Seminář spec.ped. Mgr.Petra Segeťová SPU Dyslexie • specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami; postihuje rychlost a správnost čtení, techniku čtení, porozumění čtenému textu objevují se obtíže • záměny tvarově podobných písmen (b-d, s-z, t-j) • záměny akusticky podobných hlásek, obtíže ve sluchové diferenciaci a diskriminaci hlásek (a-e-o, p-b) • neschopnost akustické a optické analýzy a syntézy slov • obtížné skládání hlásek a písmen do slabik, pomalé slabikování • přidávání nebo vynechávání písmene/ slabiky/ slova, • přehazování pořadí slabik, slov ve větě • přetrvávání tzv. dvojího čtení • domýšlení textu, odhadování slov, odříkávání textu zpaměti • poruchy čtení s porozuměním – neznalost obsahu textu ani bezprostředně po přečtení, také tzv. mechanické čtení • pravolevé čtení, vracení se na začátek slova/ řádku • vynechávání řádků Dysgrafie • specifická porucha psaní, která postihuje grafickou stránku písemného projevu, tedy čitelnost a úpravu; je vázána na estetickou úroveň psaní Dysortografie • specifická porucha pravopisu, která je velmi úzce a často spojena s dyslexií; vystupují zde do popředí specifické poruchy řeči a nedostatky ve sluchovém vnímání Dyskalkulie • je porucha matematických schopností, která postihuje manipulaci s čísly, číselné operace, matematické představy, geometrii Dyspinxie • specifická porucha kreslení; kresebný projev dítěte je nápadně primitivní, charakteristická je neschopnost spodobnit danou představu nebo tvar způsobem adekvátním k věku dítěte Dysmúzie • specifická porucha hudebnosti - schopnosti vnímání a reprodukce hudby, osvojování hudebních dovedností • dítě s dysmuzií má potíže také při vnímání a reprodukci rytmu Dyspraxie • specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony; je nazývána též syndrom nešikovného dítěte Reedukace dyslexie • Metoda obtahování • Metoda Fernaldové • Metoda postřehování • Čtení se záložkou (okénkem) • Čtení v duetu • Metoda vyhledávání chyb • Metoda dublového čtení • Nácvik dlouhých a krátkých samohlásek • Metoda globálního čtení Reedukace dysortografie Rozlišování měkkých slabik di, ti, ni, dy, ty, ny • mačkadlo (destička na které jsou zvýrazněné tvrdé a měkké slabiky), tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny, a měkké kostky s di, ti, ni • nejprve procvičujeme poslech, pouze jednu skupinu, poté obě, po zvládnutí přistupujeme i k psaní slov, diktát slov s barevným zápisem Rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek • zpočátku učíme vyslovovat dlouhé samohlásky ve slově s prodloužením • pak vybíráme slova, která kvalitou samohlásky mění význam může – muže • dítě se učí vyslovená slova zapisovat, kvalitu samohlásky zvýrazní barevně • zdůrazňujeme dítěti i rytmus slova, využíváme zaznamenávání, zábava -.. • pomocí značek tvoří slova • práce s bzučákem krátké diktáty BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU PdF. 2004 BARTOŇOVÁ, M., Reedukace specifických poruch učen II. Brno: MU.2005. s. 152. ISBN 80-210-3822. SERFOINTEN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha. Portál 1999. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál 2003 ISBN 80-7178-800-7 MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001 ISBN 80-7311000-8 SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000 ISBN 80-7169-773-7 MUNDEN, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 2002 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál Praha 2001 ISBN 80-7178-544-X ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha UK 1992 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 199 SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998 ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129