SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 1 Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro tesové otázky). VL a PS OSNOVA III Škola jako prostředí podpory a inkluze Proč a jak řídit chování ve třídě? • Skupina potřebuje vůdce – buď učitel, nebo někdo z žáků • Učitel dává hodině strukturu (x nestrukturovaný čas o přestávkách) • Nezbytné je povědomí o kulturních normách komunity • Ani příliš autoritativní přístup, ani přílišné zaměření na školní výkon • Důležitý je vztah učitel-žáci Žáci s problémy v chování jako provokující žáci • Zkoušení hranic • Boj o moc - učitelé jako cíl, ale není příčinou (spouštěč, ale není v tom „nic osobního“ – není to o mě) • Nezájem o výuku - žáci z různého prostředí - ne/podporující vzdělání, citově ne/podnětné • Různý stupeň osvojení sociálních dovedností (dovednosti x kompetence)  Vliv na jejich chování (pocity hněvu, bolesti, frustrace, touha po pomstě)  Nenaučené chování, nedoučené chování, špatně naučené chování Příčiny „provokace“ • Nedostatek porozumění (dospělí, vrstevníci) • Pocit nespravedlnosti • Potřeba odventilovat vztek, frustraci či bezmoc • Boj o moc (učitel jako autorita; model chování v kontaktu s lidmi) SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 2 Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro tesové otázky). VL a PS Prevence obecněji • Předcházet konfliktu • Mapovat provokující chování (co?, kdo?, jak? – záznam může pomoci problém řešit) • Plánovat dopředu své reakce (ty nepromyšlené jsou často instinktivní, emotivní, pod vlivem stresu a žákovy provokace ještě posílí) • Oceňovat správné chování (nevšímat si pouze toho negativního) • Nesnižovat nároky učiva (mylné je domnívat se, že dostanou-li žáci snazší úkoly, budou se chovat dobře; naopak očekávat, že zvládnou víc, a víc jim „nakládat“, diferencovat cíle podle možností) • Oslovit odborníka Práce s konfliktem 4 základní strategie práce s incidentem a) aktuálně při konfliktu ve třídě 1. Vyhnout se personalizaci 2. Izolovat provokujícího žáka (provokace je často iniciovaná jednotlivcem, skupina přihlíží a podporuje) b) následně při pohovoru s žákem, studentem 3. Naslouchat, verbalizovat 4. Odůvodnit rozhodnutí o dalším řešení, následku Doplňující strategie • Pozor na nebezpečí „škatulkování“ (žák se pak „nálepky“ nezbaví) • Žáci s PCH u některých učitelů „nezlobí“ (vhodné zjistit, co pro to daní učitelé dělají) • Vytěžit z „negativního“ (žákových negativních projevů může být využito pozitivně, pokud se např. přeznačkují) • Možnost IVP (je zde zahrnuto i chování) • Pojmenování pocitů žáka (myslet však na soukromí – ne o všech pocitech se hovoří snadno; žáci se pak mohou o svých pocitech sami rozhovořit) SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 3 Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro tesové otázky). VL a PS Základní strategie zamezení vývoji problémového chování při výuce Pravidla třídy (školní řád sice znají, ale nechápou – nevytvořili si) • Stručná, založená na fair play, toleranci, vzájemném respektu • Kopie pravidel každému žákovi (i učiteli) • Ideál - zvnitřnění Pozitivní posilování (vyzdvihovat správné chování) • Ústně (oceňovat jen zasloužené, podrobnější komentář) • Známkou (i známkování má být interakcí) • Záznamem (tabulky, v případě nutnosti ochrany osobních údajů rozdávat symboly např. odznáčky; i v rámci školy) Sankce (učitelé tolerují chyby v učení, ale ne v chování – předpokládá se, že žák ví, jak se chovat) • Před potrestáním prověřit, jak své chování chápe žák • Sankce spravedlivé, šetřit, aby byly účinné; trestat chování, nikoli žáka • Žáci jsou velmi citliví na nespravedlnost (pozor na značkování) Komunikace (důležité je vzájemné porozumění) • Zda žáci pochopili sdělení tak, jak bylo myšleno Povinnosti školy při individualizaci výuky • podmínky vzdělávání • poradenská pomoc • podmínky při ukončování • hodnocení • organizace a forma vzdělávání • asistent pedagoga Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE • Individuální nebo skupinová péče • Přípravné a speciální třídy • Využívání speciálně-pedagogických metod a forem práce • Nižší počet žáků ve třídách • Prostorové uspořádání • Obeznámenost pedagogů s problematikou PCHE • Dva pedagogové ve výuce • Spolupráce s odborníky SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 4 Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro tesové otázky). VL a PS Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí ( Vojtová, 2008, 2013) • Orientace žáka • Dosažitelnost cílů • Sociální začlenění • Hodnocení Literatura a zdroje  Ondráček, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6  PETTY, G. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.  HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. 286 s. ISBN 9788073676285. • VISER, J. Managing Behaviour in Classrooms. London : David Fulton Publishers, 2000 • VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010