SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS OSNOVA VI Hodnocení Faktory ovlivňující účinek hodnocení O účincích hodnocení rozhoduje (srov. Slavík, K. 1999): 1) Potenciál hodnoceného 2) Způsob hodnocení - Hodnocení sociálně normované - Hodnocení normované vnějším kritériem - Individuálně vztahově normované 3) Interpersonální kontext hodnocení - „Jen ten, kdo má rád“ (Matějček, Z. 2012) - utváření sebehodnocení Dopad hodnocení na hodnoceného - riziko x protekce Trest x přirozený důsledek • Souvislost s proviněním • Vzájemný vztah zúčastněných osob • Mechanismus účinku • Zaměření negativních emocí • Trvání účinku • Osvojení žádoucích norem chování • Závislost na autoritě SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS Zpětná vazba - popisný jazyk - zaměřeno na chování - informace o průběhu i důsledku Šikana • násilně ponižující chování jednotlivce nebo skupiny vůči slabšímu jedinci, který nemůže ze situace uniknout a není schopen se účinně bránit • chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků • cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků Stadia šikany Kolář, 2011 1. Zrod ostrakismu - mírné, převážně psychické formy násilí; okrajový člen skupiny se necítí dobře –neoblíbený, neuznávaný 2. Fyzická agrese a přitvrzování manipulace - v zátěžových situacích, kdy ve skupině stoupá napětí ostrakizovaní žáci jako hromosvod; spolužáci si odreagovávají nepříjemné pocity; manipulace přitvrzuje - první náznaky fyzické agrese 3. Vytvoření jádra - klíčový moment - vytváří se skupina agresorů = „úderné jádro“; spolupráce a systematičnost, nikoliv pouze náhodně, šikana nejvhodnější oběti 4. Většina přijímá normy - normy agresorů přijaty většinou třídy, neformální tlak ke konformitě - málokdo se dokáže postavit, i mírní a ukáznění žáci se chovají krutě SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS 5. Totalita neboli dokonalá šikana - násilí jako norma pro všechny žákyšikanování skupinovým programem - jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná Literatura a zdroje  VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008  VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010  VOJTOVÁ V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6  VOJTOVÁ V. Úvod do etopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9  BENDL S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436- 0  KOLÁŘ,M. Skrytý svět šikanování. Praha: Portál, 1997.  KOLÁŘ,M. Vnitřní stádia šikanování. Znalost přeměny zdravé skupiny v nemocnou jako metodický předpoklad prevence. Mládež a společnost, 1996, č. 2, s. 3-15.  KOLÁŘ,M. Fenomén šikanování u dětí a mládeže. Metodický materiál PPPM UZ s.p. IPS, č.8, 1990. www.minimalizacesikany.cz