PRACOVNÍ LIST Č. 2 (sebereflexe 2 , 1. ročník cvičení č. 1 - 2) PEDAGOGICKÉ DESATERO (zpracováno dle Kašová, J., 1994, s.8) k programu „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ Motto: „Škola bude především taková, jakou si ji uděláme my sami - učitelé a studenti, či žáci. Deklarace lidských práv zaručuje mimo jiné nám všem právo na vyjádření vlastního názoru. Záleží jen na nás, zda tohoto práva využíváme.“ (Střelec, S.1998, s.74) 1. Základem naší práce je pozitivní vztah ke studentům, učení, dětem, kolegům, ke světu. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 2.Podporujeme tvůrčí přístup studentů a žáků k učení a poznávání, rozvoj fantazie a tvořivosti. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 3.Oslabujeme strach z nového či neznámého, učíme studenty a žáky zacházet s chybou, posilujeme sebevědomí a sebedůvěru studentů a žáků. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 4. Povzbuzujeme nedůvěru k uzavřeným řešením, učíme se pozorovat, hledat nová řešení, hodnotit na principu sebereflexe, zkoumat a přesvědčovat se o pravdivosti tvrzení autorit v současné teorii a praxi. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 5. Využíváme se studenty všechny dostupné informační systémy (počítačová síť pracoviště „Kejbaly“ včetně IS MU, e-learning, knihovny, multimédia, aj.), včetně přírody. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------ 6. Vedeme své studenty k neustálému hodnocení a sebehodnocení - k sebereflexi. . --------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------- 7. Učíme studenty měnit myšlenky v činy, dotahovat věci do konce, nebýt povrchní, přesně formulovat, dávat si konkrétní cíle, odpovídající maximu osobních možností skupiny. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 8. Vedeme studenty a žáky k aktivnímu naslouchání, rozvoji komunikace, pěstujeme rozvoj celoživotních a učitelských zkušeností. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------- 9. Snažíme se dopřát studentům dostatek volnosti a svobody (minimum povinné výuky, volba volitelných předmětů, možnost samostudia na středisku aj.), učíme je demokratickému chování (ukázněnost = uvědomělé plnění povinností, nikoliv poslušnost nebo anarchie), pěstujeme potřebnou toleranci i spoluodpovědnost (za práci osobní, v týmu, za stav vzdělávání, za stav přírody v místním i globálním pohledu) a odpovědnost k sobě samému. -------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------- 10. Přistupujeme ke studentu i dítěti jako k plnohodnotnému člověku, majícímu stejná lidská práva a povinnosti, jako k partneru na cestě za poznáním. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------- V Brně 15. 9. 2008 Ing. Helena Jedličková, Ph.D. Vedoucí střediska „Kejbaly“ a kolektiv pracovníků projektu Použitá literatura: Střelec S. a kol. (1998): Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I.. Brno : Paido, 189 s., ISBN 80-85931-61-3 Kašová, J. a kol. (1994): Zákon pro osm ročníků a x učitelů. Učitelské noviny č.5, s. 8