SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS OSNOVA II Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, USA, 1992) Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka Liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Charakteristiky poruch chování – Bower  neschopnost učit se  neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli  nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách  celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese  tendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy RIZIKOVÉ X PROTEKTIVNÍ FAKTORY  individuální  rodina  škola  vrstevníci  komunita SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS Principy práce s protektivními faktory • podpora autonomie a nezávislosti • posilování sociálních kompetencí • posilování kompetencí k řešení problémů • zaměření na cíl a budoucnost • zapojování do posilujících činností a procesů Nálepkování/ etiketizace/labelling/stigmatizace  nálepkou“ – označení dítěte za dítě s problémem, s problémovým chováním, s poruchou chování  etiketizace odklání pozornost od příčin daného chování  negativní stigma podporuje tendence dětí s poruchami chování cítit se nešťastně, podhodnocovat své Nálepka jako bariéra socializace! Relativita posuzování chování Faktory: - interaktivní vlivy - sociální kontext situace - sociokulturní standardy SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS „Soft“ přístupy označování dětí/žáků s PCHE dle současné terminologie – soft přístupy a) odráží inkluzivní charakter pojetí problematiky nežádoucího chování – primární zaměření na perspektivu b) vyjadřují důvěru v odpovědnost pedagogů a dalších odborníků při podpoře těchto dětí – PCHE jako časově omezená výzva c) odpovídají společenskému vývoji – přístup ke vzdělávání pro všechny Literatura a zdroje  VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008  VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010  VOJTOVÁ V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6  VOJTOVÁ V. Úvod do etopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9  ŠOLCOVÁ I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80- 247-2947-3  BENDL S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436- 0  OAKLANDER V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003.