8. ročník - říjen listopad II. CHEMICKÉ LÁTKY A SMĚSI (SMĚSI) II. 1) Složení a třídění směsí (hodinová dotace cca 7 vyučovacích hodin) 1. vyuč. hodina: Rozlišujeme chemické látky a směsi 2. vyuč. hodina: Třídění směsí – podle velikostí částic stejnorodé x různorodé Různorodé směsi - rozdělení 3. vyuč. hodina: Roztoky 4. vyučovací hodina Hmotnostní zlomek 5. vyučovací hodina Rozpustnost látek 6. a 7. vyučovací hodina Oddělování složek směsí 1. vyučovací hodina * Pokus: Důkaz složek minerální vody 2. vyučovací hodina Náměty pro výuku: * Třídění podle velikosti částic – příklady 3. vyučovací hodina * Rozpouštění cukru ve vodě 4. vyučovací hodina * Výpočtové úlohy * Pokus: Zn + S; Cu + S, sůl + voda * Pomeranč a obsah vymačkané šťávy 5. vyučovací hodina Pokusy: * Zkoumání podmínek ovlivňujících rychlost rozpouštění látek * Příprava nasyceného roztoku 6. a 7. vyučovací hodina Pokusy: o Oddělování složek ze směsi oleje a vody, usazování o Destilace džusu o Filtrace - Model přirozené filtrace o Krystalizace -Oddělení modré skalice z roztoku krystalizací prudkým ochlazením § Volná krystalizace MODRÉ SKAL ICE o Odpařování – Oddělování složek ze směsi kuchyňské soli a uhlí filtrací a odpařováním o Vyluhování (extrakce) o Sublimace – Pokus „Přečišťování jodu sublimací“ o Chromatografie – Pokus „Oddělování potravinářských barviv ze směsi chromatografií na křídě“ o Oddělování složek z různorodé směsi Fe piliny, sůl, voda, jod II. 2) Voda a vzduch (hodinová dotace cca 4 vyučovací hodiny – 1 hodina říjen + 3 hodiny v listopadu) 1. vyuč. hodina: Vzduch – Složení vzduchu ----------------------------------- 2. vyuč. hodina: Vzduch – Význam vzduchu - Průmyslové využití vzduchu 1. vyučovací hodina Pokusy: * Zjišťování složení vzduchu * Porovnávání objemu teplého a studeného vzduchu * Porovnání hustoty a hmotnosti studeného a teplého vzduchu * Důkaz oxidu uhličitého pomocí hořící špejle * Produkce kyslíku vodními rostlinami (integrace s biologií)