C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Vývojová psychologie Kristýna Balátová C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Období dospívání (pubescence, neboli puberta a adolescence) OBiologické- první známky pohlavního zrání (objevení prvních sekundárních pohlavním znaků) - dovršení plné pohlavní zralosti OPsychické- pudové tendence, emoční labilita, nástup vyspělého (formálně abstraktního) myšlení OJedinci velice kritičtí vůči sobě i ostatním OSekulární akcelerace - urychlování růstu a vývoje v průběhu staletí + mentální zrání (vzestup IQ průměrně o 10 bodů během 30 let) ; zkracování období dětství a oddálení nástupu plné dospělosti O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png O Oobdobí pubescence – 11 – 15 let Ofáze prepuberty (první pubertální fáze) první známky pohlavního dospívání- menstruace u dívek a 1. poluce u chlapců (Dívky: 11 – 13 let, CHlapci o 1- 2 roky později) Ofáze vlastní puberty (druhá pubertální fáze) po dokončení prepuberty- dosažení reprodukční schopnosti (Dívky: 1-2 roky po 1. menstruaci) Obecně 13 –15 let Oobdobí adolescence –15 –20 (resp.22) let- Plná reprodukční zralost a dokončeny tělesný růst (erotické vztahy + změny v sebepojetí) O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OE.H. Erickson- období psychosociálního moratoria (=čas a ochrana k postupnému zvládnutí všech společenských úkolů) Opřechod k samostatnosti, odpovědnosti, nezávislosti, tvorba společensky významných produktů a hodnot, samostudium, sebevýchova, větší respekt vůči vlastní, stále propracovanější struktuře vnitřních subjektivních kritérií C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png O PUBERTA – disharmonie fyzická i psychická + zvýšení sociálních nároků- nevyváženost reakcí i výkonů O ADOLESCENCE - vrcholné dospívání- optimální poměr socializace a individualizace osobnosti OCharakteristiky dospívání: -emoční labilita, časté a nápadné změny nálad, impulsivita jednání, nestálost a nepředvídatelnost reakcí a postojů O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png O období tzv.„ bouří a krizí“, vulkanismus- zvýšená unavitelnost, obtíže při koncentraci, drobné neurovegetativními poruchy … OEdukace- obtíže při koncentraci pozornosti, spojené s emoční nestálostí- ztížení učení a výkyvy ve školním prospěchu Odospívající- nejistota a pochyby o postavení ve společnosti C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OFreud - psychoanalytické teorie – role biologických faktorů (genitální fáze) O Orychlý rozvoj motorických dovedností (síla, hbitost, jemná pohybová koordinace a rovnováha), percepčních (vizuální vnímání – abstraktní myšlení, snižuje se eidetická schopnost) a ostatních (řeč, schopnost „učit se“) schopností, které jedince vedou k hlubším zájmům (o sport, film, hudbu…) O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Ou pubescentů- povrchní a nepřesné pozorování, zjednodušené a ukvapené závěry a netrpělivost při shromažďování faktů OX Ou adolescentů- schopnost abstrakce i bohatší zkušenosti- orientovat se na podstatné O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png O nové uplatnění názornosti- stabilizace individuálního kognitivního stylu O O Pozornost : pubescenti- se zpravidla zhoršuje x adolescenti- schopni vést svoji pozornost objektivní významností O Paměť : pubescenti- návrat k překonané mechanické paměti; C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OAdolescenti- využívají dosaženou úroveň myšlení, logiky na základě vlastního porozumění- aktivně přiřazují nové informace, vytvářejí kognitivní mapy… OX OPubescenti- převládá myšlení konvergentní, (adolescenti- převaha divergentního) C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Kognitivní vývoj ------------------------- Opracovat s pojmy, vzdálenými smyslové zkušenosti; obecnější a abstraktnější; tvoření pojmů nezávislé na názorných předlohách, rovina symbolického uvažování- abstraktní pojmy jako spravedlnost, pravda, právo atd. Ořešení problému- ne jediné řešení, alternativy + systematické hodnocení O O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Ovytváření domněnek- nemusí jít o reálnou skutečnost- pouze možné (popř. fantastické) + srovnání skutečného s pouze myšleným Oaplikace logických operací nezávisle na obsahu soudů- pochopení algebry či fyzikálních zákonitostí Omyšlení o myšlení- soudy o soudech= metakognice O O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OPiaget - stadium formálních operací - konkrétní operace samy jako objekt dalších operací Onový způsob morálního hodnocení- soudy, které berou ohled na druhého- uplatnění principu vzájemnosti (reciprocity) a principu spravedlnosti. Ov pubertě nahradí centrifugální tendence (orientace na vnější svět) tendenci centripetální (orientace na sebe). C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Emoční vývoj a socializace OEmotivní funkce- sebepozorování, egocentrizmus, nestabilní obraz Já a sebehodnocení, ostýchavosti OPocit- špatné mínění vrstevníků- depresivní stavy (děvčata silněji)- labilita nálad, negativistické projevy x postupné vyhraňování a stabilizace cílů i hodnot- vyšší integrovanost, ovládání se OPubescenti- extrémní stanoviska v protikladných kategoriích s nepřiměřenými nároky; ODospívající- citliví na neshody mezi slovy a činy C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OHavighurst- vývojové úkoly v dospívání: uvolnění přílišné závislosti na rodičích x diferencovanější a významnější vztahy s vrstevníky obojího pohlaví Oemancipace od rodiny - čím hlubší a jistější vztahy dítěte s rodiči- snáze proces emancipace pro osobní zrání Opřemístění citových vztahů- přehánění rozdílů v názorech a hodnotách rodičů a nových osob (vrstevníci)- revolta, kritika rodičů, stud za projevy jejich lásky, odmítání kontroly- Potíže: nepodaří se uvolnit z přílišné závislosti; různé reakce (denní snění, láska obrácena v nenávist, regrese k infantilní závislosti, uzavření vůči vrstevníkům apod.- závisí od typu osobnosti; O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png O Stádia rozšiřování vztahů : OSkupinová izosexuální fáze – období puberty – skupiny složené z jedinců stejného pohlaví x jedinci opačného pohlaví aktivně odmítáni OIndividuální izosexuální fáze – intimní párové přátelství, styk ve skupině neuspokojuje- výměna vlastních pocitů a osobní zkušenosti, svěřování se a sdílení nejsoukromějších pocitů druhého (přítele) O O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OPřechodná etapa – zájem o druhé pohlaví (tápavý, bázlivý) –Chlapci i dívky ve skupině- zájem jen „na dálku“ (flirtování, vtipkování) OHeterosexuální fáze polygamní – přelom pubescence a adolescence- skutečné vztahy mezi chlapci a dívkami- zvědavost a přání o vlastní ceně a přitažlivosti OEtapa zamilovanosti – (konec adolescence, práh dospělosti)- vztah- hluboká vázanost, porozumění a oddanost, založená na shodných či doplňujících se rysech O O O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Sexualita v období dospívání O„Dospělost bez dospívání“- sexuální život bez žádoucího emočního stabilního pouta- povrchně do světa dospělých OSexualita v primitivní formě již dříve než v období dospívání OV tomto období- tyto erotické aktivity: OAutoerotické praktiky (nejen mezi chlapci) O O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OPrvní zkušenost s heterosexuálními styky- 14. – 16. rok: (polibek – francouzský polibek –dotýkání se ňader přes oděv – petting /nejprve s aktivitou chlapce, poté i dívky/– koitus)- časový úsek různě dlouhý OWeiss, Zvěřina (1994)–průměrný věk 1.koitu je u dívek 17, 35 a u chlapců 17,18 let O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OČasnější zahájení sexuál. života spojeno s kouřením cigaret (marihuany) a abusem alkoholu OMotivace pro první sex: - u chlapců zvědavost, u dívek zvědavost + emoční vazba Otrend- klesá věk prvního pohlavního styku a současně se srovnává doba 1. koitu u obou pohlaví- důsledek překonávání stereotypů OPředmanželské sexuální zkušenosti univerzální- Sex až po svatbě naprosto výjimečně O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Vůle a motivace OPubescenti- plnohodnotné volní úsilí, ne vždy potřebná odpovědnost O Dívky adaptivnější- méně vyhraněné zájmy x chlapci specifičtěji- technické, sportovní a jiné oblasti OVznik a stabilizace osobité struktury dílčích cílů, ovlivněné i aspiracemi OChování adolescentů- větší jistota- vzrůstá váha a prestiž odborného vzdělávání a profesionální přípravy. OVznik hierarchie životních hodnot C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png ORodina- formující sociální prostředí: dospívání - nová kvalita vztahů, potřeba povzbuzení, citového zázemí i soukromí OVrstevníci- nezastupitelný faktor vývoje: relativní nezralost při hodnocení druhých (povrchní hlediska), preference interakčních vlastností x skutečné schopnosti, znalosti či charakter; postupně větší empatie, diferencovanost a adekvátnost při hodnocení druhých C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Volba povolání ODospívání- příprava na povolání x volba povolání- puberta- zájmová šíře, nevyhraněnost, kolísání a oddechový ráz zájmových aktivit, osobní motivace, nerealistické představy OChlapci- zralejší přístup x dívky orientovány na mezilidské vztahy- ne uvědomělá odpovědnost Opropojení hlediska jedince (uspokojení z povolání) a hlediska společnosti (dobrý pracovník) C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OJaide (1961) 3 typy volby povolání: OTyp A – na základě přání a rozhodnutí rodičů či vnějších okolností bez zřetele na vlastní zájmy a sklony. OTyp B –Jedinec má určitá přání, ale nejsou cílena na u konkrétní povolání. Rozhodnutí vzniká pod vlivem tlaku okolí. OTyp C –podle osobního plánu založeného na osobních cílech, často předem promýšlených. O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png ONejvíce se v populaci vyskytuje typ B (asi 50%). OČasto- nejasné, falešné představy a nedostatek informací o budoucím povolání; nutné ve shodě se schopnostmi, dovednostmi a dalšími osobnostními předpoklady Onejistota z výběru profesní orientace- nespokojenost z výběru- ze škol odcházejí (souvisí sebepojetí) C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Vývoj sebepojetí OJáství = struktura a organizace složek Já; komplexní útvar, zahrnující aspekt 1) poznávací, 2) emocionální i 3) snahový. Funkce všech složek Já vykazují v průběhu dospívání těsnou souvislost a dynamickou zpětnou vazbu sloužící vzájemné vyváženosti a harmonizaci. Ovývojový úkol (Havighurst) - dosažení jasného a stabilního pocitu vlastní identity. (Kým jsem? Jaký jsem? Kam patřím? Kam směřuji? Jaké hodnoty jsou v mém životě nejvýznamnější?) Osouvisí s vývojem sebepojetí: hledání identity- aktivní proces (sebepoznávání, sebeutváření); sebehodnocení na počátku dospívání prudce klesá a teprve kolem 15/16 roku začíná pozvolna narůstat (dle druhých soudí sebe). Experiment: různé postoje, výrazy obličeje, změna rukopisu, snaha být sám sebou, blížit se svému ideálu a směrovat zvoleným směrem… hodnocení vlastního vzhledu (pečlivě se stará); C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Ojedinci s nízkým sebehodnocením- silné negativní hodnocení (často těla)- poruchy příjmu potravy OMorálka- postkonvenční úroveň: absolutní- normy pro všechny, nekompromisně za všech okolností ONalézt identitu= odlišit se od druhých- spojeno se snahou o větší samostatnost, nezávislost na rodičích a společenské uplatnění C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Specifické problémy v období dospívání ORozpor mezi fyzickou a sociální zralostí – Sekulární akcelerace vliv na posun dolní hranice dospívání; Složitost společenských požadavků a nároky na profesionální vzdělání- oddálení sociální zralosti. Př. Výrazné v oblasti sexu- jedinec se cítí být zralý a touží po něm, ale ze společenských důvodů jej musí odkládat. ORozpor mezi rolí a statusem – Sociální status je souborem práv a povinností, jež určují postavení jedince ve společenské hierarchii. Sociální role= chování pro určitou pozici ve společnosti. (dříve status = role) x dnes rozpory- očekávání vyspělého a odpovědného chování dospělého (role), avšak práva a povinnosti neodpovídají (status) O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png ORozpor mezi hodnotami mladé a starší generace – technické, vědecké a společenské změny- rozpory v názorech, hodnotách a postojích- tzn. starší generace lpí na svých hodnotách a mladá si hledá nové ORozpor mezi hodnotami rodiny a vnější společnosti - rozpor mezi charakterem citových vztahů v rodině během celého vývoje- v dospívání kritický; Dospívající nevázán na normy a postoje rodičů- Kritizuje, revoltuje, ale je na nich závislý. Stále potřebuje výchovný přístup (= taktní vedení, prostor pro rozhodování, trpělivost a tolerance), příležitosti ke skutečné intimitě, podporování pozitivní aktivity, uznání silných stránek a hodnot pro druhé, podporování emancipační snahy O