ZTVV – seminář Výtvarné umění a umělecko-pedagogický projekt (umění – tradice – současnost) Jedinečnost uměleckého díla je totožná s jeho zasazením v tradici. Sama tato tradice je ovšem něco naprosto živoucího, zcela mimořádně proměnlivého. Například antická socha Venuše se pro Řeky, kteří z ní udělali kultovní objekt, nacházela v jiné tradici než pro středověké křesťanské otce, kteří v ní spatřovali zhoubnou modlu. Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti Navrhněte projekt, který respektuje současnost, ale zároveň je zakotven v tradici. Pravěké umění sloužící magii zachycovalo jisté záznamy, jež sloužily praxi, ať už se týkaly magických procedur nebo návodů k těmto procedurám, popřípadě byly předmětem kontemplativního rozjímání, jemuž se připisovaly magické účinky. Předmětem takových záznamů byl člověk a jeho okolí, přičemž znázorňovány byly v souladu s požadavky společnosti, jejíž technika tak dočista splynula s rituálem. Tato společnost představuje protipól dnešní, jejíž technika je nanejvýš emancipovaná. Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti Navrhněte projekt, který bude rekonstruovat archaický význam rituálu. Některé úkoly zaměřte tak, aby kontrastovaly s dnešní technokratickou společností. Tajemství „arkánum se v první řadě nachází v člověku: je to jeho vlastní bytostné Já, o kterém člověk zprvu neví, ale poznává je zkušeností s vnějším světem. C.G.Jung Navrhněte projekt, v němž budou řešeny úkoly nasměrované s sebepoznání.