PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI JARO 2014 Zuzana Kročáková Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 1. DOCHÁZKA ›můžete mít dvě absence, jejichž důvody mohou být jakékoli (včetně praxe, nemoci, kocoviny…), nemusíte se omlouvat ›jakákoli další absence už musí být nahrazena ›toto nahrazení je možné 2x za semestr ›náhrada je možná navštívením semináře se stejným tématem (tj. v pondělí jinou hodinu: 7.30, 8.25, 9.20, 10.15)… ›…či písemně: o zadání náhradní práce si požádáte e-mailem (7477@mail.muni.cz) do týdne od nahrazované absence. Náhrada bude časově i tematicky adekvátní nahrazované hodině. › podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 2. PRÁCE V SEMINÁŘI ›Aby byl seminář opravdu seminářem, chci, abyste mu v hodině věnovali plnou pozornost a myšlenkovou kapacitu. Přeju si, abyste diskutovali, ptali se a oponovali… ›…abyste mluvili o svých zkušenostech, vytvářeli si nové a přijímali nové úhly pohledu na známé věci. ›To by byla krása. › podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 3. DOMÁCÍ ÚKOLY ›Namísto rozsáhlejší seminární práce budete vypracovávat krátké domácí úkoly zadávané na seminářích. ›Úkoly budou spočívat v myšlenkové a názorové reakci na nějaký text či video. Text bude souvislý (nebude-li zadáno jinak) a bude mít odborný charakter. ›Podrobné zadání každého úkolu bude přidáno do této prezentace. ›Úkoly budete odevzdávat v papírové (nikoli elektronické) podobě na nejbližším semináři. ›Jde mi o obsah, takže stačí, budou-li psané rukou na důstojném kusu papíru (žádné hlavičky, logo univerzity, titulní strana, abstrakt v angličtině a poděkování rodičům). ›Na každém úkolu bude vaše jméno + označení skupiny, do níž patříte (např. sk. 9.20). › podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 4. ZAKONČENÍ SEMINÁŘE ›seminář bude zakončen zápočtovou písemkou, jejímž hlavním účelem bude, abyste si připomněli, že jste chodili na seminář že se na něm něco dělo ›pokud nebudu spokojena s vaší prací v semináři či na domácích úkolech, vyhrazuji si právo zadat vám regulérní seminární práci ›Pokud budete mít nějaký problém, komunikujte se mnou včas. Jsem ochotná se s vámi na lecčems domluvit, pokud budete svou situaci řešit hned. Ale jsem velmi nevstřícná k prohlášením typu: „Já jsem nevěděl/a a já jsem myslel/a, že…“ na konci semestru. › CÍLE SEMINÁŘE ›Vědomosti, dovednosti, zkušenosti, které vám v praxi pomohou: ›… nestát se krávou učitelkou ›… nebýt žákům nepřítelem, ale průvodcem, mentorem, facilitátorem učení, vzorem ›… vědomě řídit třídu ›… zvládnout svou vlastní frustraci a stres a nepřenášet je na děti ›… nepromarnit svou autoritu ›… vychovávat s respektem ›… mluvit s rodiči, aby vám byli pomocníky ›… udržet kázeň ›… vzdělávat, nejen učit; nabízet, ne nutit ›… měnit vnější motivování žáků na vnitřní ›…hodnotit tak, aby to mělo pro žáky přínos a nebylo jen dalším trestem ›… vybudovat ve třídě zdravé vztahy a vyhnout se šikaně ›… co a jak učit pro život ›… hledat inspiraci 1. domácí úkol – Česko mluví – 17.2. ›Přečtěte si článek na stránkách kampaně Česko mluví o vzdělávání. ›http://ceskomluvi.cz/ucitelske-vzdelavani-by-melo-byt-maximalne-narocne/ ›Napište jednu věc z článku, s níž nemůžete souhlasit, a svůj názor podepřete argumenty. Totéž udělejte s jednou věcí, která vás nejvíce zaujala a zdůvodněte proč. ›Projděte si stránky Česko mluví a shrňte, čemu se věnují, co na nich můžete nalézt. Kdyby škola nebyla povinná ›Jak by vypadala škola, do které byste chodili, i kdybyste nemuseli? ›Z jakých východisek ve svém návrhu vycházíte? › - co se rádi učíte? › - co ve škole potřebujete? › - za jakými učiteli byste rádi chodili? › - za jakých podmínek se vám dobře učí? › - co vás motivuje při učení? › - jaké vzdělání by měla škola poskytnout? › - co je v ní nenahraditelné, co se nemůžete naučit jinde?