ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2 povinný předmět výuka 2 hodiny týdně započet, 2 kredity 1. Cvičení – 17. a 20.2. 2014 pReflexe zkušeností z výukové praxe pSeznámení s obsahem výuky v letním semestru pKonzultace skupin a jejich garanty p - časový rozpis výuky p - rozdělení rolí p - organizační záležitosti p p p Zamyslete se nad svou zkušeností z výukové praxe – předmětů zaměřených na poznávání přírody a společnosti a zodpovězte následující otázky: p -Byl obsah výuky podřízen obsahu používané učebnice? -Byly ve výuce používány převážně dvourozměrné zprostředkující didaktické prostředky (obrázky, fotografie)? -Byly jediným nebo převažujícím zdrojem nových informací a poznatků pro žáka učebnice, případně výklad učitele? -Byly žákům předávány již hotové poznatky? -Zohledňoval učitel ve výuce stávající představy a znalosti žáků? -Měli žáci příležitost využít nové učivo v kontextu reálných situací? -Byly porovnávány pokroky žáků s jejich počáteční úrovní znalostí tématu? - p p Aktuální problémy ve výuce předmětů o přírodě a společnosti: p pNEFUNKČNÍ, ZASTARALÉ KURIKULUM -mnoho témat/pojmů se vyučuje jen proto, že tomu tak bylo dříve -do výuky se jen pomalu a s obtížemi dostávají aktuální problémy a pojmy -učivo (hlavně od 3. ročníku výše) je podřízeno jednotlivým disciplínám a ne potřebám žáků -znalosti žáků k tématu jsou formální – umí vyjmenovat, popsat, ale neví, jak a kdy je použít pPOUŽÍVANÉ VÝUKOVÉ METODY -důraz je kladen především na zapamatování si faktů a definic, tomu jsou podřízené výukové metody (text, výklad) -žáci se neučí pracovat s informacemi – získávat je z různých zdrojů (na základě vlastního pozorování, pokusů, z grafů, tabulek, map, encyklopedií, …), dále je zpracovávat, porovnávat a vyvozovat vlastní závěry pVÝUKA NERESPEKTUJE AKTUÁLNÍ POZNÁNÍ MOZKU – TOHO, JAK PRACUJE -všichni žáci jsou vyučováni stejnými výukovými metodami, stejným tempem, stejnému učivu v pevně daných výukových blocích (vyučovacích hodinách) - p - NEUROVĚDNÍ PŘÍSTUP k učení poskytuje základní teoretický rámec jednak pro teorie o lidském učením a jednak pro vzdělávací a vyučovací praxi.“ pMozkověkompatibilní učení – je zaležené na tom, jak jsou transformovány poznatky týkající se struktury a funkce mozku ve výchovně vzdělávacím procesu. Zaměřuje se např. na to, jak pracuje náš mezek v procesu edukace, jaké principy a strategie učitelé záměrně vybírají k dosažení výchovně vzdělávacího cíle. pNeurodidaktika a neuropedagogika – se zabývají vlivem neurovědních poznatků na pedagogiku a didaktiku, a tím, jak se může učení a vyučování těmto poznatkům přizpůsobit. Vyplňují jakousi mezeru mezi pedagogikou, didaktikou a neurovědou. (Pod neuropedagogikou je možné rozumět komplexnější výchovně vzdělávací přístupy , v současnosti označované jako edukační, pod neurodidaktikou zase procesy týkající se především vyučování a učení žáků.) pNatural learning – v zahraničních zdrojích se používá jako synonymum pro neurodidaktiku a mozkověkompatibilní vzdělávání také pojem natural learning – přirozené učení. Vychází z předpokladu, že toto učení vychází z vrozených mechanismů mozku a přizpůsobuje se mu. Natural learning stojí v opozici k termínu school learning, které je chápáno jako nepřirozené a s omezenou účinností. p Východiska pro výuku založená na aktuálním poznání mozku a toho, jak funguje: - mozek není schopen učení v případě ohrožení (stres, strach, úzkost, …) - pokud není v situaci ohrožení, mozek se učí neustále (doma, během přestávek, …) - mozek si nejlépe pamatuje to, co je pro nás smysluplné a užitečné - mozek současně zpracovává mnoho informací – třídí je, systematizuje, ukládá, … To však neznamená, že je umí okamžitě a efektivně použít - k pochopení určitých souvislostí často dochází až s odstupem času, kdy se nové poznatky a vědomosti „usadí“, často při jejich použití v nové nebo neobvyklé situaci - každý mozek je specifický – učí se trochu jiným způsobem, jinak rychle, … Možnosti aplikace neurovědních poznatků do výuky na 1. stupni – přenesení poznatků do výuky skrze 8 složek podmiňujících mozkově kompatibilní prostředí. Podle KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka: model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 8090187315. pNEPŘÍTOMNOST OHROŽENÍ pSMYSLUPLNÝ OBSAH pMOŽNOST VÝBĚRU pPŘIMĚŘENÝ ČAS pOBOHACENÉ PROSTŘEDÍ pSPOLUPRÁCE pOKAMŽITÁ ZPĚTNÁ VAZBA pDOKONALÉ ZVLÁDNUTÍ p p p -Jak by se alespoň některá pravidla dala aplikovat ve výuce předmětů o přírodě a společnosti? - Proč je snazší tato pravidla realizovat právě na 1. stupni ZŠ? - ITV - Integrovaná tématická výuka pZnaky INTEGROVANÉ (tematické) VÝUKY: p ptéma přirozeně a smysluplně propojuje výuku hned několika předmětů. pvýběr tématu je dán učitelem, téma by mělo být tvořivé, užitečné a přístupné k přímému poznávání žáky ppro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštností pmotivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků pvýběr forem ze sociálního hlediska je na učiteli, nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním samostatné práce Jedná se výukovou strategii, která je založena na výuce jednoho tématu z pohledu několika vědních disciplín. ppoužívané metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty/přírodninami, práce s učebnicí/encyklopedií/mapou/atlasem/určovacím klíčem/internetem). pvýběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín (např. fyzika, chemie, biologie, geografie, historie) pna závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život. INTEGROVANÁ VÝUKA je často pedagogickou veřejností zaměňována za PROJEKTOVOU VÝUKU a naopak. Liší se však v některých podstatných bodech – u projektové výuky by měla být motivace vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb žáků, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit. Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2 pPříprava, realizace a reflexe integrované tématické výuky. pIntegrující téma OCHRANA PŘÍRODY p z pohledu HISTORIE, GEOGRAFIE, BIOLOGIE, FYZIKY a CHEMIE. pPříprava, realizace a reflexe integrované tematické výuky proběhne skupinově, studenti po celou dobu spolupracují se svým garantem skupiny. pVzájemná prezentace výuky a diskuse nad zvolenými metodami, formami, učebními aktivitami proběhne frontálně v závěru semestru. p Rozdělení rolí studentů ve skupině pSpecialisté učitelé p připravují a realizují jednotlivé učební úlohy včetně motivace a závěru. pInspektoři p sledují práci metodiků a specialistů, zaznamenávají své postřehy z výuky, analyzují a hodnotí jejich práci. pDokumentaristé p zaznamenávají aktivity skupiny, kompletují materiály pro seminární práci, prezentují výuku své skupiny na studentské konferenci v závěru semestru. -Po celý semestr pracují jednotlivé skupiny nezávisle se svými garanty, na závěr semestru se všichni sejdou na společné prezentaci práce skupin na tzv. studentské konferenci. -Časový a obsahový rozpis výuky je individuální pro každou seminární skupinu dle garanta konkrétní skupiny. -Hodnocení práce studentů a udělení zápočtu na závěr semestru je v kompetenci konkrétního garanta seminární skupiny. -