JAK SE DĚLÁ VÝSTAVA Co je galerie už víš, dokonce si svou vlastní zakládáš, a také jste se třídou jistě už v některé byli. Galerií - budov, ve kterých jsou shromážděna a vystavována umělecká díla, je v naší zemi mnoho. Mít vlastní, regionální galerii je věcí cti každého většího města. Proto jistě víš, která galerie je v ČR nejznámější a největší a která je nejblíže od místa, kde bydlíš. Umělecká díla jsou shromažďována přehledně a tematicky a obdobně jsou uspořádány i krátkodobější výstavy. Galerie mají proto předem určený program na celý rok tak, aby návštěvníky zaujal obsahem, formou a v neposlední řadě možností poznat tvorbu konkrétních výtvarných umělců. Zahájení výstavy -vernisáž - je slavnostní chvíle, na kterou jsou zváni hosté a která je spojena nejenom s představením autora, ale také s kratším koncertem či recitací. Na výstavu jsme se připravovali celý rok. Máš svoji kartotéku plnou reprodukcí a vlastních obrázků. Musíš se nejprve rozhodnout, jak výstavu tematicky uspořádáš, protože nelze vystavovat vše, co máme nebo co nás napadne. Domluv se i se spolužáky, aby výstava byla ve vybraném tématu bohatší. Téma výstavy vybírej podle jednoho z hledisek: např. Člověka jeho činnosti, Portrét, Věci, Příroda apod..., anebo zvol uspořádání podle jedné z výtvarných technik: kresba, malba, grafika, prostorové práce, kombinované techniky. Některé obrazy se upravují do pasparty. Stačí, když použiješ čistý bílý papír, na který obrázky horním okrajem přilepíš. Na vybrané místo (po domluvě s vyučujícím) obrazy umístíte. I v rozvěšování obrazů musí být dodržován řád (kompozice). Chaotické uspořádání (nejenom na výstavě, ale i doma) rozptyluje pozornost a vyvolává neklid. Proto se snažte komponovat obrazy podle myšlených linií - os tak, jak ukazují ilustrace vedle. Malé obrázky dávejte do výše očí! Než pozveme návštěvníky na vernisáž, určíme: a) scénář výstavy (co budeme vystavovat a v jakém pořadí), b) vybereme exponáty (obrazy, sochy), c) upravíme (adjustujeme) exponáty (pasparty, rámy), d) umístíme je na stěnu nebo do prostoru s ohledem na vhodnou skladbu (kompozici). Nesmíme: a) vystavit vše, co máme po ruce a co nás napadne, b) vystavit ušpiněné, neupravené exponáty, c) připevňovat exponáty pomocí připínáčků a velkých hřebíků, d) zaplnit všechna volná místa bez ohledu na velikost exponátů a celkovou kompozici. Vernisáž připravujte společně. Je třeba vymyslet obsah pozvánky a určit jednoho z vás, který o výstavě promluví a přivítá návštěvníky. Nezapomeňte na hudební vystoupení, recitaci nebo přečtení podobné hluboké pravdy, jakou vyslovil v roce 1934 malíř Josef Čapek: „Všechny naše city, naše radosti i bolesti...to všechno v sobě nese umění. Náš smích a pláč, dětství i stáří, naše lásky, naše vzpoury i usmíření, naše všednosti i naše svátky, prohry i vítězství, naše hříchy i naše slávy, to všechno je obsahem, slovem, zvukem a tvarem umění. Jak tedy může něco, co od začátku až do konce je naší věcí - věcí jednoho každého z nás a všech lidí - se nás netýkat!... Umění je natolik výrazem člověka a života a - zdůrazňuji - řádu, že opravdu hluboce, až od základu obohacuje, rozšiřuje a dořešuje náš život." (Co má člověk z umění, úryvek z delšího textu z roku 1934) 86 CO JSME SE NAUČILI abstraktní umění - (jiné názvy: bezpředmětné, nefigurativní, nezobrazující); umění, které nezobrazuje postavy ani předměty, ale pouze výtvarné prvky: linie, plochy a barvy barvy teplé - připomínají oheň, zářivé slunce, zemi (žlutá, oranžová, červená, hnědá); studené - připomínají vodu, sníh, led (modrá, zelená a jejich odstíny) barvy doplňkové leží na barevném kruhu vždy proti sobě. Tvoří dvojice, z nichž jedna barva je základní (nelze ji nijak namíchat) a druhá podvojná (vzniká „smíšením" zbývajících dvou barev základních). Dvojice doplňkových barev jsou: červená + zelená, modrá + oranžová, žlutá + fialová. comics [komiks] - příběh vyprávěný drobnými obrázky a stručným vepsaným textem, známým pod přezdívkou „bubliny" dekoláž - opak koláže. Vzniká strháváním vrstev nalepených na sobě tak, aby prosvítaly spodní tvary a obrazy. dekor - zdobný, okrasný, zkrášlující prvek formát - rozměr, tvar papíru; normalizované rozměry jsou: a3 297 x 420 a4 210 X297 a5 a1 594 X 840 a2 594 x 420 frotáž - zobrazení hrubého povrchu předmětu, které vzniká na přiloženém papíru přetíráním ploškou měkkého kreslicího materiálu (křída, rudka, voskovka, pastelka) galerie - budova nebo prostory, kde jsou vystavena umělecká díla. Nejznámější a největší v ČR jsou Národní galerie v Praze a Moravská galerie v Brně. grafika - společný název pro různé způsoby rozmnožování obrazů tiskem v malém počtu. Tisk se uskutečňuje pod tlakem z kovové, kamenné, dřevěné či PVC desky, na které umělec vytvořil obraz. Této desce se říká matrice. Výsledný otisk se nazývá grafický list. horizont - obzor kašírování - ve školní výtvarné výchově znamená práci s papírovou hmotou (papír - většinou novinový -navlhčený řídkým tapetovým lepidlem). Touto hmotou lze na pevném podkladě nebo kostře vytvářet reliéfy a prostorové útvary. keramika - název pro sušené a vypálené předměty vyrobené z hlíny a upravené speciálním způsobem. Na vypalování je nutná pec, která dosáhne vysoký žár v rozmezí 700 - 1300° C. koláž-výtvarná práce, která vzniká vlepováním různých druhů papíru či textilu do obrazu kolorování - vybarvování ploch v kresbě (např. ilustrace) .kompozice - skladba. Ve výtvarném umění jde o uspo- řádání ploch, barev nebo prostorových útvarů do působivého celku. Kompozice může vyvolávat pocit klidu i pohybu. Může být symetrická (podél osy souměrnosti) nebo asymetrická (nepravidelná). kontrast-protiklad, opak. Ve výtv. umění se jedná o kontrast barevný (barva sytá/bledá, tmavá/světlá, dvojice b. doplňkových), světelný (světlo/stín), tvarový (plocha/linka, velký/malý) a lineární. kvaš - malba vodovými, přitom však hustými krycími barvami. Lze jej vytvořit akvarelem s přidáním běloby. linoryt (linořez) - grafická technika. Obrázek se ryje nebo řeže speciálními noži, dnes většinou do podlahové krytiny PVC. Tisknou vyvýšené plochy, proto se tomuto druhu grafiky říká tisk z výšky. malířský rukopis - způsob kresby nebo malby typický pro jednotlivé umělce. Tahy tužkou nebo štětcem jsou stejně charakteristické pro autora jako jeho či písmo - rukopis. matrice - viz heslo grafika objekt - prostorový výtvarně zpracovaný předmět; často vzniká z odpadových materiálů osa souměrnosti - je myšlená čára, kterou si představujeme uprostřed souměrného tvaru. Osa souměrnosti půlí plochu na dvě stejné-souměrné-části, pasparta - široký papírový rámec kolem kresby či malby. Chrání před poškozením a současně vyplňuje místo mezi rámem a výtvarným dílem. Bývá dvojitá, s výřezem na přední straně. Paspartujeme kresby, grafické listy, akvarely, pastely, piktogram - jednoduché, každému srozumitelné znázornění, které nahrazuje nápisy (např. telefonní sluchátko označuje místo, odkud lze telefonovat). Jsou nezbytné např. v metru, na letištích, nádražích atp. Piktogramy mají mezinárodní charakter. I plakát - druh užité grafiky; výtvarně řešená tiskovina obvykle větších rozměrů sloužící k informačním účelům. Měl by být jednoduchý a výstižný. í reliéf - sochařský tvar, který vystupuje jen zčásti z rovné (základní) plochy. Vyvolává dojem prostoru. Podle toho jak vysoko se vynořuje, mluvíme bud'o reliéfu nízkém (např. mince), nebo vysokém (např. na průčelí staveb), rezerváž - výtvar. technika; krycí hmotou (např. klovatinou nebo voskem), se vytváří kresba na světlý podklad. Po následném pomalování (barvou nebo suchým pastelem) a případném odstranění krycího materiálu zůstává bílá stopa - negativní kresba. Původ v lidovém umění (modrotisk). stylizace - zjednodušení. Obraz předmětu obsahuje pouze podstatné části skutečnosti, tzv. schémata, symetrie - souměrnost, rovnováha urbanismus -obor architektury sledující zakomponování staveb do prostředí krajiny, města, obce valér - odstín; vzniká přidáním černé nebo bílé do barvy, která je pak tmavší nebo světlejší. Výchozí barevný tón se přitom nemění, vernisáž - slavnostní zahájení výstavy spojené s proslovem o díle autora a s hudeb, či liter, vystoupením výtvarná zkratka - zjednodušení tvaru nebo pohybu do charakteristické podoby zátiší - zobrazení předmětů náhodně nebo záměrně seskupených f • \^ •> ▼ oj *+4 i*>y 87