SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS OSNOVA IV Práce pro práci s žákem s problémem v chování/ s poruchou chování Postupy – průvodce řešením problému • Výběr jednoho problému • Problém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná • Diskuse a vyjednávání výběru se žákem • Pojmenování problému, který chceme napravit – verbalizace problému musí přesně vyjadřovat, co chceme odstranit (v čase nebo frekvenci) Kontrakt a tabulky • Tabulka – dává přehled očekávaného chování, pomáhá udržet pozornost • Kontrakt – udržuje pozornost směrem k cílům intervence – změny v chování Posiluje odpovědnost dítěte na změně Tabulka – pozitivní chování Chování • dával jsem pozor • hlásil jsem se • počkal jsem, až budu vyvolán • mluvil jsem slušně SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS Kontrakt signalizuje možnost změny ukazuje směr cesty změny zavazuje účastníky k úsilí  oficiální dokument – formální data, úprava  předmět dohody – 1 – 3 problémy  účastníci dohody – přesně vyjmenovat Účel uzavírání kontraktu • umožní žákovi zapamatovat si pravidla • v dítěti roste pocit úspěšnosti • povzbuzují sebedůvěru – vlastní ovlivňování • podporují vědomí úspěchu a vnitřní motivaci - vědomí vlastního já • motivují dítě i v případě, že je pokrok pomalejší • zvyšují důvěru mezi žákem a pedagogem INTERVENCE, SPOLUPRÁCE ŠKOLA - RODINA Prevence , intervence • Předcházet konfliktu • Mapovat provokující chování (co?, kdo?, jak? – záznam může pomoci problém řešit) • Plánovat dopředu své reakce (ty nepromyšlené jsou často instinktivní, emotivní, pod vlivem stresu a žákovy provokace ještě posílí) SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS • Oceňovat správné chování (nevšímat si pouze toho negativního) • Nesnižovat/ nezvyšovat nároky učiva • Oslovit odborníka (ŠPP, PPP,SVP) Souhrn intervence – základní postupy v práci • Identifikace problému (včasná intervence) • Plánování intervence • Realizace SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS Literatura a zdroje  VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008  VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010  VOJTOVÁ V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6  VOJTOVÁ V. Úvod do etopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9  BENDL S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436- 0  BENDL S., Ukázněná třída. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4  MARTÍNEK Z., Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5