Morfologický pravopis – příklady 1. Podle jakého principu se řídí psaní i (í)/ y (ý) v koncovkách podstatných a přídavných jmen? Jak psaní těchto koncovek odůvodňujeme? Vysvětlete na příkladech: s hlavolamy, s lípami, zvědaví lidé, Werichovy pohádky. 2. Zařaďte podstatná jména ke vzorům a doplňte koncovky. O vítěz_ se rozhodlo už v prvním poločase. Chovat pštros_ není nic jednoduchého. Řešil problém se známými manžel_. V této půvabné zahradě žili bílí páv_. Je bezohledné roznášet bacil_. Největší pohromou pro datl_ je kácení starých dutých stromů. Uprchla s místními obyvatel_ z vesnice. V jídle se rozmnožili mikrob_ produkující jedovaté látky. Pohádal se s přátel_. Vypreparované motýl_ dovezl z ciziny. Nikdy nevěřila na anděl_. 3. Doplňte koncovky a pravopis zdůvodněte. V Banské Bystric_ proběhl filmový festival. Oči jí nadšením zářily jako drahokam_. Vyprávění o keltských král_ch bylo napínavé. Podpatky u dětské obuv_ musí být co nejnižší. V údol_ mezi skalam_ si razí cest dravá řeka. Zákazník neplatil hotovými peněz_. V obchodě nabízely losos_, krab_ a tuňáky. Veselá vyhrála cvičení s kužel_. Působivá stavba z žul_ a mramoru sloužila jako hrobka. Na okenních parapetech vychládaly tác_ plné koláčů. 4. Objasněte, proč se v koncovkách slov tácy, puncy, kecy píše písmeno -y a v koncovkách slov paňáci, skici naopak písmeno -i. 5. Doplňte správné -i/-y v druhém pádě jednotného čísla příjmení Nohavica, Hlavica. Podle jakého vzoru se tato jména skloňují? 6. Proveďte korekturu textu a správnost tvarů ověřte ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost nebo vybrané mluvnici: Přijeli s dvěma dětma na návštěvu do Nových Hradů. Pokrčil ramenama a zamrkal svýma očima. Mezi zděmi starého domu si hráli na schovávanou. S těmi dvěma kariéristkami nechci dál pracovat. V jitrocelu jsou léčivé látky. Vlak se blížil k Teplicím. Hýbal všema čtyřma nohama stolu. Cestoval včera z Břeclavy do Bratislavy. Navázal styky s několika Francouzi, Itali a Španěly. 7. Opravte chyby v koncovkách přídavných jmen a užití každé, i správné koncovky, zdůvodněte. čokoládoví panáčci, s kamarádovími rodiči, o velrybých kostech, (potkal jsem) bratrovy přátele, krokodýlí vejce, Damoklovým mečem, hladový medvědi, (poslouchal) strýčkovy vzpomínky, bez dravých ptáků, zlý lidé, oběť drzích zlodějů, protivníkovy pozice, (vrátili se) živi a zdrávi, na Masarykovu nábřeží, Alšovi příznivci, motýlími křídly, z ryzýho přátelství 8. Rozlište tvary podstatných jmen a přídavných jmen přivlastňovacích a doplňte i/y. Mánesov_ obrazy, brněnskému primátorov_, o Dvořákov _ch úspěších, o spolužákov_, panu starostov_, s bratrov_mi dětmi, o prezidentov_ých spolupracovnících, k Martinov_m příbuzným, Jakubov_ zkoušky, k Petrov_ 9. Doplňte tvary zájmena sám, samý. Chlapci tady bydlí sam_. Dívky musely jít temným lesem sam_. Nevěřili jsme sam_ sobě, a tak jsme prohráli. Vrátíme se těmi sam_m_ cestami. My sam_ tomu nevěříme. Stohy se sam_ od sebe nevznítily. Děti se sam_ doma v noci často bojí. Louky byly sam_ květ. Neboj se, rodiče nezůstanou na stáří sam_. Otcové a děti si vzácné chvíle, kdy jsou spolu sam_, většinou pěkně užijí. 10. Ve kterých pádech má zájmeno já dvojí tvary (kratší a delší), zvolte správný tvar. Důležité myšlenky ____________ napadaly vždycky ráno. Už se na ____________ nezlob. Neberu už ohled na to, co si o _____________ myslí sousedé a známí. Tak na _______________ s tím nechoďte! Zastavil tři kroky ode _____________. Dnes si ke _______________ do knihovny chodí půjčovat knihy jen málo studentů. Pořád se po _______________ tak po očku díval. 11. Označte všechny jevy morfologického pravopisu a proveďte korekturu textu: Očekávali jsme jí. Bavil jsem se se všema. Martinovy známí zapomněli vzkázat Petrovi, že schůzka proběhne už zítra. Studenti na kolejích jí a spí, ale na výuku dojíždějí jinam. Přijeli do Paříže a toulali se v jejích ulicích. Přišla jsem před dvěmi a půl hodinami. Praví včelí med je léčivý. Měli jsme odpolední vyučování od třech do čtyřech. Chlapec pozoroval strýčkovi psy. Platil papírovími penězi, protože neměl drobné. Prosí je o strpení, aby si mohl dočíst denní zprávy. 12. Na základě cvičení proveďte zobecnění a uveďte, kterými jevy se morfologický pravopis zabývá. Příklad morfologického rozboru textu: Aspirin je patrně nejúspěšnější lék všech dob a zdá se, že tento jednoduchý léčebný prostředek získávaný původně z dubové kůry má před sebou velkou budoucnost. Mnoho lidí užívá aspirin buď samotný, nebo v kombinaci s jinými utišujícími prostředky. Lidé postižení artritidou, kterým tento prostředek pomáhá při léčení zánětů a otoků kloubů, potřebují obvykle vyšší dávky, asi čtyři až osm gramů denně. V sedmdesátých a osmdesátých letech začali lékaři provádět pokusy, aby ověřili myšlenku, že zředění krve vyvolané aspirinem by mohlo pomáhat lidem ohroženým nebezpečnými sraženinami v krvi. Při silném předávkování by se však objevily nejen příznaky otravy, ale i duševní poruchy, např. halucinace, oslabení koncentrace a poruchy spánku. a) V první větě textu určete slovní druhy. b) V tvarech slov: kůry, kloubů rozlište tvaroslovný základ a tvarotvorný formant. c) Vyhledejte ve druhém a třetím souvětí textu složené a jednoduché slovesné tvary. d) V posledním souvětí určete gramatické kategorie jmen a sloves. e) V první větě textu vyhledejte adjektiva, určete jejich stupeň a ta, která se dají stupňovat, vystupňujte. g) Vyhledejte v textu určité číslovky, určete jejich druh a typ skloňování. h) Vyhledejte v textu kondicionály a určete jejich druh, u posledního z nich všechny gramatické kategorie. ch) Slovesa druhé a třetí věty textu zařaďte ke třídám a vzorům. i) Vyhledejte v textu modální nebo fázová slovesa. j) Utvořte přechodník přítomný slovesa užívat a přechodník minulý slovesa objevit. Jaké časy při užití ve větě vyjadřují. k) Utvořte jednoduchou formu rozkazovacího způsobu slovesa užívat a opisnou formu téhož slovesa pro 3. os. sg. l) Převeďte do pasiva větu: V 70. a 80. letech lékaři prováděli pokusy. Morfologie Stavba tvaru slova 1a. Označte tvarotvorný základ slov a charakterizujte hláskové alternace, které se v něm nacházejí. domu – dům péci – peče švagr – švagře lhát – lžu vrah – vrazi oko – oči vejce – vajec léto – let dílo – děl Olga – Olze kluk – kluci jedu – jeď 1b. Uveďte na základě cvičení a odborné literatury příklady všech hláskových alternací, k nimž v češtině v tvarotvorném základu dochází: 2. Určete tvarotvorný základ a tvarotvorný formant tvarů slov. rybka drahokamy hoši čísla ruce hrad (o) filolozích neseš tisknu cizího mláďata (o) pěkném chytrost havran soudcové radost starý pán čerti člověče lvíčete ženami prosíme kryje děláš 3. Vyberte výrazy s nulovými tvarotvornými formanty. mlád, hovořící, mocnost, znaky, častý, mnoho žen, les, podhradí, kořen, sukně, šťasten 4a. Rozlište tyto části tvaru slova: tvarotvorný základ – kmenotvornou příponu – koncovku. V případě nejasností užijte odbornou literaturu. mladého děláme třel volat housata hadovi ženami Pozn. Z praktických (školských důvodů) se kmenotvorná přípona někdy (zejména u tvarů substantiv) považuje za součást koncovky, např. růž -e -mi /růž -emi. 4b. Ze kterých částí tvaru slova se skládá kmen? Uveďte ho na vybraných příkladech slov z cv. 4a. 4c. Ze kterých částí tvaru slova se skládá tvarotvorný formant? Uveďte ho na vybraných příkladech slov z cv. 4a. 5. U sloves označte kmen přítomný, kmen minulý a kmen infinitivní. V případě nejasností užijte odbornou literaturu. uklízí maluješ nosíme usnu sypete berou uklízel maloval nosil usnul sypal bral uklízet malovat nosit usnout sypat brát 6. Určete slovesné tvary (jednoduché, složené) a napište jejich názvy. uložil jsem začala mluvit chtěl jsem se podívat budu spát (chlapec) byl pochválen učeš se měl bys přijít byli bychom odešli (báseň) se vytiskla 7. Podtrhněte v textu slovesné tvary a určete, které jsou jednoduché a které složené. Židovská čtvrť v Boskovicích Boskovice patřily už od středověku mezi střediska židovského osídlení na Moravě. Samostatná židovská obec je datována od poloviny 16. století. Přesto nejstarší písemná zmínka o Židovi v Boskovicích sahá až do roku 1343. Židé zpočátku osídlili úvoz pod hradem v těsné blízkosti městečka. V průběhu rozvoje židovské obce zde byla vybudována synagoga, byli zde i rabíni a rabínská škola. Od 90. let 20. století je židovská čtvrt postupně rekonstruována. Opravily se komunikace, vstupní brána, fasády domů, kašna i synagoga s unikátními nástěnnými malbami. I dnes ale židovská čtvrť ukrývá řadu věcí, které na své znovuobjevení a opravu čekají. Bude k nim patřit třeba soukromá židovská rituální lázeň – mikve. Jedna byla objevena ve sklepě domu v ulici U Templu. 8. Podtrhněte afixy a určete jejich typ. propadnout, kdokoli, zápraží, teploměr, změřit, školník, vyhodit, cosi, podpatek, velkoměsto, nositel, nápis, domek, nádraží Slovní druhy 1. Před čtením textu zaznamenejte do myšlenkové mapy všechno, co už o slovních druzích víte. Zapište všechny informace, i ty, které ve vás vyvolávají pochybnosti, zda jsou správné. Myšlenková mapa 2. Určete slovní druhy ohebné a neohebné a v rámci nich pak tradičně podstatná jména, přídavná jména atd. Uvádějte latinské názvy slovních druhů. V případě nejasností pracujte se Slovníkem spisovné češtiny pro školu a veřejnost (SSČ). Každou chvíli zjistil, že chlapci podnikli něco bez něho, že ho zapomněli na něco upozornit, že mají hesla, na jejichž smysl přišel vždycky poslední. V posledních dnech měla příliš mnoho zážitků a teď se cítila tak šťastná, vzrušená i unavená, že vůbec nebyla schopná myslet. 3. Prostudujte třídění slovních druhů v Příruční mluvnici češtiny nebo v Češtině pro učitele a vypište z textu cv. 1 příklady 5 plnovýznamových a 5 neplnovýznamových slovních druhů. 4 a) Určete v textu slovní druhy dle tradičního (tvaroslovného) členění, v případě nejasností pracujte se SSČ. Praha, 1981 Jednou v zimě roku 1981, když jsme se s mou ženou procházeli pražskými ulicemi, zahlédli jsme nějakého mladíka, jak kreslí okolní domy. Přestože mě opravdu děsí nosit s sebou na cestách spoustu věcí, jedna kresba se mi zalíbila a rozhodl jsem se ji koupit. Zatímco jsem čekal, až bude kresba hotová, uvědomil jsem si, že se stalo něco velice zvláštního: mluvili jsme spolu skoro pět minut, a přitom ani jeden z nás neuměl jazyk toho druhého. Dorozuměli jsme se jen gesty, smíchem, výrazy tváře, chutí něco sdílet. Pouhá chuť se o něco podělit způsobila, že jsme dokázali vstoupit do oblasti jazyka beze slov, v němž je vždycky všechno jasné a neexistuje nejmenší riziko, že budeme špatně pochopeni. (Z knihy Jako řeka, jež plyne Paula Coelha) 4 b) Jsou v textu zastoupeny všechny slovní druhy? Který slovní druh je zde nejfrekventovanější? 4 c) Podtržená slova charakterizujte dle kritéria tvaroslovného: ohebná – neohebná, sémantického (významového): plnovýznamová – neplnovýznamová, skladebního (dle funkce ve větě). 5. Vyhledejte v SSČ příklady pěti podstatných jmen a pěti sloves a vypište uvedené základní a opěrné tvary. (Tvar základní (slovníkový) a tvar opěrný – u podstatných jmen je základním tvarem 1. p. č. j., opěrným zpravidla 2. p. č. j., u sloves se za základní tvar považuje infinitiv a jako opěrné se uvádějí 3. os. č. j. přítomného času nebo příčestí minulé.) 6. Uveďte, jak se změnila slovnědruhová příslušnost označených slov. Pokud si nejste slovním druhem jisti, vyhledejte slova v SSČ. Naučil se text zpaměti. – Při zkoušení jsem si obtížně vybavoval data z paměti. Včera bylo nádherné letní ráno. – Ráno jsem se probudila už v pět hodin. Lucie se nedávno přestěhovala hned vedle nás. – Naši útočníci často stříleli na branku, bohužel jen vedle. Když je pěkné počasí, jezdíme rádi s přítelem na kole. – Když Pavel je takový tvrdohlavý! Odkryl kované hledí. – Zdálo se mně, že na nás hledí znechuceně. Zachvátila ji taková hrůza, že nemohla promluvit. Byla nebojácná a hubatá až hrůza. 7a. Kterými slovními druhy mohou být uvedené tvary, uveďte příklady ve větách. pokladní ráno má kolem hnát ale křiví pane bez Jirkovi 7b. Uveďte vlastní příklady slov, kterou mohou být různými slovními druhy. 8. Na základě některých příkladů z cvičení 7 se pokuste vysvětlit, co je to slovnědruhová homonymie. Mluvnické kategorie jmen Rod a životnost 1. Kterého gramatického rodu jsou uvedená substantiva? V případě nejasností použijte Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost (SSČ). kupé, alibi, precedent, deprese, atašé, bufet, tabu, klišé hodinky, záda, finance, hrábě, vrata, Velikonoce, brýle 2. K uvedeným substantivům v tvaru singuláru doplňte gramatický rod, tvar Npl. a určete jeho rod. dítě oko ucho kníže hrabě 3. Doplňte za pomoci SSČ rodové dublety. Jsou vždy oba existující tvary spisovné? kedluben (m.) – řádek (m.) – brambora (f.) – šála (f.) – prostor (m.) – okurka (f.) – precedens (n.) – Uveďte další příklady rodových dublet. 4a. Mezi kterými gramatickými rody kolísají následující substantiva? Užijte SSČ. Jsou vždy oba existující tvary spisovné? káně rez smeč bronz esej kyčel displej kredenc image Olomouc ralley Kroměříž sršeň 4b. Čím se liší rodové dublety uvedené v cvičení 3 a 4a? 5. Znáte některá označení povolání, která existují jen v mužském nebo jen v ženském rodě? Zapište několik příkladů a pokuste se tento jev zdůvodnit. Např. pokojská, horník 6. Vytvořte dvojice názvů osob nebo zvířat, které se liší ve svém přirozeném rodě. Např. muž – žena, spisovatel – spisovatelka, holub – holubice 7. Podtrhněte substantiva rodu mužského a určete jejich gramatickou životnost. Dobytek se pásl na svahu kopce. Ledoborci zůstali v zálivu. Dal si panáka na kuráž. Hmyz poletoval nad rybníkem a obtěžoval rekreanty. Zástupy demonstrovaly za svobodu tisku. Čitatelé a jmenovatelé byli zkráceni. Lid toužil po svobodném a klidném životě. Našel jsem pěkného kozáka. 8a. Určete gramatický rod, případně životnost substantiv v pozici podmětu a doplňte koncovky sloves v příčestí minulém a trpném. Bacili se v těle rychle rozmnožil __. Rodiče se zajímal __ o jeho prospěch. Koráli v moři tvořil __ ostrůvky. Oba neposedové se ztratil __ příbuzným z dohledu. Koně běžel __ tryskem. Dni se krátil __. Rukojmí byl __ předán __ vládnímu zmocněnci. 8b. Uveďte, která substantiva z cvičení 7a mohou mít dvojí životnost. Informace ověřte v SSČ. 9. Určete gramatický rod podtržených jmen v textu. Mám vážné důvody domnívat se, že planeta, odkud přišel malý princ, je planetka B 612. Jen jednou ji uviděl dalekohledem v roce 1909 nějaký turecký hvězdář. Podal tehdy o svém objevu obsáhlý výklad s ukázkami na Mezinárodním astronomickém kongresu. Ale nikdo mu nevěřil, protože byl nezvykle oblečen. Dospělí už jsou takoví. Naštěstí pro dobrou reputaci planetky B 612 přinutil jeden turecký diktátor svůj lid pod trestem smrti, aby se oblékal po evropsky. Hvězdář předvedl svůj výklad znovu v roce 1920 ve velmi elegantním fraku. A tentokrát mu dali všichni za pravdu. (Z knihy Malý princ Antoine De Saint-Exupéryho) Číslo 1. Určete gramatické číslo uvedených substantiv. vzduch, palivo, kalhoty, mládež, Vánoce, vesmír, Beskydy, kamení, révoví, cigarety, spaní, padesátiny, hmyz, plavky, panstvo, housle, učivo, lid, oči, uši, stáří, víno, Hranice, vrata, játra 2. Substantiva z cvičení 1 rozdělte na počitatelná a nepočitatelná. Označte substantiva hromadná, pomnožná, látková, abstrakta. 3a. Zapište tvary instrumentálu plurálu a podtrhněte duálové tvary. ty tvé hnědé oči Pavlova rozbitá kolena obě mé ruce tři nohy stolu obě její zlomené nohy tachometr s ručičkou čtyři oči tytéž uši dvě dlouhé paže otcova mohutná ramena obě dvě řešení ti dva géniové jakási dvě hodnocení 3b. Na základě cvičení 3a uveďte, u které skupiny substantiv se dnes duálové tvary užívají. 4. Určete gramatické číslo všech jmen v textu. Jak cestovat jinak Neodmítejte kontakty. Nejlepší turistický průvodce je člověk, který v tom místě žije, všechno zná, je pyšný na své město, ale nepracuje v žádné agentuře. Jděte do ulic, vyhledejte někoho, s kým si chcete promluvit a požádejte o informace. Snažte se cestovat sami nebo – jste-li ženatí či vdané – se svým partnerem. Dá to víc práce, nikdo se o vás starat nebude, ale jen takhle opravdu opustíte svou zem. Nesrovnávejte. Nic nesrovnávejte – ani ceny, ani čistotu, ani kvalitu života, ani dopravní prostředky, nic! Necestujete proto, abyste dokázali, že vám se žije líp než druhým – chcete se vlastně dozvědět, jak ti druzí žijí, čemu se od nich můžete přiučit, jak čelí realitě a nevšednosti života. (Z knihy Jako řeka, jež plyne Paula Coelha) Pád 1a. Určete pády vyznačených slov. Na Šalamounových ostrovech v jižním Pacifiku někteří domorodci praktikují zvláštní způsob kácení stromů. Když je strom moc velký, aby se dal porazit sekerou, místní obyvatelé ho pokácejí křikem. Za úsvitu vylezou na strom a začnou na něj ječet, jak nejvíc jim to jde. Takhle to dělají třicet dní. Strom odumře a skácí se. Křik prý zabije ducha toho stromu. Podle vesničanů je to stoprocentně úspěšné. Jsou to chudáci, naivní prosťáčkové. Tyhle roztomile bizarní zvyky z pralesa. My moderní, vzdělaní obyvatelé měst křičíme na auta, rozhodčí, účty, banky a stroje – na stroje nejvíc. Hlavně se křičí na stroje a na příbuzné. Nevím, k čemu je to dobré. Stroje a věci se ani nehnou. Ani kopání někdy nepomůže. Kdyby šlo o lidi, tak by mohli mít obyvatelé Šalamounových ostrovů pravdu. Když se křičí na něco živého, obvykle to ducha uvnitř zabije. Hole a kameny nám mohou zlámat kosti, ale slova nám zlomí srdce … (Z knihy Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce Roberta Fulghuma) 1b. Z cvičení 1a vyberte příklady na: pády pády přímé a nepřímé, pády prosté a předložkové. Z odborné literatury zjistěte, které předložky se pojí s více pády. 1c. Vyberte z textu cvičení 1a pády substantiv a určete, jako syntaktickou funkci mají. 2a. Poznamenávejte si výrazy, které používají lidé ve vašem okolí při oslovování. Užívají pátý nebo první pád? Je nahrazení pátého pádu prvním možné? 2b. Vytvořte správné tvary pro oslovení. pan Dvořák pan Vintr pan Wágner pan Němec pan Vydra pan Cibulka pan ředitel pan děkan Souhrnné cvičení U vyznačených tvarů jmen určete mluvnické kategorie. Myslím, že jsem se už zmínil, že mám tetu jménem Kateřina. Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Teta Kateřina má syna. Je mu 18 let a jmenuje se Milouš. Strýc František před deseti lety zemřel. Jistě nelituje, protože poslouchat celý život přísloví, pořekadla a zrnka moudrosti není maličkost. Teta je starší paní, ale odmítá to vzít na vědomí. Strojí se, jako by byla bůhvíjak mladá, nosí senzační klobouky a velmi se maluje, ačkoliv to vůbec neumí. Často se stává, že některý z mužů, které teta potkává, je jejím vzhledem udiven a podívá se na ni poněkud vyjeveně. Tu teta podivným způsobem zkroutí obličej, čímž hodlá naznačit, že přemáhá úsměv, a po několika krocích si tiše řekne: „To byl ale dotěrný muž!“ Skloňování substantiv Skloňování substantiv rodu mužského životného 1a. Doplňte správné tvary dativu a lokálu singuláru. Obtížné tvary ověřte v odborné literatuře. dej to (pan Zdeněk Novák) mluvil o (Eda Svoboda) řekněte vše ( pan inženýr Petr Zavadil) zavolej zítra (Tomáš) zmínil se o svém (učitel Vojtěch Mikovec) poslal dopis (pan správce Ota Potměšil) učili se o (Jan Amos Komenský) předal listiny (prezident Václav Havel) přišel ke svému (bratr Vláďa Procházka) diskutovali o (Jan Evangelista Purkyně) prodal auto (kolega Dítě, Poupě) 1b. Zapište pravidla pro distribuci koncovek dativu a lokálu singuláru životných maskulin, pokud se jedná o řadu za sebou užitých substantiv. 2. Dopište správné tvary vokativu singuláru. Vážený pane (soudce)_________________, to nejsou žádné důkazy. (Vojín Zavřel) __________________ke mně! Ty jeden (falešník, nešťastník)______________________! (Pan Němec)____________________, přijďte prosím ke mně. (Člověk)________________, to přece nemůžete udělat! Milý (otec)_________________, často na tebe vzpomínáme. Pane (obhájce)_____________, na to jste měl myslet. Můj jediný (rádce)__________________, co jen teď budeme dělat! Stůj, (zlosyn)__________! 3a. Utvořte správné tvary nominativu plurálu. Proveďte kontrolu v SSČ. bratr Čapek Čech matematik Ital invalida husita klokan demokrat vejtaha datel Brňan komunista ekonom Chetita Asiat filozof ostrovan Ir despota učitel host asketa vlk Pepíček Rus žurnalista Španěl Azték historik bandita 3b. Uveďte základní zásady, které platí pro užití jednotlivých koncovek nominativu plurálu životných maskulin. 4a. Uveďte správné tvary lokálu plurálu životných maskulin. lékař Arab Belgičan zeť černoch koloušek Mikuláš papež stávkokaz študák šerif vorvaň Němec rorýs hráč Francouz fyzik biolog holoubek 4b. Všimněte si, jakou roli hraje zakončení slov a vyvoďte pravidlo pro užití jednotlivých koncovek. Skloňování substantiv rodu mužského neživotného 1a. Doplňte spisovné tvary genitivu singuláru. Užívejte SSČ. Na semináři byl od (pondělek)____________ do (pátek)_____________. Pravidelně se s ním setkávali od (srpen)____________ do (listopad)_______________. Pochází z ( Písek)__________. Jak se vypočítá součet úhlů (trojúhelník)_____________? Skočil rovnou do (rybník)__________. V celé oblasti už nebylo jediného (rybník)____________. Dožil se jednoho (rok)__________. Bez (budík)_____________se neobejdu. Z továrního (komín)_____________ se valil šedý kouř. Koně vjížděli do (dvůr)___________. Pocházel z (Hodonín)_____________. Mluvil ze (sen) ___________. Příběh vyprávěl od (prostředek) ___________. Nastoupil do dopravního (prostředek) ___________. Už se domluvím v cizím (jazyk) ___________. 1b. Zapište pravidla pro užití tvarů genitivu singuláru u názvu dní a měsíců, které se skloňují podle vzoru hrad. 1c. V jakých ustálených spojeních se užívají substantiva sen a rok? Můžeme v nich koncovky libovolně měnit? 2a. Ve Slovníku spisovné češtiny, případně v některé současné mluvnici češtiny vyhledejte možné koncovky lokálu singuláru: autobus, betlém, břeh, cíl, dialog, domek, komín, konkurz, kostel, kožich, most, oceán, okres, sen, svět, papír, prach, vlak, Lipník, Lvov, Mělník, Most, Tábor 2b. Volba koncovek lokálu singuláru bývá v běžné mluvě územně rozlišena. Zkoumejte, jaké koncovky se užívají u několika vybraných slov (např. potok, most, les, dub, okres) na území, kde žijete. Existují odlišné tvary např. pro území Čech a Moravy? Liší se vámi užívané tvary od tvarů spisovných? 3a. Užijte správné koncovky substantiv zakončených na -l, -s, -z. Správnost ověřte v SSČ. Jaké léky se vyrábějí z (jitrocel) ___________? Z českého (chmel) ___________se dělá dobré pivo. Vyndal z (popel) ___________________________________ upečené brambory. Při práci se bez (tmel) ___________neobejdeme. Jak se zbavit toho (plevel) ___________? Po celý leden se konaly ve všech městech a vesnicích nádherné (ples) ___________. Sklad byl přeplněn starými (vůz) ___________, rezavými (hřídel) ___________, děravými (kotel) ___________ a opotřebovanými (provaz) ___________s velkými (uzel) ___________na koncích. Na stole ležely velké krabice s různými (burel, hnědel, krevel) __________________________________ a barevnými (minerál) ___________všeho druhu. V minulé hodině jsme se zabývali (kužel) ___________, učili jsme se kreslit (uhel) ___________. Staré (obraz) ___________ s anděly visely nad stoly zdobenými větvičkami (chmel) ___________. 3b. Vypište substantiva s dubletními tvary a určete, mezi kterými vzory / případně rody kolísají: 4a. Doplňte správné koncovky substantiv rodu mužského neživotného zakončených na -n, v případě potřeby uveďte dubletní koncovky. Správnost ověřte v SSČ. Vrátím se do (týden) ___________. Kalhoty nosí bez (řemen) _______________. Na hlavním (hřeben) _______________ Jeseníků leží ještě sníh. (Den) _________________ utekly jako voda. Na vyhřátém (kámen) ______________ ležela ještěrka. Setkali se u (pramen) ________________ Moravy. Ke (kořen) __________________ slova přidáváme předpony a přípony. Popálíš se od (plamen) ______________. Posadili se u (kmen) ________________ poraženého stromu. Bez (hřeben) ___________ se neobejdu. V následujícím (půlden) __________________ budu odpočívat. V tomto (týden) _________________ nás čeká mnoho práce. Mnoho (den) _________________ jsme strávili přípravami na divadelní představení. 4b. Vypište substantiva s dubletními tvary a určete, mezi kterými vzory kolísají: 5. Doplňte stylově rovnocennou, případně hovorovou variantu tvaru lokálu plurálu. Tvary vyhledejte v SSČ. v hotelích po kouscích o kostelích v lesících po okresech o obláčcích ve sklepech po chodnících po jezech v teplákách v pytlích po plesech Některá podstatná jména rodu mužského neživotného mají v lokále plurálu pouze jednu koncovku. Doplňte ji podle Slovníku spisovné češtiny. rybník břeh cíl prostředek plech šachy jako na (drátek) ve (sen), o (sen) 6. Uveďte spisovné tvary lokálu singuláru zeměpisných jmen. Zábřeh, Hamburk, Mělník, Žďár, Beroun, Kojetín, Mnichov 7. V některé současné mluvnici češtiny zjistěte, podle jakého vzoru se skloňují pomnožná místní jména zakončená na -y, např. Hradčany, Karlovy Vary, Lány. Jak bude znít jejich 2. pád? Nepravidelnosti v deklinaci maskulin 1. Zapište nepravidelnosti ve skloňování životných i neživotných podstatných jmen rodu mužského. Využijte informace uvedené v mluvnicích. člověk host bratr kněz kůň den korál mikrob Hradčany Vánoce Velikonoce 2. Podstatná jména v závorkách dejte do náležitých tvarů a ověřte si je ve Slovníku spisovné češtiny. Měli bychom (člověk) _________________ ukázat, že je máme rádi. Co mám říct zbylým (host)___________________ ? Nemůžete sloužit (Bůh) __________________ i mamonu, říkal Štěpán. Byl to film o (člověk) __________________, který si stále vymýšlí příběhy. Měla pocit, že (duch) ___________________ ji stále pozorují. Biskupům a (kněz) ____________________ byly uloženy mnohé povinnosti. Sníh sahal (kůň) ____________________ až po kolena. Ve tmě jsme viděli obrysy (kůň) _____________________. Pověst se vrací do doby pronásledování českých (bratr) _____________________. V sále probíhalo nonstop promítání starých filmů (bratr) _____________________ Lumiérových. Svěřila se svým (přítel) ______________________. Velké přátelství svedlo před několika týdny bývalé (manžel) _______________________ zase dohromady. Skloňování substantiv rodu ženského 1. Zapište tvary genitivu v čísle jednotném či množném a vzor substantiva. V případě dubletních koncovek uveďte, mezi kterými vzory substantivum kolísá. skica (j.č.) sója (j.č.) archa (j.č.) jóga (j.č.) idea (j.č.) Troja (j.č.) ovce (mn.č.) košile (mn.č.) chvíle (mn.č.) lžíce (mn.č.) definice (mn.č.) expozice (mn.č. ulice (mn.č.) jeskyně (mn.č.) svatyně (mn.č.) hospodyně (mn.č.) 2a. Doplňte správné tvary plurálu (skloňování podle vz. píseň, kost). Trenér v takových bezesných (noc) ___________ probírá každý detail. Studenti byli brzy hotovi se svými (odpověď) ___________ . K závěrečným (část) ___________ práce nemáme žádné další připomínky. Do společnosti nosí pánové klasický oblek, ke slavnostním plesovým (noc) ___________ patří smoking. Pampeliška pomáhá při chronických (nemoc) ___________ kloubů a žlučníkových potížích. Musíme zabránit častým (krádež) ___________. Mnohé městské (čtvrt) ___________ byly zničeny při posledním nočním útoku. Na (hráz) ___________ rybníka se shromáždily stovky lidí. Ve (zeď) ___________ stavení se drolil písek. Ve svých (paměť) ___________ se často vracel k zážitkům z dětství. Účast na (masáž) ___________ byla velice prospěšná. O tvých (lest) ___________ vím své. Takovým (past) ___________ se raději vyhýbám. Dozvěděli jsme se o mnoha (oběť) ___________ . Nevěřím tvým (řeč) ___________ . Obhajoval své názory několika (stať) ___________ v tisku, ale reagoval i podrážděnými (odpověď) ___________ na přímé dotazy. Jako předseda má široké (pravomoc) ___________. Svou výzvu chtěl předat všem (velmoc) ___________ . 2b. Vypište, ve kterých pádech plurálové deklinace může dojít k tzv. kolísání mezi vzory píseň a kost. 2c. Žádné substantivum nekolísá ve všech uvedených pádech, kolísání je nepravidelné, a proto je nutné vyhledávat kodifikované tvary ve Slovníku spisovné češtiny. U následujících slov vzoru kost vypište všechny tvary s dubletní koncovkou nebo již s koncovkou vzoru píseň: paměť nemoc směs noc huť loď 3. Doplňte tvary genitivu: Přijíždím z … Břeclav Boleslav Postupim Čáslav Chrudim Hochům Hranice Budějovice Vítkovice Nusle Tatry Krkonoše Beskydy 4a. Určete vzory substantiv v závorkách a doplňte správné tvary. Voda ve (studna) __________________________ byla zdraví škodlivá. V posledních letech života se Michelangelo věnoval projektům kostelů a mnoha (práce) ___________________________ na Petrském dómu v Římě. Unikátní cihlářské pece zřejmě ze 14. století byly odkryty v Brně při stavebních (práce) _____________________ na Žerotínově náměstí. K (Vánoce) ___________________ a (Velikonoce) __________________ se váže řada lidových zvyků. Zajímali ji vystavené golfové (hůl)___________________. Po celý leden trvala doba lovu (husa) ____________________________. Naše hokejisty čekají ještě zápasy proti (Budějovice) ____________________________ a (Vítkovice) _______________________________. Odjeli na dovolenou do (Alpy) ____________________________. Na divadelním kurzu jsem se potkal se samými úžasnými (lidičky) _____________________. 4b. Ve kterých pádech mají pomnožná substantiva Vánoce a Velikonoce dubletní tvary? Vypište je. 5a. Převeďte do správného tvaru substantiva ruce, nohy. Po sportovním zápasu si potřásají (ruka) ___________ poražení s vítězi. Vzepřel se o zem (obě ruce) ______________________ . Kontrola se nám vymkla z (ruce) ___________ . Skočil do toho (rovné nohy) ______________________ . Stáli se (založené ruce) ______________________ . Měl špínu na (obě dvě ruce) ______________________ . Holčička radostně tleskala (ruce, ručičky) ______________________ . Stůl stál na čtyřech (nohy) ___________ . Indové nás vítali se (sepjaté ruce) ______________________ . 5b. V jakém významu mají substatntiva ruka a noha pravidelné skloňování podle vzoru žena? Označte tyto případy ve cvičení. 6. Doplňte správné tvary substantiv ženského rodu (uveďte dubletní koncovky). Bavilo vás lézt po (skály) ___________ ? Vyhýbali se (díry) ___________ . Nasbírali jsme hodně (houby) ___________ . Sedávala na lavičce pod košatými (lípy) ___________ . Přines ještě pět (lžíce) ___________ . Pokoj osvětlovalo několik (svíčky, svíce) ___________ . Vydali se plnou (pára) ___________ vpřed. Podíleli se na dokončení projektu významnou (míra) ___________ . Přiložili obvaz ke krvácejícím (rány) ___________ . Podlehl (rány) ___________ osudu. Zapůsobil (váha) ___________ své osobnosti. Skloňování substantiv rodu středního 1a. Výrazy lokálu singuláru užijte ve větách. na jaře o jaru na břiše o břichu v šeru o autu v autě 1b. Podle informací uvedených v některé současné mluvnici češtiny uveďte pravidla pro distribuci koncovek lokálu singuláru neuter vzoru město. 2a. Slova v závorkách převeďte do správných tvarů a určete jejich vzor. Vítr se proháněl po (strniska) _____________________________. Už se nezmiňuj o těch (psiska) ________________________. V obou (stanoviska) ________________________ byly nepatrné rozdíly. Cestovali jsme po českých (městečka) ________________________. Umíš to vyjádřit v (procenta) ________________________? Na nedělních (korza) _____________________ bývalo mnoho lidí. Král snil o třech zlatých (jablko) ________________________. Všechno leží na jeho (bedra) _________________________. Rádi se zbavíme svého (břemeno) _________________________. Na (temeno) ______________________ hlavy měl bouli. Utvořte správný pád těchto podstatných (jména) ______________________. Lupič udeřil napadeného tupým předmětem do (záda) ______________________. Ke (dvířka) ______________________ byla připevněna závora. Potřebovali bychom více (hřiště) _________________________. Archeologové odkryli několik středověkých (naleziště) ______________________. V Brně je stále mnoho (staveniště) _________________________. Verdi se objevil na deseti z třinácti (jeviště) _________________________ nabízejících operu. Z vyfouknutého (vejce) _______________________ vyrobíme kraslici. Babička nám vždy přinesla misku čerstvých (vejce) _______________________. 2b. Jaká je distribuce koncovek lokálu plurálu neuter s deklinací vzoru město? Existují pro ni pravidla? 2c. Jaká je distribuce koncovek genitivu plurálu neuter s deklinací vzoru moře? Existují pro ni pravidla? 3. Jaké zvláštnosti ve skloňování mají substantiva břemeno, bedro, lýtko, dvířka, nebe, dítě, léto, jádro? Informace ověřte v některé současné mluvnici češtiny. 4a. Uveďte správné tvary substantiva oko, ucho, koleno, rameno. Mají uvedená substantiva stejný rod v čísle jednotném i množném? Zatmělo se jí před (oči) _____________ v (oči) _____________. Všechno se odehrálo před (naše oči) _______________. Chtěl bych s tebou mluvit mezi (čtyři oči) _______________. Dítě lezlo po (kolena, kolínka) ______________. Na (ramena) ______________ nesl celou váhu nákladu. Na (obě ramena) _______________ vah visely misky se závažím. Půjdu za tebou třeba po (kolena) ________________. Hučelo mu v (uši) ________________. Ten hrnec má dvě (ucho) ________________. Máš na punčoše (oko) ________________. Myslivec objevil v lese pytlácká (oko) _______________. Pozorovala nás stále (zvědavá očička) _________________________. 4b. Uveďte, ve kterých pádech užívají substantiva oko, ucho, koleno, rameno duálové tvary. Skloňování přejatých substantiv 1. Doplňte náležitý tvar. Do dvou (akvárium) ______________ dal rybičky. O jeho (dramata) ______________ si vyprávěli po celém městě. Koupil dětem dva (glóbus) _______________. Přednášky se konají v několika (cyklus) ________________. Musíme se domluvit na stejném (datum) ______________. Kamarád má sbírku kvetoucích (kaktus) ________________. Děti měly v (album) _______________ obrázek (brontosaurus) ________________. V příštím (stadium) _______________ musíme stanovit přesná (kritérium) ________________. Která ulice vede do (centrum) ______________? O tomto (téma) ______________ jsme ještě neuvažovali. Kupte si oběd v (bufet) _______________. Zavazadla si uložte do (kupé) _______________. Brzy se sešli ve (foyer) ________________. Pěstujeme také několik (fikus) ______________ a vzácné (citrus) _______________. Nepovažuji se za (génius) _______________. Škoda, že se nemůžeme potkat s několika (génius) _________________ starověku. 1b. Uveďte typický rys deklinace řady latinských a řeckých jmen zakončených na -us, -os, -on, -um. 1c. Podle jakého vzoru se skloňují životná maskulina na -ius, např. génius, v singuláru a plurálu. 2a. Doplňte správné tvary substantiv. Četl se zaujetím článek o životě v současné (Korea) ______________. Autorem Vesmírné (odysea) ________________ je Arthur Clark. Platón je tvůrcem řady idealistických (idea) _______________. Znáte (Odysea) ________________ - řecký epos básníka Homéra? Goya žil v epoše poznamenané (idea) _______________ osvícenství. Zabýval se (idea) _______________ uspořádat školní konferenci věnovanou ekologii. 2b. Uveďte zvláštnosti substantiv rodu ženského zakončených na -ea, např. idea. 3. Slova v závorkách dejte do správných tvarů. Ve škole jsme se učili o (Nero, Odysseus, Paris, Cicero, Pallas Athéna a Herakles). Nezapomeňte na (Hyppokrates, Ikaros, Kolumbus, Sysifos, Vergilius). Líbí se mi hudba (Čajkovskij, Verdi, Ludwig van Beethoven, Wágner). Četli jsme knihy (Moliére, Verne, Dante, Heine, Hugo). Obdivovali jsme díla (Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti). Ptali se nás na (Kramérius, Mathésius, Wolker, Mendel). V naší knihovně najdete (Rilke, Iliescu, Tolstoj, Majakovskij, Nietsche, Slowacki). 4. Vytvořte tvary genitivu singuláru. Škultéty Zadar angažmá Dumas Karlovac Bukurešť hippie aranžmá drama Manet Odyssea schéma Konstantinopol Alexandria Opole 5. Ve které skupině jsou pouze nesklonná substantiva? a. klišé, pony, atašé, resumé, menu b. fiží, dražé, angažmá, precedens, šapitó c. kupé, Chile, kivi, precedent, tangens d. zoo, tsunami, sinus, filé Souhrnná cvičení 1. Proveďte korekturu textu. Mluvil ze snu a vzbudil obě děti. Odpadky byly odvezeny ze smetiští a hřiští. Pokrčil ramenama a zamrkal svýma očima. Přijeli s dvěma dětma na návštěvu do Karlových Varů. Mezi zděmi starého domu stáli dva hadroví panáci. Celou váhou své osobnosti se postavil za její ideje. Naučil se třem cizím řečím. Pane správče, kolik strojů jste nakoupili? V Jesenících jsme dělali túry. Vlak se blížil k Teplicům. Do Košířů jsme jeli autobusem. Četl si román od L. N. Tolstoje. Začali jsme z prostředku. Co udělat s těma dvěma kariéristami. V jitrocelu jsou léčivé látky. Pane Novák, proč to děláte? Hledal některé pasáže v díle H. Heineho. 2. Slova v závorkách dejte do správných tvarů. Většina povstalců včetně (Spartakus) _______________ v rozhodné bitvě zahynula a zajatí otroci byli ukřižování podél silnice z Říma do (Capua)____________. Řekové měli nejvyššího boha (Jupiter) ________________, zatímco Římané (Zeus) _________________. Na (Nová Guinea) ____________________ roste pět druhů (eucalyptus) ___________________. Byl zmatem různými (idea) __________________ a fakty. Tajná dohoda – triumvirát byla uzavřena mezi (Pompeus, Crassus, Caesar) _____________________________. Život neběží podle(schéma) ___________________, na které se připravíte. Chtěl vidět živého koně (pony) ___________________. Věrohodná fotografie (yetti) _____________ dosud neexistuje. Vrátil se těžce nemocen ze svého (turné). Krétský král Mínos nechal uvěznit v labyrintu (Daidalos) ____________________ i jeho syna (Íkaros) ___________________. Jachtařské soutěže se konaly v neapolském zálivu s (panorama) _______________ Vesuvu. Vyprávěl mi o největších (génius) _________________ minulého století. Adjektiva (přídavná jména) 1. Určete druh skloňování adjektiv (jmenné, složené, smíšené). laskav, hravý, pamětliv, nemocný, liščí, lila (odstín), sestřin, roven, fér (jednání), včerejší, Havlíčkův, Jitčin, Tomášovo, králičí 2. Vyjádřete přivlastnění. (barikádníci) most, (Palacký) nábřeží, (Pavla) zájmy, (Žižka) bojovníci, (Jaroslav Seifert) verše, (lékař) rady, (Novák) rodina, Lauer a Hardy (filmy), (Štěpán) narozeniny, (Mirek) úspory, (prezident) cesty, (Krasomila) zpěv, (babička) pohádky, (tanečnice) vystoupení 3a. Utvořte 2. stupeň adjektiv (pokud je to možné). Správné tvary si ověřte v SSČ. blízký, břitký, český, daleký, hebký, hezký, hladký, hluboký, kluzký, krátký, krotký, křehký, lehký, lidský, měkký, mělký, nízký, prudký, tenký, trpký, úzký, vysoký, drahý, hluchý, jednoduchý, hnědý, hustý, chudý, krutý, dobrý, tmavý, zlý, tvrdý, plachý, tichý, bílý, slibný. 3b. Jakými příponami se tvoří 2. stupeň adjektiv v češtině? 3c. Vypište adjektiva, která mají nepravidelné stupňování. Vysvětlete jeho podstatu. 3d. Uveďte příklady adjektiv, která není možné stupňovat. 3e. Jak vysvětlíte tvary zlejší, dřevěnější, kamenější, špatnější? 3f. Na příkladech vysvětlete syntetické a analytické tvary stupňování adjektiv. 4a. Od následujících zeměpisných jmen utvořte sufixy -ský/-ští adjektiva v tvarech nominativu singuláru i plurálu. Ostrava Malta Sicílie Třebíč Brandýs Tunis Oděsa Aljaška Krkonoše Nové Město Bzenec Hradiště Praha Kroměříž Brno Slezsko Zábřeh Hradec 4b. Uveďte pravidla pro tvoření těchto adjektiv. 5. Užijte ve vhodné souvislosti následující adjektiva. měřící – měřicí peroucí – prací honící – honicí visací – visící plnící – plnicí obráběcí – obrábějící hrající – hrací balící – balicí 6. Užijte ve vhodném kontextu následující adjektiva. adresní – adresný prodejní – prodejný čelní – čelný srdeční – srdečný sluneční – slunečný trestní – trestný živelní – živelný zábavní – zábavný 7. Doplňte koncovky adjektiv. Potomci Husov__ a Žižkov__, kamarádov__ rodiče, potkal jsem bratrov__ spolužáky, dohonil strýčkov__ koně, hladov__ tuláci, včel__ úl, drav__ pták, zl__ lidé, drz__ kluk, protivníkov__ útoky, lekl__ kapři, vrátili se živ__ a zdráv__, běhali bos__, zavolal oba dědečkov__ psy. Pronomina (zájmena) 1a. Určete druhy zájmen a uveďte tvar nominativu singuláru. mého lecjakým jejich žádnému komu ničí čeho týmž ničemu kterou jaké něčemu jichž tu mě o němž 1b. Vytvořte příklady, v nichž budou užita slova který, kdo, co jako tázací zájmena nebo ve funkci zájmen vztažných. 2. Doplňte správné tvary zájmen a rozhodněte, kde můžeme užít několika tvarů. Prosím __________ (ty), už se na ___________ (já) nezlob. Kdo _________ (ty) dovolil rozhodnout onu záležitost bez ___________ (já). Díval se na ___________ (já) s převahou a trochu se ____________ (já) asi vysmíval. Knížka, kterou jsem si od ___________ (ty) půjčil, se _____________ (já) velmi líbila. Bolí __________ (já) hlava. Proč si nedáš od ___________ (já) poradit. ____________ (já) to velmi zajímá. Pojď s ____________ (já), ukážu __________ (ty), kde se _____________ (já) to stalo. 3. Doplňte náležité tvary výrazu ona. Viděl jsem ________ v kině. Včera se s _______ pohádal. Podej _______ tu knihu. Nevšiml jsem si _______. Hledali _______ celý den. Volal jsem _______ jen ráno. Už s _______ nepočítám. Byla to _______, kdo mi pomohl. Slyšel jsem o ________ ní, ale neznám ________. Překvapil jsem _______ kyticí tulipánů. 4. Zájmena v závorkách dejte do náležitých tvarů a kde je to možné, uveďte dublety. Včera jsem mluvil s (tvůj) _____________ ženou. Proč jsi nepozval také (můj) _______________ kamarád? Omluvte prosím (můj) ________________ jednání. Nemohu s (tvůj) _____________ názory souhlasit. Byl jmenován (můj) ____________________ nástupcem. Nechcete nám pomoci v (náš) _________________ práci? Nemluvím sestře do (její) ________________ záležitostí. (Její) ________________ slov si velmi vážím. Poslali jsme pozdravy (náš) ______________ známým. (Váš) ______________ zprávám příliš nevěřím. Nejsem spokojen s (váš) _________________ výsledky. Odejdu pouze s (váš) _________________ souhlasem. Nevěděl jsem, že se (tvůj) ______________ sestra provdala. Viděl jsem (váš) ______________ kočku na (náš) ________________ zahradě. Nikdy jsem s (váš) _______________ matkou nemluví.. Můžu to (váš) _______________ babičce donést domů. 5. Zájmena týž/tentýž dejte do náležitého tvaru. Vstávám vždy v (táž) _________________ hodinu. Máme (totéž) _______________ práva a (tatáž) _______________ povinnosti. Mužstvo nastoupilo s (tentýž) ______________ brankářem jako loni. Vzhledem k počasí dosáhla pokusná stanice s (táž) ______________ sadba a za (táž) ___________ podmínek lepších výsledků. Uposlechl jsem s (táž) _____________ výhradami jako ty. Hlásili se stále (tentýž) ______________ uchazeči. Obě události se zběhly v (tentýž) ______________ dni. Mysleli jsme oba na (tatáž) _______________ osobu. Setkáme se na (totéž) _______________ místě jako dnes. Zabýval jsme (tentýž) ______________ problémy a došel jsme k (tentýž) ______________ závěrům jako můj přítel. Musíš se na (táž) ______________ věc dívat (totéž) ______________ očima. Proč chceš stále mluvit o (totéž) ______________ tématu s (tentýž) _______________ lidmi? Na mnoha úřadech pracují stále (tentýž) _________________ lidé. 6. Doplňte text náležitými tvary zájmena jenž. Toho večera, o ______________ mluvím, se strhla přestřelka. Pořád se plete do věcí, o _______________ vlastně rozhodují druzí. Nechci napínat vaši trpělivost podrobnostmi, pro _______________ nebude stejně místa v naší kronice. Potkal jsem ženu, _____________ jsem kdysi znával. Peníze, ______________ jsem měl splatit dluh, mi ukradl zloděj, ___________ policie nevypátrala. Díval se do noci, ______________ nás obklopovala, dokud jsem nezaslechl zvuk, na ___________ jsem čekal. Lidé, _____________ se k místu nehody seběhli, se snažili pomoci ze všech sil. Moji přátelé, _____________ jsem důvěřoval, mne neopustili. 7. Doplňte správný tvar zájmena můj, náš, váš, jeho nebo svůj. V/ ve _______________ bakalářské práci se zabývám nesklonnými podstatnými jmény. ___________ šálu jsem si pletla sama. Viděla jsem ho s ___________ sestrou. Už jsi viděl ___________ fotky z dovolené? Děkujeme, že používáte MHD, šetříte tím životní prostředí pro ___________ děti. ___________ psa vodím vždy na vodítku. Používejte každý ____________ kartáček na zuby. Nechte si _____________ rady! 8. Doplňte náležité tvary výrazů jakýkoli a kterýkoli. Smlouvu můžete uzavřít na ____________ naší pobočce. K výrobě kostýmu můžete použít ____________ materiál. Hlavní roli by mohl hrát _____________ z herců. Ať už bude vláda ____________, Německo přitvrdí v evropské politice. Mám ho ráda, a je ______________. Lehce vyvrátím ____________ jeho argument. Čekám na _____________ reakci. Ať si vybereš _____________ hrnek, všechny tečou. Numeralia (číslovky) 1a. K tvrzením napište do druhého nebo třetího sloupce tabulky Ano nebo Ne. Tvrzení Ano Ne V textu Nové číslovky stále vznikají. Číslovky se dají zřetelně vymezit podle významu. Základní dělení číslovek je na určité a neurčité. Číslovky se tradičně dělí podle významu na pět druhů. Číslovky patero a kolikerý jsou druhové. Číslovky se dají skloňovat pouze jako podstatná a přídavná jména. Číslovka jeden se skloňuje jako ten. Číslovky dva, oba mají v 7. pádě spisovný tvar dvěma, oběma. Číslovky 5–99 užívají jen dva tvary. Číslovky nesklonné neexistují. U všech číslovek určujeme kategorie rodu, čísla a pádu. 1b. Přečtěte si text a podle informací, které uvádí, doplňte do posledního sloupce Ano nebo Ne. 2. Vyberte z textu číslovky, a pokud je to možné, určete jejich mluvnické kategorie a vzor: Praha hrála v životě Wolfganga Amadea Mozarta zcela mimořádnou úlohu. Pobýval v ní celkem pětkrát. Poprvé přijel do Prahy v osmdesátém sedmém roce 18. století, tedy ve svých jedenatřiceti letech. Jeho příjezd se stal událostí číslo jedna a na Mistrovu počest byl uspořádán veliký ples. Dne 17. ledna 1787 sám řídil představení Figarovy svatby v nové budově Nosticova (dnešního Tylova) divadla. Už třetí den se muselo představení pod Mozartovým vedením pro velký úspěch opakovat. 3. Určete druhy číslovek. moře lidí, dva miliony korun, pětkrát, několikáté zpoždění, pětice dívek, patery kalhoty, třetina času, sedm devítin, čtvero ročních období, nultá minuta, poslední návštěvník, mnohonásobný mistr světa, dvaapůlkrát 4. Doplňte vhodné tvary číslovek dva, oba, tři, čtyři. Na (oba) ___________ březích rostly vysoké topoly. Úřední hodiny jsou dnes od (dva) ___________ do (čtyři) ___________ . Stál jsem pevně na (oba) ___________ nohou. Zkoušeli jsme otevřít dveře (dva) ___________ klíči. V tomto případě vlastně hrají (dva) ___________ proti (tři) ___________. To bych neudělal ani (čtyři) ___________ rukama. Říká se, že (dva) ___________ pánům nelze sloužit. O (oba dva) ___________ městech jsme se učili v zeměpise. (Tři) ___________ ranami ho srazil k zemi. Mezi těmito (dva) ___________ body veďte přímku. Nemohu přece najednou mluvit se (tři) ___________ lidmi. Celou záležitost shrnul do (dvě, tři) ___________ bodů. Počítali jsme se (čtyři) ___________ minutami odpočinku. (Dva) ___________ členům družstva se to podařilo. Řekl to (dva, tři, čtyři) ______________________ slovy. 5. Doplňte správné tvary číslovky sto. Dvě (sto) ___________ diváků odešlo už před koncem zápasu. Jak jsi přišel ke (sto) ___________ korunám? V knihovně mám asi tři (sto) ___________ detektivek. Ze (sto) ___________ padesáti uchazečů bylo přijato jen šedesát. Bez (sto) ___________ korun se snad ještě obejdu. Oprava auta nás stála dvě (sto) ___________ korun. Ke dvěma (sto) ___________ fanouškům domácích se připojilo tři (sto) ___________ fanoušků hostujícího mužstva. Zloděj obral stařenku o pět (sto) ___________ korun. Ze (sto) ___________ případů jen jeden končí smrtí. 6. Přečtěte správně číslovky a slova v závorkách. Zaplatil jsem obědy posledními 525 (koruna) ____________________. V místnosti bylo 633 (sedadlo) ___________________. Včera (přijít) o život 51 (cestující) ___________________. Co budete dělat s vyhranými 732 000 (koruna) ______________________? Pořídil jsem všechno s 1000 (koruna) ___________________. Loni byl dokončen objekt s 442 (místnost) _____________________. Při srážce se potopila loď s 15 876 (tuna) _____________________ nákladu. Po odečtení 3005 (koruna) ___________________ zbývá uhradit částku 69 565 (koruna) _____________________. Silnice se opravuje v úseku mezi 248. a 292. (kilometr) _____________________. Oslavili jsme 650. _________________ výročí založení Karlovy univerzity. Nový úsek dálnice měří 62,6 km ____________________. 7. Slova v závorkách dejte do správného tvaru. se (100 lidí) k (pár korun) ke (160 korun) ke (3000 korun) s ( 1898 korun) po (čtvrt rok) s (1222 korun) o (5 milion) uchazečů bez (půl milion) 8. Doplňte správné tvary neurčitých číslovek mnoho, málo. Nemohu souhlasit jen s (málo) _____________ rozhodnutími. O (mnoho) _____________ problémech jsme už dávno diskutovali. Vyprávěl jsem si o tom s (mnoho) ____________ kamarády. V (mnoho) ____________ zemích se jezdí vlevo. Nerozumí jen (málo) ____________ věcem. O (málo) ___________ nemocech se dá s jistotou říct, že známe její příčiny. U (mnoho) ____________ měst vyrostly zahrádkářské kolonie. V (mnoho) ___________ případech jsi měl pravdu. Spokojil se s (málo)______________. Je jedním z (málo) _____________ lidí, které tu znám. 9. Utvořte správné tvary číslovek. V bytě jsou (5) _____________ hodiny, (2) _____________ jsou bicí. Bydlíme ve (3) _____________ místnostech a topíme ve (3) _____________ kamnech. Do dvora vedou (2) _____________ vrata a (1) _____________ dvířka. Mám (3) _____________ nové rukavice, (1) _____________ pletené a (2) _____________ kožené. Už (2) _____________ Vánoce jsme strávili na venkově. Můžeme si vybrat ze (4) _____________ jakostí. Zájmeno já má ve (3) _____________ pádech (2) _____________ tvary, delší a kratší. Rozlišujeme podstatná jména (3) _____________ rodu. Po dědečkovi jsem zdědil (6) _____________ kapesní hodinky. Skladba pro (2) _____________ klavíry a (2) _____________ housle. Do místnosti vedou (3) _____________ dveře. Každé auto je vybaveno (2) _____________ brzdou, ruční a (2) _____________ okruhovou nožní. V brašně měl (3) ______________ kleště (druhy). Každé ráno čte (4) ____________ noviny. Do dvora vedla (2) ______________ vrata. 10. Proveďte korekturu textu. O dvouch cenných papírech mi řekl, ostatních sedum mi zatajil. Měli jsme odpolední vyučování od třech do čtyřech. 5. hodina skončila a my jsme šli konečně domů. Od 8 do 9 máme angličtinu, takže kolem 10 už budu doma. Ve 120km rychlosti nezvládl zatáčku a vjel do příkopu. K jejím pět tisícům korun přidal svých dvěstě dolarů. Najdi si to ve svazku 6., na stránce 58., kapitole 12. Přijeďte v 7,30, abychom stihli přednášku. Z knihovny mě už dva krát poslali upomínku. Tento podnik měl 20 násobný převis poptávky. Byli tam třicet tři žáci. V Brně skončil 48 ročník Závodu míru. Labe má délku 1262 km od pramene k moři. Před 200 – 250 lety měli učenci velmi nejasnou představu o hvězdách v Mléčné dráze. Spokojím se s 500 Kč odměny. Naplň láhev ze ¾ vodou. Verba 1. Vyhledejte v textu slovesa a rozlište je na plnovýznamová a neplnovýznamová (ta případně na modální, fázová, pomocná, sponová). Kočka se baví sama pro sebe. Pes chce jaksi bavit toho druhého. Kočka se zajímá jen o sebe. Pes se domáhá, aby se o něho zajímal i někdo jiný. Žije cele a bujaře jen tehdy, je-li ve smečce – i dva jsou už smečka. Když se honí za svým ocasem, dívá se po očku, co tomu kdo řekne. To by kočka neudělala; jí stačí, že se baví sama. Snad proto se nikdy neoddá své hře tak bezuzdě a vášnivě, až do sebezapomenutí a uřícení jako pes. Vždycky je tak trochu nad ní; vždy vypadá, jako by se blahovolně a poněkud pohrdavě snížila k tomu, že se baví. Pes si hraje cele, kdežto kočka jen tak, jako z rozmaru. (Podle knihy Měl jsem psa a kočku Karla Čapka) 2. Utvořte tvary jednoduché a složené, určité a neurčité od následujících sloves. psát přát kupovat zmrazit sypat chytit otevřít 3. Vyhledejte přechodníky a určete jejich druh. Jsa hmotně zabezpečen, hodlal se v budoucnu věnovat studiu. Vrata stodoly, zaskřípavše pronikavě, rozevřela se jako tlama obrovského zvířete. Odloživši svůj nástroj, odstrčila zlehka přivřené dveře. Pak vzala cimbál, uchopivši obě paličky a udeřila. Položiv mu otázku, zadíval se mu upřeně do očí. Zanechav za sebou otevřené dveře, odešel do polí. Schovali se v nejtemnějším koutě, tiše sténajíce a zatínajíce si nehty do dlaní. Přibližovali se k nám, ani o tom nevědouce. Spěchala tam, jsouc zvědava, jak to dopadne. Spatřivši ji, rozesmála se jako nikdy dříve. Polyká na prázdno, pokoušeje se zaplašit bolest. Rozloučivše se, spěchala na nádraží. 4. Slovesné tvary v souvětích nahraďte přechodníkem přítomným. Dívky se vracely z výletu a vesele se bavily. Matka nesla nákup a dávala pozor na Petra. Chlapci se strkali a sváděli vinu jeden na druhého. Děvčátko k sobě tisklo panenku a lítostivě plakalo. Přátelé si tiskli ruce a srdečně loučili. Kočka se plížila zahradou a lehce našlapovala. Otec vyřezával figurky a tiše si při tom pískal. 5. Nahraďte infinitiv přechodníkem minulým. Dvořané (zeptat se) _____________ kupce na cenu, čekali netrpělivě na odpověď. Mladík (sáhnout) _____________ s jistotou do skuliny ve skále, vytáhl malý balíček. Žena, (přinést) ________________ z vedlejší místnosti malého chlapce, se zájmem naslouchala rozhovoru. Rodiče (prodat) _____________ výhodně svůj domek, odstěhovali se do města. Jan (usednout) ______________ na lavici u krbu, začal vypravovat. Slovesné kategorie 1a. Vysvětlete zvláštnosti v užití osoby a čísla. Jak se máte, pane kolego? V naší přednášce se budeme věnovat otázce skloňování podstatných jmen. My, Karel IV., z Boží milosti král český, jsme rozhodli takto … Tak už se cítíte líp, Heleno? Neplač, maminka ti to pohladí. Betty, má mne opravdu ráda? Už jsme se napapali? Pane četník, mají slitování, prosím jich. Dnes se zaměříme na problematiku životního prostředí. Jeden by se tady mohl utrápit! 1b. Uveďte příklady literárních textů, v nichž byste se mohli setkat s užitím plurálu majestátního, onkáním či onikáním. 2. Určete, ve kterých větách se přítomných tvarů užívá k vyjádření děje minulého. Jak se tento jev označuje? Kde se vzal, tu se vzal, před Honzou stojí medvěd. Princ se vydal na cestu, a když začalo slunce zapadat, tu potká stařečka. Pokračovala jsem pořád dál a dál a najednou vidím světlo. Právě probíráme slovesa. Císař Augustus dává vybudovat v Germánii řadu táborů a pevnůstek. Jdu vám včera kolem kina a najednou na mě někdo volá. Promiňte, ale asi vám dost dobře nerozumím. 2. Utvořte příčestí minulé v jednotném čísle mužského rodu. Ke kontrole užijte SSČ. vést ohnout se vypnout rozetnout jít zajmout přivyknout podniknout táhnout obejmout 3. Slovesa v závorkách dejte do tvaru futura, pokud existují dvě možnosti vyjádření, uveďte je. Příští týden (letět) _____________ do Paříže. Teď už radši (jít) _____________ spát. Až to (být) ______________ černé na bílém, (uvěřit) ____________ tomu. Za její rozhodnutí (nést) ______________ následky všichni. Počet zaměstnanců v příštím roce (růst) ______________. Rozhodla jsem se, že pro něho (najít) ______________ domácího učitele. (říct) _______________ mu o tom až zítra. V horku (pít) _____________ častěji než obvykle. Vysvětlil jsem mu, že s sebou (vézt) _____________ i potápěčské vybavení. Když odstraníš suché listy a květy, rostliny (kvést) ________________ mnohem déle. Peníze (ležet) ______________ zatím v trezoru. 3b. Jakými tvary je budoucí čas sloves vyjadřován? Víte proč? 4. Ve větách podtrhněte tvary sloves a určete jejich slovesný způsob. Někteří lidé přicházejí do našeho života a rychle odcházejí. Pomůžeš mi s tím referátem? Kdybych byla na tvém místě, přijala bych tu nabídku. Vrať se mezi nás! Byli bychom se najedli, kdybychom tolik nespěchali. Držme se pravdy. Okamžitě vykouzlila na tváři nevinný úsměv. Byli byste se inspirovali třeba tímto filmem? Kéž by mu tato zpráva opravdu přišla! Pozvěte si co nejvíc přátel. Zeptali byste se na odjezd vlaku? Pavle, poběž honem! Býval by se pustil do boje třeba s drakem. Tak je tam všechny pozdravujte. 5. Slovesa v závorkách užijte v imperativu. Všichni si (vzít) ___________ sváteční šaty. (Přihlásit se) ___________ ke zkoušce. (Přivézt) ___________ ho teď sem. (Přijít) ___________ brzy večer domů. (Vzít) ___________ mě s sebou. (Sníst) ___________ to všechno. Tak už děti (neplakat) ____________! Hezky se (učesat se) _______________. Pokud jste nevyhráli, (nevěšet) ______________ hlavu. (nepokazit) _____________ ty společné chvilky hádkou. (Pomoci) ___________ si sám. (Vědět) ____________, že to zvládneš. (Jíst) ___________ ovoce a zeleninu. Prosím tě, (chtít) ______________ něco jiného. V klidu to jídlo (dojíst) __________. A (nebýt) ____________ tak smutný, všechno bude zase dobré. (Zodpověz) ______________ mi podrobně pár otázek. 6. Uveďte, jakými možnostmi je vyjádřen rozkaz, zákaz, pokyn, výzva či prosba. Půjdeš sem! Ať přijde včas! Nikdo neopisujte! Omluvte mě na chvíli! Klid! Pokus se o to znova. Ležet! Nechejte ho na pokoji! Nikdo nebude napovídat! Ať nikdo nenapovídá! Pozvěte je na zítřejší večírek. Kéž to dokážu! Nikam nepůjdeš! Dávat pozor! Udělejme si pohodlí! 7. Utvořte tvary kondicionálu. nechodit (2. os., č. mn., kondicionál přítomný) jednat (1. os., č. mn., kondicionál minulý) uvařit si (2. os., č. j., kondicionál přítomný) chtít (3. os., č. mn., kondicionál minulý) zpívat (1. os., č. j., kondicionál minulý) neuhodit se (3. os., č. j., kondicionál minulý) podívat se (2. os., č. j., kondicionál přítomný) smět (1. os., č. mn., kondicionál přítomný) nakreslit si (3. os., č. mn., kondicionál minulý) moci (1. os., č. mn., kondicionál přítomný) 8. Vyhledejte v textu slovesné tvary a určete jejich způsob a čas (pokud je to možné). Lidé využívali či využívají mnohé rostliny k různým účelům. Účinek bylin bychom však měli dobře znát a neměli bychom připravovat žádné domácí lektvary bez důkladného poučení. Podle legendy pálili například šalvěj kentaurové pozorující hvězdy, aby zostřili své smysly. Šalvěj má ve skutečnosti dezinfekční účinek a užívá se jí jako součást ústních vod. Čaj připravený z vrbového listí pili lidé dříve, aby se jim ulevilo od bolesti, a také předchůdce aspirinu známý v 19. století obsahoval výtažky z dubové kůry. Moderní tablety aspirinu jsou však výhradně syntetické. A připomeňme si ještě mandragoru. O mandragoře se zmiňuje Bible jako o prostředku, který bude usnadňovat početí. Staří Řekové jej přidávali do vína jako anestetikum. Oční kapky s výtažkem mandragory dočasně ochromují oční svaly, takže zornice zůstane otevřená. 9. Označte, které informace jsou pravdivé (P) a které nepravdivé (N). V trpném rodě je podmět původcem děje. Trpný rod se vyjadřuje jen složeným slovesným tvarem. Příčestí trpné může být zakončeno na -n nebo na -t. Všechna slovesa v češtině mohou vyjadřovat rod činný i trpný. V běžném vyjadřování se dává přednost opisnému pasivu před zvratným pasivem. 10. Podtrhněte slovesa a určete u nich slovesný rod. Hudebníci dobře sladili nástroje v orchestru. Z mokré půdy se plevel snadno vytrhává. Později bylo zjištěno, že Petr byl nemocný už několik týdnů. Tato píseň se často zpívala u táborových ohňů. Kamení bylo rozdrceno na drobný štěrk. Důležité zprávy se hlásily každou hodinu. Chemik přecedil roztok přes filtrační papír. Koberec se čistí chemicky. Výstava se konala až do prosince. Vyčistil ložiska stroje. Všechny nádoby se naplnily vodou až po okraj. 11. Spojení slov užijte ve větách se slovesy ve tvaru opisného pasiva: zajmout nepřítele přijmout hosta začít práci napnout plachty navléknout nit dosáhnout úspěchu oblehnout město vytisknout knihu přitisknout ucho ke zdi vytáhnout stavidla 12. Rozhodněte, ve kterých větách vyjadřuje zvratná podoba slovesa rod činný a ve kterých rod trpný. Kniha se četla jedním dechem. Zeptejte se v pravou chvíli. Hodinky se mi zpožďují o pět minut. Některá slova se píší s krátkou i dlouhou samohláskou, např. citron – citrón. Hranatých závorek se užívá při fonetickém přepisu. Směje se často a ráda. Podíval se zkoumavě na svého protivníka. Dnes se hraje hlavně pro děti. Tvářil se rozzlobeně. O našem návrhu se nehlasovalo. 13. Věty převeďte do vhodné formy pasiva. Na semináři mluvíme anglicky a německy. Lékaři očkují některé pacienty proti chřipce. Včera zatkli řidiče ukradeného auta. Z praktických příkladů vyvodili obecné závěry. Dlouhotrvající deště zničily nově vysazené stromy. Parkoviště přemístili za divadlo. O takových problémech nediskutuji. Seznámili nás s novými pravidly. Jeho vystoupení ohlásili na dnešek. Zodpověděli všechny naše dotazy. Zkoušíme i jiné metody studia. Jiskřičku naděje uhasili už na začátku. 14. Určete vid sloves. Krajina kolem starobylého města Waka, nyní známého jako El Perú, se dnes pravděpodobně velmi podobá té, do které kolem roku 1 000 př. n. l. Mayové přišli. Hustý deštný prales, v němž hnízdí tukani a supi. Když zde prší, moskyti se rojí v obrovských mračnech, v období sucha zase klesá hladina řek natolik, že hrozí úplné vyschnutí. Po staletích, kdy se Mayové naučili v deštném pralese prosperovat, přerostly jejich sídelní jednotky v městské státy a kultura se stávala mnohem vybranější. Mayové začali budovat elegantní paláce s mnoha pokoji s klenutými stropy, jejich chrámy rostly do téměř třistametrové výše. Znali také 365denní rok a byli natolik sofistikovaní, že vytvořili úpravu kalendáře podobnou našemu přestupnému roku. Pravidelně pozorovali hvězdy, předpovídali zatmění Slunce a orientovali své obřadní stavby k východu nebo k západu tak, aby na ně v určitou roční dobu dopadaly sluneční paprsky. 15. K dokonavým slovesům utvořte odpovídající slovesa nedokonavá. obléct utéct říct napsat zblednout pomoct zavřít poslat shýbnout se usnout rozbít ucpat rozhodnout se minout zapomenout hodit obrátit se zkazit narodit se zestárnout nakrmit 16. K nedokonavým slovesům utvořte odpovídající slovesa dokonavá. tvrdnout vítězit roztahovat ničit vadnout pípat vybírat dávat nakupovat tuhnout promíjet kousat 17. Uveďte, zda jde u sloves o prefix čistě vidový, nebo obměňující i význam slova. upije, napíše, popíše, vyvaří, uloví, vyskočí, zařve, zasměje se, ustele, uvidí 18. Roztřiďte slovesa na párová a nepárová. U párových doplňte sloveso opačného vidu, u nepárových určete, zda se jedná o sloveso obouvidé, jen dokonavé nebo jen nedokonavé. odbít dát mládnout sedět řadit vypadat smět havarovat vydržet blížit se vyložit vzít ležet obětovat 19. Vytvořte slovesa násobená a užijte je ve větách. vodit, chodit, těšit, znát, házet, vézt 20. Určete gramatické kategorie sloves. Muž, který od základu změnil svět formovaný gravitačními zákony Isaaka Newtona, se narodil 14. března 1879. Malý Einstein začal mluvit poměrně pozdě a každou větu několikrát opakoval. Na střední školu ho rodiče zapsali v Arau u Curychu. Tam napsal esej, ve kterém popisoval plány do budoucna. V roce 1900 si Albert splnil svůj sen a graduoval jako učitel matematiky a fyziky. Celý následující rok psal dopisy evropským univerzitám a pokoušel se získat místo jako učitel. Neúspěšně. V té době zklamaně konstatoval: „Vzdal jsem se ambicí učit na univerzitě.“ Slovesné třídy a vzory 1. Doplňte do textu správné informace. nese, třída, tři, bere, kupuje, maže, kmen minulý, tře, tiskne, rozkazovací způsob, mine, prosí, začne, kryje, trpí, kope/kopá, sází, dělá, peče, vzor Slovesa zařazujeme nejdříve ke _______________, potom v rámci ní ke _______________. V každé třídě kromě páté rozlišujeme několik vzorů, ke kterým řadíme slovesa především podle rozdílů v ___________________. V mnohých případech je však třeba uplatnit ještě další třídící kritéria. Při zařazování ke vzorům 1. třídy si uvědomíme nejdříve druh souhlásky před -e a pak uvedeme tvar příčestí minulého (podle shody určíme např. vedl jako nesl). Mají-li slovesa před -e pravopisně tvrdou nebo obojetnou souhlásku, řadíme je ke vzorům ___________________________, mají-li před -e pravopisně měkkou souhlásku, jedná se o vzory __________________________. Slovesa 2. třídy mají _________ vzory. Stojí-li před -ne samohláska nebo slabikotvorné r, l, jedná se o vzor ______________, v příčestí minulém mají tato slovesa před -l vždy příponu -nu- (trnul). Stojí-li před -ne souhláska, jde o vzor ______________ a příčestí minulé je většinou bez přípony -nu- (táhl). Při zařazení ke vzoru ____________ se řídíme zakončením kmene minulého na -a (přija-l – zača-l). Jedná se o vzor nepravidelný, patří sem i slovesa zakončená na -me (vezme). Vzory 3. třídy se liší v kmeni minulém. Vzor ___________ má kmen minulý bez přípony (pi-l), vzor ________________ má příponu -ova- (slib-ova-l). Ke vzoru 4. třídy _______________ patří slovesa, jejichž kmen minulý má příponu -i (vraz-i-l), ke vzorům __________________ se řadí slovesa, která mají v minulém kmeni příponu -e- nebo -ě- (hřm-ě-l, zkouš-e-l). K rozlišení obou vzorů slouží nejlépe odlišné tvary ____________________. Slovesa 5. třídy mají vzor ______________. Část sloves má některé tvary i podle vzorů 1. třídy (bere, maže), zařazujeme je pak k podvzoru __________________. Jejich tvary jsou dubletní (koupu/koupám). 2. Zařaďte slovesa ke třídám a vzorům. Nutně potřebuji nové oblečení. Diváky nadchly výkony sportovců. Vypadal, že právě usnul. Napij se vody, to ti pomůže. Dobře si s Ondřejem rozumí. Slibovala si, že bude víc šetřit. Neuměla psát bez pravopisných chyb. Místa v první řadě byla vyhrazena čestným hostům. Se svatbou stále ještě otáleli. Myslím, že stále ještě zanedbáváme využití alternativních zdrojů energie. Nepředvídal jsem, že budu muset provést takové množství změn. Někdo si včera udělal legraci a vydával se za mě. Plánovali, že příští rok v lednu společně navštíví některý ostrov v Atlantském oceánu. 3. Zařaďte slovesa ke třídám a vzorům. Obtížné případy vyhledejte v Mluvnici češtiny 2. Myslit, zobat, bolet, bydlet, spát, vrzat, plakat, pít, žít, šumět, vyčistit, dřímat, navléci. 4. Doplňte tvarovou variantu a zvažte, zda je stylově rovnocenná nebo ne. Ověřte informace v SSČ. loupu náležejí nech očisť bydlel myslel maži mohu peku píší moci spouštějí nesouvisejí dotkl skřípe tištěn 5a. Nahraďte infinitiv správnými tvary přítomného času (uveďte všechny možnosti). Užívejte SSČ. Čestní lidé nikdy (nelhat) _____________. Všichni naši studenti (podepsat) ______________ dohodu. Přítomní (prokázat) ______________ svou totožnost. Roztoky různé nasycenosti (vřít) ___________ při různých teplotách. Stroj (příst) tenké vlákno lépe, než to (moci) ___________ dokázat lidské ruce. Jsem tak unaven, že se sotva (vléci) ________________. Nic dalšího ti zatím slíbit (nemoci) _______________. Řekli jsme si, že dva (zmoci) _____________ víc než jeden. Zdá se, že sousedovy děti (stonat) ____________, protože slýchám jak často (plakat) _____________. Počkejte na mě, až se (vykoupat, obléci, učesat) _________________________________. (Vrzat) ______________ nám dveře. Klidně (přijít) ____________ i se psem. Mám dost času, (nařezat) ___________ a (naštípat) ___________ třísky. Tak se (jít) ___________ podívat. Zpravidla se (orat) _____________ mělce, případně na střední hloubku. 5b. Vysvětlete užití dubletních tvarů. 6a. Infinitivy v závorkách nahraďte tvary minulého času (uveďte všechny možnosti). Užívejte SSČ. Zubní lékař mi (vytrhnout) ___________ bolavý zub. Obránce (vykopnout) ___________ míč z prázdné branky. Soud (přihlédnout) ___________ k dobrému chování viníka. Auto (zahnout) ___________ za roh. Policisté pachatele (dostihnout a zatknout) ______________________ . Bylo ticho. Nikde se nic (nepohnout) ___________ . Stromky zasazené podél silnice (uschnout)___________ docela. (Usednout ) ___________ do křesla, aby (odpočnout si) ___________ . Jakmile žáci učitele (zahlédnout), ___________ (rozběhnout se) ___________ na svá místa. Otec dceru pevně při rozloučení (obejmout) _____________. Čestní hosté (zaujmout) _____________ místo na tribuně. 6b. Vysvětlete užití dubletních tvarů. 7a. Od sloves 2. třídy vytvořte příčestí trpné. Ke kontrole užijte SSČ. Dívka byla (obléct) ______________ do místního kroje. Tímto rozhodnutím bylo (zamítnout) ______________ vracení pozemků původním majitelům. Humor by měl být (obsáhnout) ______________ v životě co nejvíc. Byli (nadchnout) _______________, protože jejich návrhy byly konečně schváleny. Byl (zatknout) _______________ pro opakované výtržnosti. Dveře od sklepa nebyly naštěstí (zamknout) ______________. Čeští cyklisté byli na 150. kilometru (dostihnout) ________________. Před příletem prezidenta bylo letiště přímo (oblehnout) ________________ novináři. Nikdy mi nebylo nic (vytknout) _______________. Příklady slov byly v textu (tisknout) ______________ kurzívou. 7b. Všimněte si, k jakým změnám dochází v příčestí trpném u sloves, která mají minulý kmen zakončený na -h, -k, -ch? Uveďte příklady sloves z cvičení. 7c. Uveďte dvojtvary sloves 2. třídy, mezi nimiž je významový rozdíl. 8a. Slova v závorkách nahraďte přítomnými tvary oznamovacího způsobu (pokud je to možné, užijte dubletní tvary). Každé ráno (pít) ___________ trochu čaje. (Přát) ______________ vám mnoho štěstí. Někteří lidé (pít) ______________ příliš mnoho kávy. (Děkovat) _____________ ti za dárky k Vánocům. Rád (pracovat) _______________ na zahradě. Hodiny (bít) ____________ dvanáct. Knoflík si (přišít) ________________ sám. Na jaře zahradníci (zrýt) _______________, (uhrabat) ___________ a (osít) ______________ záhonky, (přivázat) _____________ stromky k podpěrám a (ořezat) ___________ zmrzlé větvičky. Děti (klouzat se) ___________ po zamrzlých loužích. Všichni začátečníci obvykle (tápat) ___________. 8b. Vysvětlete užití dubletních tvarů. 9. Infinitivy v závorkách nahraďte přítomnými (budoucími) tvary oznamovacího způsobu 3. osoby plurálu. Některé druhy hmyzu (přenášet) ______________ nemoci. Lidé si někdy zbytečně (nerozumět) _____________, často se na sebe (rozzlobit) _____________ pro maličkosti. Rodiče mi ve všem (věřit) ______________. Děti na podzim (pouštět) _____________ draky. Oni (dělat) ______________, jako když to (nevidět a neslyšet) __________________. Na kraji lesa (křičet) ______________ sojky. Mouchy (nesnášet) ______________ průvan. 10. Nahraďte spojení tvarem imperativu v 2. osobě singuláru. roztřídit zboží, očistit si boty, uvědomit si zodpovědnost, posoudit projekt, vyhovět žadateli, přihlásit se do konkurzu, navozit cihly, pospíšit si, nahlásit závadu, zaštítit kamaráda, zamhouřit oči 11. Užijte správné tvary sloves. Rodiče to neradi (vidět) ____________. Oni mi vždy (chtít) _____________ pomoci. Vegetariáni (nejíst) ______________ maso. Přátelé mi vždy (chtít) _____________ pomoci. Dobře o tom (vědět) ______________. V nejbližších letech (přibýt) _____________ další zájemci o cestování do exotických krajů. Troška vody nám na cestu domů ještě (zbýt) ______________. Ženám byla účast na starověkých olympijských hrách (zapovědět) _____________. Doufáme, že ten zásadní dotaz bude (zodpovědět) _______________. Děti (chtít) ___________ jít s tebou, ale počkej až se v klidu (najíst) _____________. Souhrnná cvičení 1. Proveďte korekturu textu. Která tiskárna ti vytisknula tak pěkné navštívenky? Byl tvůj kamarád přijmut na vysokou školu? Byl přitištěn ke zdi a nemohl se ani pohnout. Čekala na jeho obejmutí. Dělali si starosti s vypětím proudu, poněvadž potřebovali zkoušet nový přístroj. Začli se usmívat, protože pochopili její rozpaky. Když jsem si odpočal, pustil jsem se do práce. Přijmul mě se strojenou zdvořilostí. Pronajmuli jsme si domek na celou dovolenou. V plánu nebyly obsáhnuty všechny body. Stará jabloň nám letos v létě uschnula. Nejdřív se začnul bránit, potom ale doznal svoji vinu. Vyzdvihnutí peněz z banky mu dělalo potíže. 2. Doplňte tvary přítomného času oznamovacího způsobu. Plné tribuny hlasitě (pobízet) ____________ fotbalisty k lepšímu výkonu. Zdá se, že už o něm (vědět) _____________. Ještě nevím, co si (obléct)____________. Neposlouchejte instruktory, kteří (vymýšlet) ______________ příliš složité cviky. Říkal, že se (moci) ______________ pokusit nám pomoci. Kdy (odjíždět) ______________ vaše děti na prázdniny? Lidé se zde (koupat) ______________ již mnoho let jen na vlastní nebezpečí. Přátelé (přicházet) ____________ a (odcházet) _____________. Testy (prokázat) _____________ jejich zdravotní stav. Ta slova mi dodnes (znít) _____________v uších. Minuty se (vléci) ______________ a Pavel je jak na trní. 3. Utvořte tvary sloves. přijmout 1. os. pl. imperativu: přech. minulý, neutrum, sg. akt.: 2. os. pl. kondicionálu přítomného: umístit 3. os. sg. kondicionálu přítomného: přech. minulý, pl.: 3. os. pl. futura: moci 1. os. sg. ind. préz.: 2. os. sg. kondicionálu minulého: 3. os. sg. mask. préterita: Adverbia (příslovce) 1. Dokončete věty podle toho, zda jde o spřežky nebo o spojení předložky se jménem. na hoře nahoře z pravidla zpravidla na místo namísto z paměti zpaměti po tichu potichu 2. Rozhodněte, zda se výrazy píší dohromady nebo zvlášť. Ke kontrole užijte SSČ. Neohlížel se (na)nic __________ a (na) nikoho__________. Přišel až (k)večeru ______________. Text (do)slova ____________ opsal. Objevil se tady (z)nenadání ________________. (Z)počátku ______________ studia měl problémy s fyzikou. Byl jsem tam (po)druhé _______________. Zablýsklo se a (v)tom _______________ (z)čista jasna __________________ uhodilo. (Z)ticha _____________ se ozval jeho zpěv. Měl velice (na)spěch _______________. Budu se vám věnovat (po)případě ____________celý týden. 3. Rozhodněte, kdy se jedná o příslovce a kdy o předložku. Udělal jsem jí to kvůli. Chodník vede napříč zahradou. Jsem úplně mimo. Jedu náhodou kolem. Bydlíme hned vedle. Okolo domu rostou květiny. Díky tobě se cítím zase dobře. Udělal jsem to jemu navzdory. Seděl uprostřed. 4. Jak vznikla následující adverbia? takříkajíc přitom přesčas mimoto zasvé vleže dokola zčásti nechtě vyjma mimoto 5. Utvořte 2. stupeň adverbií. tiše blízko rychle dobře zle nízko hluboko draze zdravě bezpečně chutně široko snadno jednoduše dlouho vysoko vesele škaredě Předložky (prepozice) 1. Odlište předložky primární a sekundární. Zůstal tam přes hodinu. Nepřijel na soustředění kvůli nemoci. Chodili jsme okolo jezera. Během války padlo na bojištích na miliony lidí. Za hodinu budeme hotovi. Podařilo se to díky jeho obratnosti. Přes otcův zákaz odešel na fotbal. Vůči Petrovi nemám námitek. Navzdory dešti bylo venku příjemně. Blížili jsme se ku Praze. Vzal knihu ze stolu. 2. Zvažte vhodnost užité předložky (případně vyjádření opravte), uveďte slohové zabarvení předložek (ověřte v SSČ). pracovat dle návodu, udělat to skrz mínění jiných, dívat se skrz brýle, dorozumívat se skrz tlumočníka, zachovat se nečestně vůči ostatním, budoucnost závisí od mládeže, myslet si to přes celou dobu, nehledě k nedostatkům. 3. Doložte příklady vazby předložek. bez, na, k, kromě, mimo, přes, vůči, v, vyjma, při 4. Doplňte předložku s (se), z (ze). Moji rodiče pocházejí ___ Olomouce. Ty vidíš vše jen ___ svého hlediska. V budoucnu se ukáže kdo ____ koho. Navštívím vás některý den ____ neděle. Dávej ___ rozumem, ber ___ rozvahou. Sejde ___ očí, sejde ___ mysli. Pavla sundala prsten ___ prstu. Jablka padala ____ stromu. Vždyť ty nejsi ___ to pochopit, jak je to těžké. Lékař musel vytáhnout tatínkovi kost ___ krku. Spojky (konjunkce) 1. Rozlište spojky souřadicí a podřadicí. Odešel, než jsem mu stačil poděkovat. O tom, že uvažuji správně, mě přesvědčil jeden londýnský fotograf, když mi řekl, abych v Anglii uspořádal výstavu. Jestliže bude pršet, zůstaneme doma, nebo půjdeme do muzea. Nic si nevzal, třebaže měl hlad. Jít tam, či raději zůstat doma? Hned prší, hned svítí slunce. Pozvali jsme ho, on však naše pozvání odmítl. Parlament zákon schválil, avšak pan prezident jej nepodepsal. Byl velice unaven, a nadto se ještě nachladil. I když mě to těší, úplně spokojen nejsem, poněvadž jsem nedosáhl toho, čeho jsem dosáhnout chtěl. Prohráli jsme, protože nám chybělo štěstí. 2. Určete, které výrazy jsou spojky. Přijdeš, že? Řekl mi, že nepřijde. Aby ses tam nenachladil. Poradil mi, abych pil bylinkový čaj. To byl ale film! Ale nepovídej! Nezlob se, ale bolí mě hlava. A půjdeme o kousek dál. Co když ten vlak nestihneme. Když bude pršet, zůstaneme doma. 3. Spojte věty vhodnými spojkami, případně vztažnými zájmeny a vztažnými příslovci. Doplňte čárky. Ptali se mě _____________ bude vaše stanovisko. Jitka nepřišla _________ to včera slíbila. Zjistím ______________ je nového. Nejlepší by bylo ___________ se už nevrátil. Lukášovi toto vysvětlení nestačilo __________ se obrátil na mě. Ocitl se najednou na místě ____________ nebylo ani živáčka. Nemohla ho vůbec poznat ___________ ho dobře zná. Vypadal ______________ o ničem nevěděl. Teď stála v rozpacích ___________ svetr mu má vybrat. 4. Doplňte chybějící čárky. Obrátil se a šlapal z kopce máchal holí a bystrým zrakem se bedlivě rozhlížel kolem sebe. Díval jsem se za ním až byl z dohledu. Theodor mě mátl i zas udivoval. Protože to byl vědec značně proslulý byl pro mne osobností značně důležitou. Po pravdě řečeno to byl doposud jediný člověk jakého jsem poznal který byl zřejmě stejný nadšenec pro zoologii jako já. Nesmírně mi také zalichotilo poznání že se mnou mluví a chová se ke mně docela tak jako kdybych byl v jeho věku.To se mi na něm líbilo protože moje rodina se mnou také nemluvila jako s klučíkem a já měl dost opovržlivé mínění o každém cizím člověku který by byl zkoušel se mnou jednat jako s dítětem. Ale Theodor nejen že se mnou mluvil jako bych byl dospělý ale také jednal jako bych měl tolik vědomostí jako on. ( Podle knihy O mé rodině a jiné zvířeně G. Durrella) Částice (partikule) 1. Najděte v textu částice a charakterizujte je. Nemá bohužel čas. To je bezesporu nejvýznamnější dílo. Prý se odstěhovali do Prahy. Kéž už by byly prázdniny! Že se ptáš. Vždyť je teprve šest hodin. To je ale teplo. Beztak už nepřijde. To se ti jenom zdá. Tak teda neshledanou. To to špatně dopadlo. Copak jsem to neříkal? A bude tady ticho! Ať jsi hned zpátky! To je mi pořádek! Kdyby se tak na mě usmála! Aby tak nepřišel! Cožpak jsi ho neslyšel? K tomuto setkání opravdu došlo. Beztoho ni neděláš. Však já to tak nenechám! To je záležitost čistě naší rodiny. Naneštěstí už odešel. 2. Za pomoci Slovníku spisovné češtiny určete, jakými slovními druhy jsou označené výrazy. Přijdeš, že? Řekl mi, že nepřijde. Aby ses tam nenachladil. Poradil mi, abych pil bylinkový čaj. Ale nepovídej! Nezlob se, ale bolí mě hlava. A půjdeme o kousek dál. Dnes si udělám všechnu práci a zítra budu odpočívat. Co když ten vlak nestihneme. Když bude pršet, zůstaneme doma. Kdyby se chtěl vrátit! Kdyby mně poslal zprávu, nevolala bych mu do práce. 3. Vytvořte věty, ve kterých budou výrazy jednak částicemi, jednak jiným slovním druhem. tuším, co, však, právě, ovšem, vážně, přímo, ono, aby, jestli Citoslovce (interjekce) 1. Vyhledejte citoslovce a klasifikujte je. Haló, kdo volá? Au, au, nech toho! Plác a bylo po mouše. Fuj, kde se to tu vzalo? Nono, jen pomalu! Šup s tím do kamen. To bylo, panečku, pochutnání, mňam! Bože, to je nádhera! Vrabec frnk do křoví. Najednou bác na okno. To byl člověče den! Kocour hop na strom. Heč, půjdu na ples! Hú, to je zima! Běda, co jsem to udělal! Hajdy zpátky do postele! Vida, už ho tu máme. Ach, to je trápení! Pa, řekl mazlivě. 2. Jakou slovnědruhovou platnost mohou mít tyto výrazy? pane, k čertu, hrome, hanba, sláva, běda 3. Doplňte čárky. Brr to jsem se lekla. Aj to je příjemné překvapení. Hola hej pojďte sem všichni. Vtom něco prásk ho přes prsty. Psst napomínala nás maminka. Dědeček šup s liškou do pytle. Přinesla jsem ti ten svetr na. Hop do vody! Au to bolí! Panečku to byla zábava! Vtom zvonek třikrát crrr. Vida ho. Babička kššš na kuřata. Tak šup do postýlky. Ejhle přišla ti další zpráva. Texty cvičení byly zpracovány podle níže uvedených publikací a na základě materiálu Českého národního korpusu. Brabcová, R. – Krejčová, M. Praktická cvičení z morfologie. Praha: PdF UK, 1996. Kneselová, H. Cvičení z českého jazyka – morfologie. Brno: MU Brno, 1998. Krobotová, M. Česká morfologie – cvičení. Olomouc: UP v Olomouci, 2005. Martinec, I. – Tušková, J. M. – Zimová, L. Mluvnice. Učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009.