Seminář ke sepciální pedagogice Somatopedie- osnova Mgr. Petra Segeťová, SOMATOPEDIE Pohybové vady – dle místa vzniku: - obrny, malformace, amputace, deformace - dle doby vzniku: - získáné a vrozené Mozková obrna - rané poškození mozku vzniklé před porodem, za porodu nebo krátce po něm, projevující se převážně v poruchách hybnosti etiologie prenatální faktory – anoxie, infekce v časném těhotenství, nezralost plodu perinatální příčiny – protrahovaný porod, užití množství analgetik, anestetik postnatální příčiny – úrazy hlavy, infekce CNS, bronchopneumonie, enteritidy, dyspeptické stavy novorozenecká žloutenky při RH inkompatibilitě Formy DMO - Lesný 1989 • spastické • nespastické • lehké mozkové dysfunkce Klasické dělení MO: • hypertonická forma • hypotonická forma • mozečková forma • atetoidní forma Dělení spastických forem Hemiparetická · spastická obrna horní i dolní končetiny jedné poloviny těla s převážným postižením horní končetiny (ohnuta v lokti) dolní napjatá, zkroucená, (našlapuje na špičky) kognitivní kapacita lehce subnormální · levá polovina - nižší IQ; pravá polovina - normální IQ Diparetická · postiženy jsou zejména abduktory stehen nohy ve vnitřní rotaci, nůžkovitá chůze (kolena o sebe třou) a po špičkách · dobrá prognóza kognitivního vývoje Kvadruparetická · obrna všech čtyř končetin s převážným postižením dolních končetin (pokud vznikla zdvojením formy diparetické, nebo horních končetin (pokud vznikla jako zdvojená forma hemiparetická nejméně příznivá prognóza kognitivního vývoje Dělení nespastických forem: hypotonická – snížené svalové napětí (vyskytuje se v koj. věku později se mění na spastickou nebo dyskinetickou (kolem 3. roku) dyskinetická – nepotlačitelné mimovolní pohyby při pokusu o volní pohyb mozečková – snížení svalového napětí a poruchy pohybové koordinace. Relativně vzácná forma, vedoucí k velmi těžkému pohyb. postižení, prakticky vždy přítomno velmi těžké postižení intelektu. MO jako kombinované postižení mozková obrna bývá provázena i dalšími poruchami a vadami poruchy hybnosti poruchy motoriky pohybové i mluvní - spasticita – trvalé napětí svalstva centrálního původu - hypotonie – snížený svalový tonus - dyskineze – nepotlačitelné mimovolní pohyby - syndrom hypokinetický nedostatek mimiky, mimické svaly jsou bez pohybu - syndrom atetotický – vlnité hadovité až červovité pohyby, které vznikají při každém malém podnětu - syndrom choreatický – prudké, trhavé neuspořádané pohyby malého rozsahu ale značné intenzity - syndrom balistický – rychlé pohyby často celých končetin - syndrom myoklonický – drobné trhavé záškuby svalstva RANÁ PÉČE A VZDĚLÁVÁNÍ Raná péče – velký význam terénní práce, podpora rodiny a vývoje SPC !!! - rozvoj jemné motoriky, vnímání, rozumových schopností, koncentrace pozornosti , dorozumívací schopnosti ,… MŠ - velký význam pro rozvoj poznávacích procesů a socializace - mohou navštěvovat běžnou MŠ (učitelky - nutná znalost problematiky v oboru) spec. třídu v MŠ (spec. pedagog) spec. MŠ dětský rehab. Stacionář Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních Speciální mateřská škola - při nemocnici (podobně v dětské léčebně, ozdravovně) - zajišťuje výchovu dětí zpravidla OD 2- 3 let DO 6 – 7 let cíl: překonat kritickou dobu, kterou dítě prožívá během hospitalizace - zlepšit jeho psychický stav, který úzce souvisí s jeho uzdravením - udržet jeho vývojovou úroveň - vrátit ho rodičům spokojené a plné pohody Základní škola Ve speciální ZŠ při nemocnici (podobně v dětské léčebně, ozdravovně) se vyučuje podle učebních plánů a osnov ZŠ, redukovaných a upravených na základě zdravotního stavu žáků, dále podle časového rozsahu povoleného jednotlivým žákům lékařem a podle časové náročnosti léčebného režimu. V případě potřeby se vyučuje podle učebního plánu a osnov ZŠ praktické a ZŠ speciální. Rozvrh a učební plán: - vyučuje se podle rozvrhu každý den jeden z hlavních předmětů: o český jazyk, matematika, cizí jazyk - a k němu se přiřazuje jeden z vedlejších předmětů: o na 1. stupni – prvouka, přírodověda, vlastivěda o na 2. stupni – přírodopis, fyzika, chemie, zeměpis, dějepis - délku vyučování (= počet vyučovacích hodin u jednotlivých žáků) stanoví ošetřující lékař - děje se tak s ohledem na zdravotní stav a povahu nemoci žáka viz například ZŠ a MŠ při nemocnici Chrudim [online][cit 2013-11-30] Dostupné na: http://www.nemcr.cz/zs-a-ms-pri-nemocnici.htm Škola při nemocnici [online ] Dostupné na: http://www.ahojskola.cz/ Předprofesní a profesní příprava Situace se posledních letech pozitivně mění, stále však není dostačující. Národní plán vyrovnání příležitostí pro občany se ZP: ð legislativně zakotvit povinnost přizpůsobit formu přijímacích a závěrečných zkoušek podle druhu zdravotního postižení uchazeče ð podporovat středoškolské programy zahrnující co nejvíce poznatků bezprostředně využitelných v praktickém životě a ve volném trhu práce ð rozšířit počet možností pro celoživotní vzdělávání ZP ð převést procento zaměstnávaných občanů se ZPS přímo do novely zákon o zaměstnání ð pokračovat v kompenzacích platby soc. pojištění a další podpoře zaměstnavatelů zaměstnávajících převážně ZP působících v běžném konkurenčním prostředí ð legislativně upravit Institut podporovaného zaměstnávání ð zvýšit dotace na provoz chráněných dílen