola zprostředkovává žákům společné poznatky a hodnoty, které musejí sdílet všichni členové společenství, mají-li si navzájem alespoň trochu rozumět a má-li společenství přetrvávat odítě potřebuje pevnou strukturaci míst, osob a rolí bez konfúzí, t.j. zaměňování rolí (matka-učitelka,matka-kamarádka či partnerka) oškola umožňuje dítěti vytvořit si jinak strukturovaný pohled na sebe sama a svět kolem, než to dělá uzavřenější prostředí rodiny ozáklady primární socializace vytvořené v rodině potřebují konfrontaci a rozvoj v procesu sekundární socializace mimo rodinu Argumenty ve prospěch školního vzdělávání oškola není jen místem plným anonymity, ztráty odpovědnosti, neosobních kontaktů s učitelem, prostředím ohrožujícím dítě stresem, šikanou a nebezpečím drog oškola učí dítě například podřizovat se nadosobním pravidlům, pokynům, principům oškola učí děti oceňovat systematičnost, formu, model a další obecněji platné poznatky a hodnoty ospolečnost si „vytvořila“ školu proto, že potřebuje, aby její členové úsporně, bez zbytečných ztrát, v relativním bezpečí získávali způsoby myšlení a dispozice k chování, které nelze získat jinde nebo jen s vynaložením příliš velkých nákladů . Literatura o oAsociace pro domácí vzdělávání (www. domaciskola.cz) oDomácí vzdělávání aneb škola bez zvonění? o(Škola): Dobromysl (www.dobromysl.cz) oInternetové periodikum Nová Budeč (www.nova-budec.szm.com) oMertin, V. Pedagogicko-psychologické aspekty individuálního vzdělávání. Pedagogika, 2003, č. 4, str. 405-417. oŠtech, S. Škola, nebo domácí vzdělávání? Pedagogika, 2003, č. 4, str. 419-435.