KVV DID 2 Didaktika II – Intermediální výukové modely Obsahem semináře je zkoumání intermediality v umění a ve výtvarné pedagogice s cílem na závěr zkoncipovat originální intermediální projekt pro určitou cílovou skupinu (cílová skupina je vymezena věkem a institucí, ve které se projekt bude realizovat). Není podmínkou projekt realizovat, pouze se doporučuje určitou část projektu provést s kolegy přímo v semináři. Intermediálním projevem se rozumí vyjádření na pomezí různých výtvarných médií – jak klasických (kresba, malba, modelování, prostorové vytváření, fotografie, film) tak i nových médií (počítač, digitální fotografie, video, internet), ale také mohou být zapojeny mimovýtvarné projevy – hudba, drama, literatura, výrazový tanec. Inspirací pro koncepci projektu může být rozsáhlá kapitola akčního umění vznikajícího ve světě již od padesátých let, ale i starší projevy intermediality v umění vznikající už od jeho samých počátků (rituály, Gesamtkunstwerk, modernistická avantgardní hnutí). V případě užití nových médií v projektu se předpokládá orientace v současném umění, které často využívá digitální technologie. Projekt by měl směřovat do oblasti volného umění (užité umění se nabízí pouze jako alternativní oblast). Osnova – doporučená rámcová témata 1. Meziprostory (architektonické, přírodní, myšlenkové, vztahové, procesy a jevy odehrávající se v těchto prostorách, dílo jako instalace materiálová nebo zvuková) 2. Autobiografické vazby (rodinné kořeny, předkové, rodná místa, sebereflexe, autobiografické předměty, oblečení, záznamy, fotografie, audio a videonahrávky) 3. Časoprostory (práce s různými časovými rovinami, vnímání času a jeho prožívání, vědomí prošlých časových rovin, paměť – záznamy, deníky, časové roviny mimo jeden lidský život) 4. „Reálné“ a „virtuální“ (práce s novými médii, jejich vliv na psychiku člověka) 5. Intermediální projekt pro klienty s mentální retardací (klasická média – kresba, malba, modelování, prostorové vyjádření), tanec, hudba, nová média – digitální technologie pouze alternativně Požadavky k zápočtu Student odevzdá návrh intermediálního projektu na CD s graficky upravenou obálkou. Návrh je možno vypracovat v Power-pointu nebo v jiném náročnějším grafickém programu (Flash atd.). Návrh bude obsahovat nejméně čtyři normostrany textové části a 30 ilustrativních fotografií. Hodnotí se originalita námětu, přiměřenost navrhovaných úkolů cílové skupině, propojení jednotlivých médií při koncepci úkolů, návaznost na současné umění. Literatura Morganová, P.: Akční umění. Votobia. Olomouc 1999 Babyrádová, H.: Rituál, umění a výchova. Vydavatelství Masarykovy univerzity. Brno 2002 Babyrádová, H.: Výtvarná dílna. Triton a Vydavatelství Masarykovy univerzity. Brno 2006 Časopis Ticho. Současník hudby. Skleněná louka. Brno 1997-98, časopis His Voice