Tento text slouží pouze jako osnova. Není dostačující ke zkoušce. PS LOGOPEDIE – OSNOVA Seminář ke speciální pedagogice – jaro 2014, Mgr. Petra Segeťová Logopedie věda zkoumající narušenou komunikační schopnost (NKS) z hlediska: - jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. - předmětem zájmu je narušená komunikační schopnost u osob všech věkových kategorií - zabývá se výchovou, vzděláváním a komplexní péčí o osoby s narušenou komunikační schopností a na prevenci jejího vzniku Logoped x logoepdický asistent x klinický logoped LOGOPED - magisterské vzdělání, Základní kompetence logopeda/logopedky:  logopedická prevence  diagnostikování , terapie  poradenská činnost  posudková činnost  výzkumná činnost LOGOPEDICKÝ ASISTENT bakalářské vzdělání, pracuje pod dohledem a dle pokynů logopeda Základní kompetence:  podílí se na prevenci  realizace dechových, fonačních, přípravných artikulačních cvičení,  podílí se na korekci odchylek artikulace na základě diagnostiky a doporučení logopeda, KLINICKÝ LOGOPED  působí v rezortu zdravotnictví,  předatestační příprava, atestace, Tento text slouží pouze jako osnova. Není dostačující ke zkoušce. PS  licenční osvědčení k provozování soukromé praxe. NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST komunikační schopnost jednotlivce je narušena tehdy, když některá rovina (nebo několik rovin současně) jeho jazykových projevů působí interferenčně vzhledem k jeho komunikačnímu záměru; Klasifikace NKS – Viktor Lechta (1990, 2003)  vývojová nemluvnost – vývojová dysfázie,  získaná orgánová nemluvnost – afázie,  získaná psychogenní nemluvnost – mutismus,  narušení zvuku řeči – rhinolalie, palatolalie,  narušení fluence řeči – balbuties (KOKTAVOST), tumultus sermonis (BREBTAVOST),  narušení článkování řeči – dyslalie, dysartrie,  narušení grafické stránky řeči,  symptomatické poruchy řeči – (přidružené k jinému primárnímu typu postižení)  poruchy hlasu,  kombinované vady a poruchy řeči. Logopedická intervence a vzdělávání MŠMT  logopedické třídy při běžných MŠ  mateřské školy logopedické  logopedické třídy při běžných ZŠ  základní školy logopedické  speciální třídy při ZŠ pro žáky s poruchami učení  mateřské školy pro sluchově postižené  základní školy pro sluchově postižené Tento text slouží pouze jako osnova. Není dostačující ke zkoušce. PS  základní školy praktické  základní školy speciální  speciálně-pedagogická centra  pedagogicko-psychologické poradny MZ  logopedické poradny (ambulance) při poliklinikách  logopedická pracoviště při lůžkových odděleních (foniatrie, neurologie, RHB, psychiatrie, geriatrie)  privátní logopedické poradny (ambulance)  rehabilitační stacionáře  denní stacionáře při zdravotnických zařízeních (pro děti i dospělé jedince)  léčebny dlouhodobě nemocných (LDN)  lázeňská zařízení MPSV - zařízení sociálních služeb  AAK  Augmentativní komunikační systémy – podporují již existující komunikační schopnosti, které jsou však nedostatečné  Alternativní komunikační systémy – náhrada mluvené řeči, v případě sluchově postižených – náhrada znakové řeči Facilitovaná komunikace  založena na mechanické podpoře ruky postiženého – facilitátor - přidržuje ruku, zápěstí nebo paši postižené osoby, nastavuje protitlak proti ruce postiženého, zajistí zpětnou vazbu a zároveň ji stimuluje, když postižený vyťukává zprávu na psacím stroji, PC, tabulce s abecedou Tento text slouží pouze jako osnova. Není dostačující ke zkoušce. PS Makaton  jazykový program, který poskytuje základní prostředky komunikace, podněcuje rozvoj mluvené řeči i porozumění pojmům  manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly (doplněny i obrázkovými symboly)  základ – 350 znaků Piktogram  zjednodušená zobrazení skutečnosti – srozumitelné všem  jednoduché řazení – možno skládat věty nebo např. program dne Bliss  místo slov jednoduché obrázky  slouží i jedincům s omezenými pohybovými funkcemi rukou – možné ukazovat očima, namířením světelného bodu  základní slovník – asi 100 symbolů, jejich kombinací se vytvářejí další významy  je možné zpracovat a upravit k počítačovému užití Sociální čtení  u mentálně postižených dětí i dětí s více vadami  poznávání, interpretace a přiměřené reagování na zraková znamení a symboly, piktogramy, slova a skupiny slov, které se vyskytují v nejbližším okolí, aniž by byly využívány čtecí dovednosti  nácvik soc. čtení:  soubor obrázků a textů  slova ve vztahu k piktogramům  skupiny slov ve vztahu k piktogramům Tento text slouží pouze jako osnova. Není dostačující ke zkoušce. PS ODKAZY, LITERATURA  http://www.youtube.com/watch?v=Pv-5NdEsy-I  http://www.videacesky.cz/navody-dokumenty-pokusy/koktavost-nebo-li-balbutismus  http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10315080042-tep- 24/213411058130009/obsah/259113-logopedie/  KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.  PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.  ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978- 80-7367-340-6.