SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ V ADOLESCENCI Co je to SPU? lSpecifické poruchy učení: lSpecifické vývojové poruchy učení bývají definovány jako neschopnost naučit se číst, psát a počítat pomocí běžných výukových metod za průměrné inteligence a přiměřené sociokulturní příležitosti. lIntelektové schopnosti žáka/dospělého jsou ovšem průměrné až nadprůměrné Funkční oblasti a jejich narušení lU osob s SPU bývají narušeny specifické funkční oblasti potřebné pro osvojení dovedností psaní a čtení. -Funkce percepční – narušení smyslové -Funkce kognitivní – narušení pozornosti, paměti, myšlení, řeči,… -Funkce motorické – narušení jemné i hrubé motoriky, očních pohybů, popř. mluvidel -Poruchy motorické koordinace -Poruchy senzomotorických funkcí Příčiny vzniku lGenetické faktory lGen pro dyslexii lChromozomální aberace lDispozice v rodině lPoškození, malformace mozku lTeorie selhání mozkové dominance lOdlišná cereberální aktivita (mozek dyslektika funguje jinak) lHormonální změny lLMD – Lehká mozková dysfunkce Výskyt SPU u dospělé populace a adolescentů -Podle UNESCO je na světě cca 1 miliarda dospělých, kteří neumějí číst -V USA 40-44 milionů dospělých, kteří nedokážou splnit jednoduché úkoly podle písemné instrukce -V ČR – 9% dospělé populace a adolescentů (cca 1 milion lidí) s SPU l Třídění SPU (V. Pokorná, 2010) 1. Typy poruch závislé na poruchách řečových funkcí a)Obtíže na základě fonologického zpracování -Obtíže především ve sluchové analýze a syntéze -Postižení se projeví ve čtení a psaní – při psaní obtíže v používání symbolů -Prognóza závislá na včasné nápravě čtení a psaní lb) Obtíže na základě intermodálního kódování (spojování grafémů a fonémů) -Obtíže v psaní slov, dekódování slov při čtení -Prognóza lepší než u předchozího typu, závisí na včasné nápravě čtení a psaní l lc) Obtíže při vyhledávání slov -Obtíže ve verbálních expresivních dovednostech - Nedostatečné vybavování slov a slovních spojení - - l 2. Typ primárně závislé na poruchách neverbálních funkcí -Již v raném vývoji patrné deficity v : -Taktilní percepci -Vizuální percepci -Deficity zejména v oblastech vztahujících se k obsahu a pragmatické stránce jazyka -Problém nikoliv s pamětí a uchováváním znalostí, ale zdůvodněním daného jevu, použitím dedukce, apod. - 3. Typ závislý primárně na poruchách vlastního výkonu ve všech modalitách -Podobný typu 1c – obtíže se ovšem projevují při psaní slov i při psaní v matematice -Písemný projev setrvává na nízké úrovni, obtíže v soustředění, impulzivita -Verbální pohotovost a přesnost odpovědí nedokonalá Klasifikace dyslexie (M.Bartoňová, 2004) 1.Dyslexie 2.Dysgrafie 3.Dysortografie 4.Dyskalkulie 5.Dyspraxie 6.Dyspinxie 7.Dysmúzie Dyslexie lDoslovný překlad = Obtíže se slovy lPřináší obtíže v chápání čteného, neschopnost naučit se číst běžnými výukovými metodami lPorucha postihuje: porozumění textu, rychlost a správnost čtení, nerovnoměrné čtení, neumí letmé čtení… lGen pro dyslexii Dysgrafie lporucha psaní lpostižená je liniatura, tvar, velikost lnejvětší obtíže má dítě/jedinec s jemnou motorikou lproblémy se zapamatování písemné stopy u písmen = narušená vizuomotorika – vidí co píše, ale neuvažuje jak to píše Dysortografie lporucha pravopisu lkomplexní porucha gramatiky jazyka ldítě si osvojuje pravidla pravopisu, ale není schopno je aplikovat lporuchy a vynechávky, záměny tvarově podobných písmen, neupravený projev, inverze (přesmyčky), zkomoleniny, chyby v měkčení, časté škrtání lporuchy pravopisu přetrvávají celý život Dyskalkulie lSpecifická porucha matematických schopností 1.Praktognostická – narušení manipulace s matematickými předměty a nakreslenými symboly, neschopnost řadit předměty dle velikosti, tvaru.. 2.Verbální – problémy při označování množství, počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů 3.Lexická – neschopnost číst číslice, operační symboly 4.Grafická – neschopnost psát matematické znaky, symboly, číslice 5.Operační – porucha schopnosti provádět matematické operace (sčítat, násobit, dělit, apod.) 6.Ideognostická – narušení chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi l lDyspraxie lSpecifická porucha koordinace pohybů (patrné v obtížích v tělocviku, při oblékání, nepořádek ve školních věcech) lDyspinxie lSpecifické narušení výtvarných dovedností – kresba zůstává trvale na nízké úrovni. Ovlivňuje i psaní, ale v menší míře než dysgrafie. lDysmúzie lPorucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby Poruchy učení v adolescenci (dospělosti) (Shafrir, Shiegelová 1994) lV adolescenci (dospělosti) se SPU posuzují nejčastěji podle nedostatků patrných již ze školní práce. Lze tedy vymezit 3 typy obtíží: lNedostatky ve čtení lObtíže v aritmetice lObtíže v obou oblastech Diagnostika SPU v adolescenci (dospělosti) lŘada autorů (Hills 2000, Lungberg 2002, …) vidí základní problém s SPU v poruchách čtení lDospělí a adolescenti vykazují obtíže v rychlém a přesném rozpoznání slov – nejnápadněji se projevující ve čtení slov nových nebo neobvyklých lČasto spojeno také s nedostatečnou artikulací (specifický logopedický nález) Diagnostické metody lDiagnostické metody určené pro dospělé se v zásadě příliš neliší od testů pro děti (vždy se jedná o kognitivní deficit) – Pokorná, 2010 ltesty inteligence se realizují při podezření na mentální postižení (u dětí - výsledky se poté srovnávají se čtenářským kvocientem, a dalšími získanými výsledky…) ldiagnostické metody u dospělých, adolescentů a dětí liší pouze v obtížnosti, způsobu vyhodnocení a výsledných hodnotách l Diagnostické metody lDiagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých lManuál, součást testové baterie pro zjištění SPU u dospělých a adolescentů lLze jej získat pouze po absolvování specializovaného školení lGross-Glen (1990) – Text s nesmyslnými slovy lTento typ testu je doporučen pro diagnostiku SPU u dospělých lB. Sindelarová (2007) – Deficity dílčích funkcí lPublikace obsahuje mimo reedukační sešity také diagnostické metody Reedukační postupy lMetoda Bridgite Sindelarové (2007) lPublikace Deficity dílčích funkcí lMetodika včetně nápravných cvičení od 8 let lObsahuje také diagnostickou část zaměřující se na auditivní diferenciaci figury a pozadí, auditivní paměť, orientace v prostoru, vizuální oblast, vnímání časového sledu (seriality), apod. lMetodika obsahuje pracovní sešity Reedukační postupy lMetoda G. Fernaldové lPři náprav čtení u adolescentů a dospělých nejefektivnější (V. Pokorná, 2010) lČtení testu probíhá ve třech fázích: lPrvní fáze je příprava – klient si určitou část zadaného textu prohlédne (10-15 řádků) a podtrhne tužkou slova, která se mu zdají náročná lVe druhé fáze klient nahlas přečte podtržená slova lTřetí etapa – vlastní hlasité čtení Reedukační postupy lNácvik gramatiky českého jazyka lProbíhá souvisle s dalšími metodami – postupné objasňování gramatických pravidel lTechnologická podpora lVyužívání PC lRozvoj kognitivních a učebních strategií lSystematické rozvíjení slovní zásoby a porozumění obsahu pojmů lČtení se současným poslechem čteného textu lFrekventovaná slova lF. Synek – Knížky pro dyslektiky, v nichž se určitá slova často opakují = nácvik daných slov zrychluje čtení textu = motivační prvek Přehled obtíží adolescenta a dospělého s SPU lObtíže ve výuce cizího jazyka lObtíže s krátkodobou pamětí lSnížená schopnost pracovat s pořadím činností (nezbytná pro nácvik psaní, čtení,…) lOmezení organizačních schopností lČasté narušení koordinace oko – ruka lSnížené sebehodnocení, … l Použitá literatura lPOKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2 lPOKORNÁ V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7176-570-9 lBARTOŇOVÁ M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 978-80-210-5299-4 lBARTOŇOVÁ M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5